۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
تعلل جهاد کشاورزی نسبت به اعلام قیمت گندم | قاچاق و احتکار محتمل است
بازار گزارش می‌دهد؛

تعلل جهاد کشاورزی نسبت به اعلام قیمت گندم | قاچاق و احتکار محتمل است

گرگان- سکوت جهاد کشاورزی نسبت به انتقاد کشاورزان بر قیمت گندم، منجر به نگرانی زارعان به واسطه عدم صرفه اقتصادی آن و هشدار کارشناسان نسبت به قاچاق یا احتکار گندم شده است.

الهام رئوفی فر؛ بازار: نزدیک به یک ماه است که بحث افزایش قیمت گندم در رسانه ها داغ است اما هنوز وزارت جهاد کشاورزی به صورت رسمی اظهار نظری نکرده است. مطابق مصوبه شورای قیمت گذاری گندم در سال گذشته قیمت گندم ۱۳ هزار تومان برای سال زراعی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ اعلام شد که بر اساس نظرات کارشناسان و کشاورزان، این رقم به صرفه نیست.

بسیاری از تولیدکنندگان و کارشناسان هزینه تمام شده هر کیلو گندم را دست کم ۱۷ هزار تومان می دانند و معتقدند با توجه به افزایش هزینه نهاده های کشاورزی در سال گذشته و تورم ۴۷ درصدی، اعلام رقم ۱۳ هزار تومان برای خرید گندم، منطقی نیست. براساس نظراتی که نمایندگان مجلس در رسانه ها اعلام کردند، مبالغی نظیر ۱۹، ۲۰ و ۲۵ هزار تومان برای خرید تضمینی مناسب است و کمتراز این عدد اجحاف به کشاورز است.

خودکفایی در معرض خطر

تعلل وزارت جهاد کشاورزی در اعلام رقم خرید گندم، نگرانی هایی را برای کشاورزان و بسیاری از فعالان حوزه صنعت غذا به همراه داشته تاجاییکه عطااله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران در رسانه اعلام کرد: اگر نرخ خرید تضمینی به زودی اصلاح نشود، خودکفایی در معرض خطر قرار می گیرد.

این موضوع برای استان گلستان که بخش قابل توجهی از مزارع آن هرساله زیر کشت گندم می رود بسیار جدی تر است. هرچند که خشکسالی و کمبود باران در سال گذشته برخی از اراضی دیم گندم را بی حاصل کرده و منجر به خسارت به کشاورزان گلستانی شده اما اگر همین میزان باقیمانده هم با قیمتی مناسب از زارعان خریداری نشود، اقتصاد آنها بسیار آسیب می بیند.

با توجه به تورم ۴۶ درصدی در سال گذشته اگر نرخ خرید تضمینی گندم افزایش مناسبی نداشته باشد تولیدکنندگان قادر به تامین هزینه های تولید خود نخواهند بود

به باور کارشناسان، دولت درحالی تاکنون واکنشی به انتقاد کارشناسان و تولیدکنندگان درباره قیمت خرید تضمیمی گندم نشان نداده که قیمت جهانی گندم افزایش یافته این احتمال قاچاق گندم و استفاده آن در بخش غیر انسانی را بسیار محتمل می کند.

احتمال قاچاق گندم

در این رابطه یک کارشناس حوزه کشاورزی در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: با توجه به افزایش جهانی قیمت گندم، دولت برای حمایت از تولیدکنندگان و جلوگیری از قاچاق و استفاده گندم برای خوراک دام و طیور باید نرخ خرید تضمینی این محصول استراتژیک را در سال جدید افزایش دهد.

نسترن فرامزی معتقد است: به دلیل شرایط موجود در کشور، دولت باید حداقل ۵۰ درصد نرخ خرید تضمینی گندم را نسبت به سال گذشته افزایش دهد. با توجه به تورم ۴۶ درصدی در سال گذشته اگر نرخ خرید تضمینی گندم افزایش مناسبی نداشته باشد تولیدکنندگان قادر به تامین هزینه های تولید خود نخواهند بود.

وی عدم ثبات اقتصادی را از چالش های پیش روی تولیدکنندگان می داند و می گوید: با توجه به نوسانان قیمت و روند صعوی تورم نمی توان نرخ یک محصول را شش ماه قبل اعلام کرد و انتظار بر ثبات قیمت تمام شده آن داشت.

تعلل جهاد کشاورزی نسبت به اعلام قیمت گندم | قاچاق و احتکار محتمل است

امنیت غذایی کشور

این فعال کشاورزی و زراعت با بیان اینکه امنیت غذایی کشور به صورت خاص در موضوع نان به تولید گندم بستگی دارد، می افزاید: همواره تلاش می‌شود تا نیاز کشور در داخل تامین شود بنابراین دولت باید برنامه ریزی در صدد تولید پایدار نان داشته باشد.

نوسان نرخ دلار به ولیل استفاده از نهاده های واراتی کشاورزی در قیمت نهایی محصولات این صنعت تاثیر مستقیم دارد بر این اساس کارشناسان معتقدند نباید این هزینه ها به اضافه دستمزد کارگری را در قیمت تمام شده گندم نادیده گرفت.

افزایش ۱۲۰ درصدی نهاده‌های کشاورزی

مدیرعامل بنیاد ملی گندکاران در گفتگو با خبرنگار بازار از افزایش ۱۲۰ درصدی نهاده‌های کشاورزی در شش ماه گذشته خبر می‌دهد و می‌گوید: شورای قیمت گذاری شهریور ماه سال گذشته، قیمت خرید گندم را بر اساس نرخ تورم، قیمت دلار و هزینه‌های تولید در همان زمان اعلام کرد همچنین در شش ماهه گذشته هزینه های تولید نظیر خدمات، استحصال آب، دستمزد کارگری و ایر هزینه ها با افزایش روبرو شده است به همین خاطر شورای قیمت گذاری باید این موضوع را مورد توجه قرار دهد.

علی قلی ایمانی با بیان اینکه مطابق قانون نرخ تورم، قیمت محصول در بازار جهانی و هزینه‌های تولید که متاثر از افزایش نرخ ارز هستند در تعیین قیمت خرید تضمینی تاثیرگذار خواهد بود؛ بنابراین قیمت گندم باید به نحوی تعیین شود که برای گندم کار صرفه اقتصادی داشته باشد، تاکید کرد: اصرار وزارت جهاد کشاورزی به گندم کیلویی ۱۳ هزار تومان منجر به انحراف در بازار این محصول می شود.

خشکسالی و بارش کم از عوامل جدی و تاثیرگذار کاهش صفر درصدی برداشت این محصول در گلستان است

وی با بیان اینکه در حال حاضر جو با قیمت ۱۴ تا ۱۶ هزار تومان در حال خرید و فروش می شود که در صورت به تعادل نرسیدن قیمت گندم، کارخانه های خوراک دام، مرغداری ها و دامداری ها آن را جایگزین ذرت، سویا و سایر نهاده ها خواهند کرد، افزود: افزایش جهانی قیمت گندم در کنار سایر هزینه های تولید بر نرخ این محصول موثر است از سوی دیگر قیمت گندم در کشورهایی نظیر افغانستان، پاکستان و عراق بیشتر از ایران است و در صورت عدم افزایش قیمت آن، انگیزه قاچاق گندم به کشورهای همسایه و احتکار گندم افزایش خواهد یافت.

ضرورت افزایش قیمت

به جز کارشناسان و فعالان اقتصادی، مدیران جهاد کشاورزی گلستان هم نسبت به تفاوت فاحش قیمت گندم در کشور با نرخ جهانی آن نگران هستند. مدیر بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: برای جلوگیری از قاچاق گندم و استفاده آن به عنوان خوراک دام باید قیمت خرید تضمینی گندم را افزایش داد.

علی اکبر مهقانی می افزاید: باید قیمت خرید تضمینی گندم متعادل باید هزینه های تولید کشاورزان باشد و برای آنها توجیه اقتصادی داشته باشد اگر نرخ خرید گندم افزایش نیابد کشاورزان به سوی احتکار خانگی، قاچاق و یا مصرف خوراک دام سوق خواهند یافت .

وی از کاهش برداشت گندم در سال جاری خبر می دهد و می گوید: خشکسالی و بارش کم از عوامل جدی و تاثیرگذار کاهش ۴۰ درصدی برداشت این محصول در گلستان است.

با توجه به اهمیت تولید گندم در امنیت غذایی و استفاده آن در سرانه مصرف کشور، به نظر می رسد وزارت جهاد کشاورزی در کوتاه ترین زمان نسبت به افزایش قیمت بر آنچه در گذشته شورای قیمتگذاری تصوب کرده، اعمال نظر کند تا در آینده ناگزیر به خروج ارز و واردات گندم به کشور نباشیم.

کد خبر: ۲۱۶٬۴۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 15
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      9 0
      هندونه و پیاز بکارید ، سیب زمینی بکارید ، که بازار داخلی میلیاردی سود کنید چرا باید گندم بکارید که منتظر قیمت دستوری باشید ، من الان دوسال گندم میکارم دیم خرج خودش را در نیاورده چه برسه به سود
    • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      10 0
      زیر 25تومن باشه باید چند تا زندان جدید بسازید برای بدهکاران کشاورز که همگی دور هم باشیم
    • احسان کرمی پور IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      11 0
      با عرض سلام خدمت رییسان محترم اگر قیمت گندم ب درستی تعیین نشود خدا شاهده یک دانه گندم تو زمینام سال آینده نمیندازم شوخی نگیرید یکم دربارش جدی فک کنید
    • کشاورز IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      10 0
      زیر۲۵ به دولت نمیدم
    • علی اکبر IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      11 0
      ای مسؤلین این پیام می خونید رحم کنید به کشاورزان مظلوم ۶ الی ۸ ماه از کاشت و برداشت عرق می‌ریزن چشم امیدشدن به همین محصول دارن با تورم پارسال و امسال هر هکتاری که منه کشاورز که سواد آنچنانی ندارم ۲۰ میلیون به بالا هزینه میشه فقط رحم کنید که بتونیم دوباره بتونیم این گندم رو بکاریم یه روزنه ی امیدی داشته باشیم
    • محمود IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      9 0
      با عرض سلام . خدمت همکاران گرامی .اعلام شدن قیمت تحمیلی دولت چه سودی برای کشاورز داره
    • مهدی IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      2 0
      بنده نزدیک ۱۵۰ هکتار گندم کاشتم ۲۵ نباشه یک راست میفرستم عراق نزدیک مرز هم هستیم
    • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      2 1
      گندم کیلویی 20تمن که کیلوی 10تمن ما خرج میکنیم دولت داره گندمه از ما میخره کیلوی 10تمن کشاورز باید برا یکیلو سیب زمینی 3کیلو گندم بده ها لا درسته 3کیلو گندم به اضای یکیلو سیب زمینی
    • حسنی IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      2 0
      کشاورزان همیشه زیر ظلم دولت هستند ما کشاورزان استان فارس ،ممسنی پرستم زیر قیمت ۲۵۰۰۰ هزارتومان گندم به دولت نمی‌دهیم الان چند تا مشتری آماده خرید به قیمت خیلی خوب هستن که موقع برداشت شروع به خرید میکنن
    • کشاورز IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      3 0
      من دو هفته قبل گندم دادم تحویل هنوز قیمت مشخص نشده طلبکار فشار میاره سال دیگه یه دونه گندم هم کشت نمیکنم
    • عزیز IR ۰۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
      4 0
      مسولان عزیز بفکر کشاورز های زحمت کش هم باشید خدایی هم هست ناظر اعمالتان حق کشاورز ضایع نکنید خودتان به جای کشاورز بدهکار به سم فروش و غیره بزارید قیمت زیر ۲۰ هزار تومان خیلی ضرره
    • ابوالفضل IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
      4 0
      زیر 20 تومن باشه یه دونه گندم تحویل نمیدم مگه کشاورز مسخره از سیب زمینی کار حمایت نکردیت شد خدا تومن از پیاز کار حمایت نشد این شد اخرش گندم اخرش خوشه.به امید روزی که گندم برن وارد کن کیلوی 40 تومن
    • رضا IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
      1 2
      سلام 15هزارتومن خیلی کم است بفکرکشاورزان بدبخت باشید اگه قیمت گندم کمتراز20تومن باشه گندم احتکار میکنم
    • کشاورز ورشکسته IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      0 0
      گندم زیر ۲۵ تومن تحویل نمیدم ، کود و سم چند برار شده ، اجاره زمین حق ابه کمباین دوبرابر شده خودتون حساب کتاب کنید ببینید میصرفه واسه کشاورز که زیر ۲۵ تومن تحویل بده
    • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
      0 0
      استان گلستان که امسال خشکسالی محصولات را نابود کرد، پول رو دولت چن ماه نگه میداره تا تورم بیشتر بشه، بعدش که ارزش پول ازبین رفت بریزه، واسه قیمت هم فعلا محصولات را تحویل میگیره بعدش پول حداقل رامیده، قیمت نان باید زیاد بشه نانواها دارن نان را کوچک میکنن