۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۹
کدام سیگنال های تورمی عامل رشد بازار بورس است؟
بازار گزارش می دهد؛

کدام سیگنال های تورمی عامل رشد بازار بورس است؟

آمار تورم سالانه حاکی از رشد ۴۶.۵ درصدی قیمت‌ها است که بیش از ۱۷ درصد نسبت به تورم نقطه به نقطه اختلاف دارد و در کنار سیگنال تورمی بازار جهانی ادامه رشد بازارهای مالی را تایید می کنند.

بازار؛ گروه بورس: ارزش دلار در برابر یورو و پوند کمی کاهش یافته و قیمت نفت هم کمی بالا رفته است. در واقع بازارها آرام گرفته اند، زیرا سرمایه گذاران ترجیح داده اند منتظر انتشار داده های مهم از اقتصاد آمریکا و اروپا باشند و هر زمانی که بازارهای کالایی آرام باشند بعد از آن یک طوفان قیمتی اتفاق می افتد و بورس قبل‌تر این تغییر قیمت ها را پیشخور می کند.

با توجه به اینکه اوپک پلاس هم تصمیم گرفته از اول ماه آینده میلادی عرضه نفت را ۱.۱۶ میلیون بشکه کاهش دهد به طور قطع شاهد جهش قیمت نفت تا محدوده ۹۰ دلار خواهیم بود

در حال حاضر قیمت هر بشکه نفت برنت و نفت آمریکا بالای ۸۰ دلار هستند و با توجه به اینکه اوپک پلاس هم تصمیم گرفته از اول ماه آینده میلادی عرضه نفت را ۱.۱۶ میلیون بشکه کاهش دهد به طور قطع شاهد جهش قیمت نفت تا محدوده ۹۰ دلار خواهیم بود و این موضوع روی تمام بازارهای مالی ثاثیر می گذارد.

تاثیر نوسانات کالایی بر بازارهای مالی

همچنین در داخل کشور بر اساس آمارهای بانک مرکزی، تورم ماهانه مصرف کننده در اسفند ماه با ۶.۶ درصد افزایش، به استثنای خردادماه به بیشترین مقدار خود طی امسال رسید و این موضوع در کنار تورم های جهانی روند صعودی قیمت ها را تضمین کرده است.

در هفته جاری قیمت برخی محصولات غذایی روند صعودی را آغاز کرده اند، به طوری که قیمت شکر در ادامه روند صعودی در بازارهای جهانی، جهش ۹ درصدی را به ثبت رساند

هر چند آمار تورم نقطه به نقطه در گزارش بانک مرکزی بیان نشده، اما محاسبات نشان می دهد که مقدار این متغیر به ۶۳.۹ درصد رسیده است که تنها ۱.۴ واحد درصد با سقف تاریخی آن در بهمن ۱۳۹۹ فاصله دارد.
به نظر می‌رسد که جهش بالای نرخ ارز در فصل زمستان، تاثیر بالایی در شتاب تورم در این دوره داشته است به طوری که میانگین تورم ماهانه در این فصل به بیش از ۵ درصد رسیده است. این در حالی است که میانگین تورم ماهانه در پاییز تنها ۲.۵ درصد بوده است.
با این حال آمار تورم سالانه در اسفند ماه حاکی از رشد ۴۶.۵ درصدی قیمت‌ها است که بیش از ۱۷ درصد نسبت به تورم نقطه به نقطه اختلاف دارد.

کاهش تولید محصولات کشاورزی در کشورهای در حال رشد از جمله هند، پاکستان، تایلند و چین بر نگرانی‌های تورمی افزوده است به همین دلیل ارزش سهام شرکت های صنایع غذایی همچنان در یک روند صعودی قرار دارند

در هفته جاری قیمت برخی محصولات غذایی روند صعودی را آغاز کرده اند، به طوری که قیمت شکر در ادامه روند صعودی در بازارهای جهانی، جهش ۹ درصدی را به ثبت رساند و حتی به قیمت بالای ۷۰۰ دلار در هر تن صعود کرده و در صورت شکست و تثبیت بالای ۷۰۰ دلار، قیمت شکر به سمت ۹۰۰ دلار شتابان خواهد شد و این موضوع روی تمام مواد غذایی تاثیر خواهد گذاشت، به همین دلیل ارزش سهام شرکت های صنایع غذایی همچنان در یک روند صعودی قرار دارند.

معاملات آتی مواد غذایی به دلیل چشم انداز تقاضای قوی و عرضه‌های محدود جهانی باعث رشد قیمت ها شده است از طرف دیگر تولیدکنندگان نیشکر محصولات خود را به ترکیبات سوخت اختصاص داده اند، زیرا قیمت اتانول پس از اعلام کاهش غیرمنتظره تولید اوپک پلاس افزایش یافته است و این ارتباط بازارها به تثبیت روند تورمی دامن می زند.

از طرف دیگر کاهش تولید محصولات کشاورزی در کشورهای در حال رشد از جمله هند، پاکستان، تایلند و چین بر نگرانی‌ها تورمی افزوده است. این موضوع در کنار مجوز افزایش قیمت کالاهای غذایی بعد از ماه رمضان می تواند محرک جدیدی برای گروه های غذایی و کشاورزی بورس باشد.

کد خبر: ۲۱۶٬۶۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha