۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
پیش شرط‌های تحقق ۵ برنامه دولت برای رشد تولید چیست؟
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

پیش شرط‌های تحقق ۵ برنامه دولت برای رشد تولید چیست؟

حق‌شناس، کارشناس مسائل اقتصادی گفت: وزیراقتصاد در راستای حمایت از تولید، برنامه‌هایی را، از جمله پیش‌بینی‌پذیرتر شدن اقتصاد ایران اعلام کرد که جزو نکات کلیدی به حساب می‌آید.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، هادی حق‌شناس کارشناس اقتصادی در خصوص نحوه اجرا و اثرگذاری برنامه پنجگانه دولت در راستای حمایت از تولید، اظهار کرد: وزیر اقتصاد در راستای حمایت از تولید، برنامه‌هایی را، از جمله پیش‌بینی‌پذیرتر شدن اقتصاد ایران اعلام کرد که جزو نکات کلیدی به حساب می‌آید، به علت آنکه هرچه قدر مردم نسبت به وضعیت شاخص های اقتصاد بتوانند بهتر پیش‌بینی کنند، رفتار اقتصادی آنها از سوداگری به سمت تقویت تولید خواهد رفت.

وی افزود: ارقام مندرج در بودجه، مبنای مهمی برای تعیین رفتارهای اقتصادی است؛ به شرطی که ارقام واقعی درج گردند. به طور مثال، منابع مندرج در بودجه با میزان هزینه‌ها در طول یکسال تناسب داشته باشد، زیرا درصورت رعایت نشدن این مسئله شاهد تورم، کسری بودجه و عدم پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد خواهیم بود.

حق‌شناس گفت: یکی از اصول کلیدی در راستای تحقق برنامه پنجگانه وزارت اقتصاد به منظور حمایت از تولید، استقلال بانک مرکزی است؛ زیرا سیاست‌های پولی بانک مرکزی باید مستقل از سیاست‌های مالی و بودجه‌ای باشد. بدین علت که بانک مرکزی باید توجه خود را بر اموری همچون کنترل نرخ تورم و رشد نقدینگی بگذارد و سیاست‌های مالی و بودجه‌ای را به سایر نهادها واگذار کند.

حق شناس گفت: دولت در بحث رفع موانع تولید باید از قیمت‌گذاری دستوری پرهیز کند، همچین در بحث توسعه تجارت خارجی نیز می‌بایست ابزارهای تجارت و روابط بین الملل بهبود یابد.

این کارشناس اقتصاد گفت: بازارسرمایه دماسنج اقتصاد کشور است، به همین دلیل، توجه به بازار سرمایه به عنوان راهنمای سیاست‌گذاری بسیار مهم است و هرگونه تصمیم یا سیاست نادرست می‌تواند این بازار را با چالش‌هایی مواجه کند.

حق‌شناس در پایان تصریح کرد: علت رشد بازار سرمایه طی چندماه اخیر را نمی‌توان به سبب تصمیمات و سیاست دولت دانست، بلکه در راستای جبران عقب‌ماندگی از بازارهای موازی اعم از طلا، سکه، خودرو و... بوده و نکته مهم این است که بازارها متناسب با واقعیت های موجود مسیر خود را طی می کنند.

کد خبر: ۲۱۷٬۲۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha