۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹
دوره خودروهای بنزینی رو به پایان است
با گسترش صنعت خودروهای برقی؛

دوره خودروهای بنزینی رو به پایان است

کارشناسان صنعت خودروسازی می گویند با توسعه صنعت ساخت خودروهای برقی در چین، عصر خودروهای بنزینی در این کشور به سرعت رو به پایان است.

به گزارش بازار، کارشناسان صنعت خودروسازی می گویند با توسعه صنعت ساخت خودروهای برقی در چین، عصر خودروهای بنزینی در این کشور به سرعت رو به پایان است.

به گفته تحلیلگران و کارشناسان صنعت خودروسازی تولیدکنندگان خودروهای برقی در چین در حال متحول کردن این بخش هستند و حتی برخی از آن ها شرکت های بین المللی را هم پشت سر گذاشته اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از شانگهای، حمایت دولت چین از وسایل نقلیه الکتریکی از یک طرف و علاقه روزافزون مصرف کنندگان به این وسایل از طرف دیگر، موجب شده است شرکت های چینی بر بازار داخلی کشورشان که بزرگترین بازار خودرو در جهان است، تسلط پیدا کنند.

الیوت ریچاردز، متخصص خودروهای الکتریکی می گوید شانگهای هر دو سال یک نمایشگاه اتومبیل برگزار می کند. این یک رویداد مهم در بخش خودروسازی است که تولید کنندگان جهانی در آن حضور می یابند. این نمایشگاه نشان داده است که مارک های چینی می توانند با همه خودروسازان سنتی در همه سطوح رقابت کنند و از نظر عملکرد، کیفیت و امکانات چیزی از رقبای خود کم نمی آورند.
ریچاردز تصریح کرد نمایشگاه خودرو شانگهای به معنای پایان دوره موتورهای احتراقی و آغاز عصر خودروهای الکتریکی است.
شرکت‌های تولیدکننده خودروهای الکتریکی به خوبی می‌دانند که در حال رسیدن به رقبایی هستند که محصولاتشان از سوخت های فسیلی استفاده می کنند.
ویلیام لی، مدیر عامل شرکت تسلای چینی "" Nio به خبرگزاری فرانسه گفت ما خودروهای بنزینی سطح بالا مثل ب. ام دبلیو، مرسدس بنز و آئودی را به عنوان رقبای اصلی خود می بینیم.

طبق اعلام فدراسیون تولیدکنندگان خودروهای فردی در چین (CPCA)، فروش خودروهای برقی و هیبریدی در سال ۲۰۲۲ در این کشور دو برابر شد و این خودروها بیش از یک چهارم خودروهای فروخته شده را شامل می دادند که چنین میزانی هرگز در گذشته دیده نشده بود.

لی افزود علیرغم کاهش سرعت رشد صنعت خودروسازی در جهان، خودروهای الکتریکی در چین امسال بیش از ۴۰ درصد سهم بازار را به خود اختصاص خواهند داد.

در نمایشگاه شانگهای، ده‌ها مدل جدید خودرو از تولیدکنندگان جدید و قدیمی به نمایش گذاشته شده است.

مایک جانستون، یکی از مدیران ارشد برند لوکس انگلیسی لوتوس، در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت: «آینده همین الان و همین جاست. در حال حاضر خودروهای برقی در چین به سرعت در حال گسترش است و همین مسئله وضعیت کل بازار را تغییر می دهد.

پکن برای پیشی گرفتن از رقبای خود در عرصه ساخت خودروهای برقی، منابع عظیمی را به این صنعت اختصاص داده است.

ریچاردز در این باره می گوید چینی ها توسعه موتورهای بنزینی را کنار گذاشتند زیرا نمی توانستند با بقیه جهان در این عرصه رقابت کنند. آنها با خود گفتند در این شرایط با تولید وسایل نقلیه برقی می توانیم از همه سبقت بگیریم.

از ابتدای قرن بیست و یکم مقامات مرکزی و محلی چین میلیاردها دلار برای یارانه‌ها و معافیت‌های مالیاتی در صنعت تولید خودروهای برقی سرمایه‌گذاری کردند و قراردادهای حمل‌ونقل عمومی را به شرکت‌های تولیدکننده خودروهای برقی اعطا کردند.

زیی یانگ کارشناسان چینی در گفتگو با MIT Technology Review می گوید دولت چین برای متمرکز کردن منابع بر روی صنایعی که می خواهد توسعه دهد بسیار خوب عمل می کند و این ریشه در ماهیت سیستم اقتصادی این کشور دارد.

زیرساخت های لازم برای توسعه این بخش نیز توسعه یافته است. طبق اعلام دولت چین، در حال حاضر بیش از ۵.۸ میلیون ایستگاه شارژ خودروهای برقی در چین وجود دارد. بر اساس داده های بلومبرگ، استان گوانگدونگ به تنهایی حدود سه برابر کل آمریکا پایانه شارژ خودروهای برقی دارد.

در این میان برندهای خارجی هم توانسته اند از سیاست های ترجیحی دولت چین در زمینه ساخت خودروهای برقی استفاده کنند.

این سیاستها حتی در جذب شرکت آمریکایی تسلا که رهبری این صنعت را در دست دارد، موفق بوده اند و جذب این شرکت به تقویت شهرت و اعتبار صنعت تولید خودروهای برقی در چین کمک کرده است.

طبق تحقیقات موسسه Counterpoint Research، در حال حاضر بازار خودروهای برقی چین پویاترین بازار در جهان محسوب می شود و ۹۴ برند بیش از ۳۰۰ مدل مختلف محصول به این بازار ارائه می دهند.

همه این پیشرفت ها و موفقیت های چین در زمینه تولید خودروهای برقی به دقت از طرف رقبای خارجی مورد بررسی قرار می گیرد و آنها نیز مجبور می شوند در این فضای بسیار رقابتی به سرمایه گذاری بیشتر و نوآوری و خلاقیت روی آورند.

کد خبر: ۲۱۷٬۰۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha