۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۶
 استقبال بازار سرمایه از مالیات بر عایدی سرمایه
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

استقبال بازار سرمایه از مالیات بر عایدی سرمایه

کارشناس بازار سرمایه گفت: یکی از مزیت‌های طرح مالیات بر عایدی سرمایه، ایجاد ابزاری برای جبران کسری بودجه است.

به گزارش بازار به نقل از ایبِنا، طرح مالیات بر عایدی سرمایه در اسفند ۱۴۰۱ مورد رسیدگی قرار گرفت و همه دستور کارها به جز بودجه از صحن علنی خارج شد. بعد از تعطیلات نوروز نیز، نظرهای مشورتی اعضای کمیسیون اقتصادی در مورد این طرح انجام گرفت و طرح مالیات بر عایدی سرمایه به‌زودی در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد. با توجه به اهمیت این موضوع با یک کارشناس بازار سرمایه به گفتگو نشسته ایم تا اثرات این طرح را در اقتصاد ایران بررسی کنیم.

محمدرضا بیگ زاده مقدم، کارشناس بازار سرمایه، در خصوص مزایای طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت: یکی از مزیت‌های طرح مالیات بر عایدی سرمایه این است که بازار سرمایه شامل مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شود.

بیگ زاده مقدم بیان داشت: اگر طرح مالیات بر عایدی سرمایه شامل مالیات بر بازارهای ارز، طلا، خودرو و مسکن شود، این دیدگاه را در بین سرمایه گذاران تقویت خواهد کرد که هزینه سرمایه گذاری در بازارهای غیر مولد و سفته‌بازانه زیاد می‌شود، در نتیجه سرمایه‌ها به بازارهای مولد مانند بازار سرمایه منتقل می‌شود.

این کارشناس تصریح کرد: بنابراین تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه در نهایت به نفع بازار سرمایه است و نقدینگی‌ها را به سمت بازار سرمایه کوچ خواهد داد.

این فعال بازار سرمایه افزود: بسیاری از افراد سرمایه‌های خود را وارد بازارهای نامولد و سفته بازی می‌کنند، نمونه بارز آن خودرو است، به طوری که بخشی از جامعه چند خودرو خریداری کرده و این خودروها را در پارکینگ‌ها انبار کرده‌اند تا بعد از مدتی که خودرو با افزایش قیمت مواجه شد، به فروش برسانند و در نتیجه سود بسیار خوبی در مدت کوتاهی کسب کنند، اما اگر شخصی که به احتکار خودرو اقدام کرده است، درصد قابل توجهی از سودش را به مالیات اختصاص دهد، این شخص کمتر به فعالیت‌های سفته بازانه اقدام می‌کند و از التهاب این بازارها نیز کاسته می‌شود.

بیگ زاده مقدم در پایان تاکید کرد: از دیگر مزیت‌های طرح مالیات بر عایدی سرمایه این است که دولت می‌تواند با کمک این مالیات کسری بودجه خود را بهتر از گذشته پوشش دهد.

کد خبر: ۲۱۶٬۹۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha