۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶
­فعال سازی مناطق آزاد و کاهش تعرفه ترانزیت کالا بین ایران و سوریه
وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد

­فعال سازی مناطق آزاد و کاهش تعرفه ترانزیت کالا بین ایران و سوریه

وزیر راه و شهرسازی در نشست با وزرای اقتصادی سوریه گفت: به صفر رساندن تعرفه ورودی کالا، رفع موانع ترانزیتی، فعالیت ایران در سه منطقه آزاد تجاری در سوریه، از جمله توافقات دو کشور بوده است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش در نشستی با فعالان اقتصادی کشور سوریه با حضور سهیل عبد اللطیف وزیر مسکن ، زهیر خزیم وزیر حمل و نقل و سامر خلیل وزیر اقتصاد وتجارت خارجی و ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی سوریه و روسای غرفه های تجاری و فعالان تجاری بخش خصوصی ایرانی و سوری دیدار و درباره سازوکارهای ارتقای همکاری اقتصادی تهران و دمشق گفتگو کرد.

وزیر راه و شهرسازی با یادبودی از مرحوم حافظ اسد به حمایت کشور سوریه از ملت ایران در طول جنگ تحمیلی اشاره کرد که در طول جنگ تحمیلی، با کشور و ملت ایران همراه و همدل بودند،بیان داشت: امروز در جمع بخش خصوصی و فعالان اقتصادی در کشور سوریه حاضرشدیم تا نوید بخش حمایت خود به‌عنوان نماینده دولت ایران تحت عنوان مسؤل کمیسیون مشترک اقتصادی باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موضوعات مطرح شده در نشست با فعالان اقتصادی اظهار داشت: در این نشست آسیب شناسی از حجم فعالیت اقتصادی ارائه شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست گفت: در نشست‌ها و کمیسیون‌ مشترک دو کشور راجع به فعالسازی مناطق آزاد و تعرفه ترانزیت که به سمت صفر میل کند، توافق حاصل شد.

رئیس هیات ایرانی بیان داشت: همچنین برای فعالیت‌های اقتصادی به نهاد مالی که مراودات مالی دوکشور را انجام دهد نیاز داریم که شد از هر دو کشور، بانک عامل طرفین معرفی شود و بر مبنای آن، این دو بانک تعاملات و تبادل بانکی منظور با ارز رایج، مابین دو کشور انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از این نشست خاطرنشان کرد: اولویت بعدی ما در حوزه کریدورهای حمل و نقلی است که توسعه خطوط ریلی نیز از اولویت‌های کاری ماست و در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: طی سفر رییس‌جمهور به‌ کشور چین و توافق بر شاهراه جاده ابریشم که کریدور شرق و غرب را به هم متصل می‌کند، در صورت وقوع، سوریه نیز به این کریدور بزرگ متصل می‌شود.

بذرپاش تصریح کرد: در حوزه گردشگری نیز چه سفر زیارتی چه سیاحتی در صورت موافقت، ۳ تا ۴ پرواز در هفته تدارک دیده می شود و ۵۰هزار نفر مسافر در سال به سوریه سفر خواهند کرد که زیرساخت حمل و نقل هوایی کمک شایانی به این عرصه می‌کند.

وی اظهار کرد: در حوزه بانک ، بیمه ، نمایشگاه و ظرفیت‌های مالی مشترک که ارتباطات اقتصادی دو کشور را تسهیل کند، در صورت تعریف جدید بستر همکاری اتفاق رأی و موافقت داریم.

وزیر راه و شهرسازی در خاتمه به برگزاری نمایشگاه‌ها برای معرفی دستاوردها و محصولات کشور دوطرف اشاره کرد و گفت: نظر به این‌که برگزاری نمایشگاه مشترک بر رونق اقتصادی دو کشور اثر شایان توجهی دارد، نسبت به برگزاری نمایشگاه اهتمام داریم.

کد خبر: ۲۱۷٬۵۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha