۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۷
۱۴۹ قرارداد آتی در بورس کالا منعقد شد
کارنامه یک ماهه بازار آتی؛

۱۴۹ قرارداد آتی در بورس کالا منعقد شد

در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۴۹ هزار قرارداد آتی به ارزش ۱.۵ همت در بورس کالا منعقد شد که به لحاظ ارزش افزایش ۳۲ درصدی را نسبت به مدت مشابه پارسال تجربه کرد.

به گزارش بازار به نقل از بورس کالا، ارزش معاملات بازار قراردادهای آتی بورس کالای ایران در فروردین امسال از ۱.۵ همت (هزار میلیارد تومان) فراتر رفت. حجم قراردادهای منعقده در بازار آتی نیز ۱۴۹ هزار و ۱۶۲ قرارداد بود.

در جریان معاملات فروردین، تعداد ۹۲ هزار و ۹۶۱ قرارداد آتی زعفران نگین منعقد شد و ارزش بیش از ۴۴۰ میلیارد تومانی برای آن به ثبت رسید.

زعفران نگین با این عملکرد معاملاتی و کسب سهم ۶۲ درصدی از حجم و ۲۹ درصدی از ارزش کل قراردادهای منعقده در ماهی که گذشت، توانست مقام نخست معاملات را در حجم و دوم را پس از صندوق طلا در ارزش از آن خود کند. معامله گران این تعداد قرارداد را در ۳ سررسید اردیبهشت، تیر و شهریور ۱۴۰۲ منعقد کردند.

این گزارش می‌افزاید: انعقاد ۴۰ هزار و ۲۲۰ قرارداد آتی صندوق طلا در ۶ سررسید فروردین، خرداد، مرداد، مهر، آذر و بهمن ۱۴۰۲ نیز ارزش بیش از یک هزار و ۲۴ میلیارد تومانی را در بازار به ثبت رساند. قراردادهای مذکور ۲۷ درصد از حجم و ۶۷ درصد از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص داد و این دارایی پایه رتبه نخست را در ارزش و دوم را در حجم معاملات ماهانه به دست آورد.

بر این اساس در ۲ سررسید تحویل اردیبهشت و خرداد امسال نیز ۳ هزار و ۵۹۸ قرارداد آتی نقره در بازار منعقد شد و ارزش بیش از ۱۵.۷ میلیارد تومان برای آن به ثبت رسید.

همچنین در این مدت ۱۲ هزار و ۳۸۳ قراراد آتی شمش طلا (به عنوان جدیدترین دارایی بازار مشتقه) در دو سررسید اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۲ منعقد و ارزش بیش از ۴۳.۹ میلیارد تومان را رقم زد.

شمش طلا با کسب سهم ۸ درصدی در حجم و ۳ درصدی در ارزش رتبه سوم را در هر دو پارامتر از آن خود کرد و با وجود تازه وارد بودن توانست جایگاه مطلوبی را در میان معامله گران کسب کند.

کد خبر: ۲۱۷٬۴۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha