۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۴
پیشنهاد جدید و عجیب افزایش قیمت بلیت هواپیما| ستاد تنظیم بازار رشد ۱۰۰ درصدی را می پذیرد؟
«بازار» گزارش می دهد

پیشنهاد جدید و عجیب افزایش قیمت بلیت هواپیما| ستاد تنظیم بازار رشد ۱۰۰ درصدی را می پذیرد؟

انجمن شرکتهای هواپیمایی تحلیل های جدیدی به سازمان حمایت از مصرف کننده و هواپیمایی کشوری ارائه کرده که بر اساس آن ستاد تنظیم بازار را تحت فشار گذاشته تا افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما را بپذیرد.

اکبر محمودی؛ بازار: تغییر قیمت بلیت‌ هواپیما به روزهای پایانی و حساس خود نزدیک شده است و آنطور که از سازمان هواپیمایی کشوری خبر می رسد انجمن شرکتهای هواپیمایی به شدت پیگیر افزایش قیمت بلیت هواپیما نه به میزان ۳۰ تا ۴۰ درصد بلکه تا ۱۰۰ درصد است.

بنابراین گزارش، این روزها ستاد تنظیم بازار در حال بررسی میزان و زمان افزایش قیمت بلیت هواپیما است و آنطور که به نظر می رسد به شدت نیز از سوی برخی ایرلاین ها و انجمن شرکتهای هواپیمایی برای افزایش ۱۰۰ درصدی بلیت هواپیما تحت فشار قرار دارد.

از طرفی افزایش هزینه ها و عدم رشد قیمت ها در ۲۲ ماه گذشته و از طرفی فشار برخی نمایندگان مجلس برای زیر بار نرفتن این درخواست ها ستاد تنظیم بازار را با تردید در تصمیم گیری مواجه کرده است.

پیشنهاد جدید و عجیب افزایش قیمت بلیت هواپیما| ستاد تنظیم بازار رشد ۱۰۰ درصدی را می پذیرد؟

محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص قیمت بلیت‌های هواپیما گفت: بنا به پیشنهاد انجمن شرکت‌های هواپیمایی بحث تغییر قیمت بلیت‌های هواپیمایی مطرح شد چرا که قیمت‌ بلیت هوایی مدت‌زمان زیادی بدون تغییر مانده است چرا که هم در سال ۱۴۰۰ و هم سال ۱۴۰۱ افزایش قیمت اتفاق نیفتاد. در واقع از تیرماه ۱۴۰۰ تاکنون، قریب به مدت ۲۲ ماه هیچگونه افزایش قیمتی صورت نگرفته است.

بنا به پیشنهاد انجمن شرکت‌های هواپیمایی تغییر قیمت بلیت‌های هواپیمایی مطرح شد چرا که هم در سال ۱۴۰۰ و هم سال ۱۴۰۱ افزایش قیمت اتفاق نیفتاد. در واقع از تیرماه ۱۴۰۰ تاکنون، قریب به مدت ۲۲ ماه هیچگونه افزایش قیمتی صورت نگرفته است

وی تصریح کرد: با توجه به افزایش نرخ ارز که بخش اعظمی از هزینه شرکت‌های هوایی بر این مبنا است، همچنین حقوق و دستمزد و تورم، پیشنهاد این انجمن در اردیبهشت‌ماه سال قبل افزایش ۴۰ تا ۴۵درصدی قیمت بلیت بود که سازمان هواپیمایی کشوری در سال ۱۴۰۱ آن را در شورای عالی ۳۰ درصد مصوب کرد اما این افزایش قیمت از اردیبهشت‌ماه سال پیش، به دلایل متعدد اعمال نشد.

آنطور که گزارش ها نشان می دهد و انجمن شرکتهای هواپیمایی به آن تاکید دارند این است که افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی نمی تواند مشکلات ایرلاین ها را مرتفع کند

آنطور که گزارش ها نشان می دهد و انجمن شرکتهای هواپیمایی به آن تاکید دارند این است که افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی نمی تواند مشکلات ایرلاین ها را مرتفع کند.

محمدی‌بخش در خصوص پیشنهاد جدید ایرلاین ها می گوید: طی مدتی که افزایش قیمت اتفاق نیفتاده بود، انجمن شرکت‌های هواپیمایی درخواست جدیدی را در شورای عالی ترابری به صورت افزایش ۱۰۰درصدی مطرح کرد که مقرر شد در ستاد تنظیم بازار ارائه شود. نظر سازمان هواپیمایی کشوری نیز اخذ شده است اما به معنای افزایش ۱۰۰درصدی نیست و ما در صدد کمک به ایرلاین‌ها هستیم که بایستی در شرایط استاندارد اداره شوند و چالش جدی برای این صنعت به‌وجود نیاید.

این پیشنهاد اگر چه هنوز با واکنش وزارت راه و شهرسازی و سازمان حمایت از مصرف کننده و در نهایت ستاد تنظیم بازار همراه نشده است اما بر اساس مصوبه دولت هر زمانی که نظر ستاد تنظیم بازار اخذ شود، تغییر قیمت به هر میزان که مصوب شود قابل اجرا خواهد بود.

شرکتهای هواپیمایی معتقد هستند که عدم افزایش قیمت بلیت هواپیما آنها را زیانده می کند اما آنطور که مجلسی ها به آن پی برده اند این است که ایرلاین ها و سازمان هواپیمایی کشوری تلاش دارند تا بعد از افزایش قیمت بلیت هواپیما موضوع شناور سازی نرخ بلیت هواپیما را نیز مطرح و به تصویب برسانند

اگر چه که ایرلاین ها و شرکتهای هواپیمایی معتقد هستند که عدم افزایش قیمت بلیت هواپیما هر روز آنها را متضرر و زیانده می کند اما آنطور که مجلسی ها و به خصوص اعضای کمیسیون عمران به آن پی برده اند این است که ایرلاین ها و سازمان هواپیمایی کشوری تلاش دارند تا بعد از افزایش قیمت بلیت هواپیما موضوع شناور سازی نرخ بلیت هواپیما را نیز مطرح و به تصویب برسانند. چرا که آنها اجرای قانون برنامه ششم توسعه در خصوص نرخ شناور بلیت پروازها را افزایش انگیزه شرکت‌های هواپیمایی برای توسعه ناوگان حمل و نقلی، افزایش کیفیت خدمات و رقابت شرکت‌های هواپیمایی در جذب مسافر و بهبود امنیت و ایمنی پروازها موثر می دانند

با شناور کردن نرخ بلیت پروازهای هوایی، قیمت بلیت در زمان های خاص و ایام پر متقاضی بالا می رود. کارشناسان صنعت هوایی بر این باور هستند که شناور شدن قیمت بلیت هواپیما یکی از ابزارهای ایرلاین های خارجی برای مدیریت بازار پروازهای هوایی است، حال این سئوال پیش می آید که آیا تمام اقدامات ما در این حوزه به مانند کشورهای خارجی است که شناور شدن نرخ بلیت مانند آن ها باشد.

بر اساس بررسی های صورت گرفته قیمت هر ساعت پرواز ۴۰ دلار است و به نظر می رسد دولت و ستاد تنظیم بازار بیشتر از این نمی توانند در مقابل عدم افزایش قیمت بلیت هواپیما مقاومت کنند و ناگزیر خواهند بود همانطور که وزیر راه و شهرسازی وعده داده است حمایت های خود را از ایرلاین ها و شرکتهای هواپیمایی برای ادامه حیات بیشتر کنند.

پیشنهاد جدید و عجیب افزایش قیمت بلیت هواپیما| ستاد تنظیم بازار رشد ۱۰۰ درصدی را می پذیرد؟

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار چندی پیش در پاسخ به این پرسش که انجمن شرکتهای هواپیمایی معتقد است که افزایش قیمت بلیت هواپیما چند ماه پیش باید اعمال می شد و این افزایش نیافتن قیمت بلیت آنها را بیش از پیش متضرر خواهد کرد؟ گفته بود که با مدیران ایرلاین ها جلسه مهمی برگزار خواهیم کرد تا کمک هایی که وزارت راه و شهرسازی به آنها خواهد کرد ارائه شود.

بر اساس بند (ب) ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه و تسری آن در ماده ۵۳ قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف است نسبت به آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازی اقدام کند. طبق قانون مجلس آزادسازی نرخ بلیت تکلیف دولت است و نمی‌تواند از آن عبور کند.

ایرلاین ها معتقد هستند که ۲۲ ماه است که قیمت بلیت هواپیما تغییری نکرده و با دولت نهایت همکاری را در تعیلات نوروزی داشته است بنابراین چون پارسال و سال قبل آن تورم موجب تحمیل هزینه‌های زیادی به شرکت‌های هواپیمایی شد افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما و شناورسازی نرخ ها می تواند کمک قابل توجهی به توسعه ناوگان هوایی و دادن خدمات به مسافران کند.

کد خبر: ۲۱۶٬۸۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha