۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
دردسرهای دسترسی به سهام عدالت؛ بی اطلاعی از اختیارات و اعتبارات
بازار گزارش می دهد

دردسرهای دسترسی به سهام عدالت؛ بی اطلاعی از اختیارات و اعتبارات

۳۰ درصد از سهام عدالت امروز درحالی قابل فروش شده است که دارندگان این نوع سهام هیچ اطلاع و اختیاری از میزان قیمت فروش و نحوه انتخاب سهام ندارند.

اسدالله خسروی؛ بازار: فروش سهام عدالت پس از سالها انتظار بالاخره شکل عملی به خود گرفت و شعب بانک ها امروز(بخصوص شعب بانک ها در شهرستانها) میزبان خیل عظیمی از فروشندگان این نوع سهام شده اند. میزبانی که البته به دلیل ازدحام جمعیت و شلوغی در شعب، متاسفانه فاصله گذاری های اجتماعی را در این روزهای کرونایی را زیر سئوال برده است.

طبق اطلاعیه های اعلام شده کلیه دارندگان سهام عدالت که قصد فروش قسمتی از سهام خود را دارند، امروز با حضور در بانک ها اقدام به پر کردن فرم فروش ۳۰ درصدی این نوع سهام شده اند تا بانک ها نیز از طریق کارگزاری‌های خود یا کارگزاری‌های طرف قرارداد، بتدریج نسبت به فروش سهام متقاضیان در بورس اقدام و وجوه حاصله را در قالب توافق شده به حساب آن‌ها واریز کنند.

گله مندی سهامداران عدالت نسبت به بی اختیاری در انتخاب سهام و سود فروش
فروش ۳۰ درصدی سهام عدالت در حالی انجام می شود که سهامداران این نوع سهام در فروش نوع سهام و یا آگاهی از میزان قیمت آن کاملا بی اختیار و بی اطلاع هستند. این بی اطلاعی موجب گله مندی خیلی از سهامداران عدالت شده چرا که آنها نمی دانند چه نوع سهامی و سهام چه شرکتی قرار است بنام آنها فروخته شود و یا اینکه میزان رقم فروش سهام (پول حاصل از فروش) برای آنها چه مبلغی است.

گزارش میدانی خبرنگار ما حاکی است؛ امروز مشتریان بانک ها به نسبت روزهای گذشته فوق العاده بیشتر شده است. خیلی ها برای فروش بخشی از سهام عدالت به بانک ها رجوع کرده و برخی ها نیز برای آگهی از نحوه فروش و یا انتخاب روش درحال پرس جو با متصدیان و کارکنان بانک هستند. افرادی دیگر خواهان اخذ کد آنلاین بورس برای فروش سهامشان هستند.

یکی از کارمندان شعب بانک تجارت در گفتگو با «بازار» درباره چگونگی نحوه فروش ۳۰ درصدی سهام عدالت، گفت: آن سری از افرادی که برای فروش سهام عدالت از روش مستقیم استفاده کرده اند اکنون می توانند با پر کردن فرم، اقدام به فروش بخشی از سهامشان کنند. وی در پاسخ به این که اختیار فروش سهام دست کیست؟، گفت: فروشنده ۳۰ درصدی سهام عدالت مختار به انتخاب سهام شرکت ها و یا آگهی از نحوه سود فروش سهام خود نیست چرا که فعل و انفعالات و داد و ستدهای بازار سرمایه تعیین کننده قیمت ها است.

وی افزود البته افرادی که در این بانک حساب دارند و شماره حساب بانک تجارت را در موقع آزاد سازی ارسال کرده اند می توانند از این شعبه اقدام به فروش کنند.

چه کسی برای آنهایی که روش غیر مستقیم فروش سهام عدالت را انتخاب کرده اند، تصمیم می گیرد؟
خبرنگار ما با رجوع به یکی از شعب بانک ملت و گفتگو با یکی از کارکنان این بانک در خصوص شیوه فروش ۳۰ درصدی سهام عدالت، مطلع شد؛ افرادی که شیوه مستقیم فروش سهام خود را انتخاب کرده اند می توانند امروز سهام خود را بفروشند و پول حاصل از آن به حسابهایی که قبلا ارایه کرده اند را دریافت کنند. این کارمند بانک گفت: البته این افراد باید کد آنلاین بورس را داشته و یا از بانک بگیرند. اما آن دسته از افرادی که سهام عدالت خود را آزاد نکرده اند و یا به نوعی به آن دست نزده اند، دولت برای آنها تصمیم می گیرد و مطابق سود شرکت ها بخشی از این سود را دریافت می کنند.

سود سهام در جیب بانک ها!
به گزارش بازار، نقد شدن سهام عدالت به دستور وزارت اقتصاد به بانک ها سپرده شده است اما ابهاماتی نیز در این زمینه وجود دارد که چرا بانک ها باید اختیار نقد کردن سهام عدالت را داشته زیرا هنوز تعداد سهم و شرکت‌های موجود در سبد مشمولان مشخص نشده است. این یعنی مشمولان باید وکالت فروش سهامی را به بانک‌ها بدهند که هیچ اطلاعی درباره جزئیات آن ندارند. از طرفی این احتمال وجود دارد که با ورود سهام عدالت به بازار سرمایه  قیمت آن افت کند در چنین شرایطی این احتمال وجود دارد  که بانک ها بصورت غیر مستقیم از طریق (شرکت های زیر مجموعه بانک ها)  این سهام را به قیمت پایین و به نفع خود در بورس بخرند. چرا که خود بانک ها طرف معامله سهام عدالت هستند در چنین شرایطی با کاهش ارزش سهام عدالت در بورس بانک ها غیر مستقیم خریدار این نوع سهام به نفع خود خواهند شد.

از طرفی تاکید فراوان مسئولان به عدم فروش سهام عدالت نشان می دهد که این سهام نباید مفت، واگذار شود، چرا که با عدم فروش سهام عدالت بی شک ارزش آن در میان مدت افزایش می یابد و این موضوع به نفع سهامدار این نوع سهام تمام می شود.

نگهداری بلند مدت سهام عدالت به صرفه تر از فروش
سخنان حسین فهیمی سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت گواه بر این ادعاست. چرا که وی اعلام کرده است، نگهداری بلندمدت سهام عدالت به صرفه‌تر از فروش آن است، سهام عدالت برای فروختن نیست، بلکه برای نگهداری بلندمدت است و این امکان فروش به معنای تشویق افراد به فروش نیست، بلکه امکانی برای افراد است و این مزیت فروش همیشه وجود خواهد داشت.

بنا به این گزارش؛ تاکنون حدود ۱۰ میلیون نفر روش مستقیم آزادسازی سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند، این افراد که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به شعب بانکی از مزیت فروش فوری ۳۰ درصد پرتفوی سهام عدالت استفاده کنند. همچنین افرادی که در روش غیرمستقیم قرار می‌گیرند، تنها یک شرکت سرمایه‌گذاری استانی در پرتفوی آن‌ها لحاظ می‌شود. آنطور که سخنگوی ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت اعلام کرده است؛ این سهام از امروز ۱۰ خرداد به بعد بر اساس شرایط بازار به صورت یکجا یا به صورت تدریجی از طریق کارگزاری و با رعایت مصالح مشمولان سهام عدالت به فروش خواهد رفت.

ارزش سهام عدالت بیش از ۸ میلیون تومان
برخی افرادی که ارزش اسمی سهام عدالت آنها عدد ۵۳۲ هزار تومان است، ارزش واقعی سهام عدالت آنها در بیش از ۳۶ شرکت بالای ۸ میلیون و ۳۱۲ هزار تومان است. البته به ‌دلیل اینکه ممکن است افرادی با همین میزان ارزش اسمی سهام عدالت، سهم‌های متفاوتی از شرکتهای دیگر بورسی را داشته باشند، جمع ارزش واقعی سهام عدالت آنها رقم دیگری باشد.

کد خبر: ۲۱٬۶۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha