۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۸
۲ اهرم بورس کالا برای کمک به تحقق شعار امسال
عضو هیات مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان مطرح کرد

۲ اهرم بورس کالا برای کمک به تحقق شعار امسال

افنانی، عضو هیات مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان گفت: بورس کالا با کمک دو اهرم شفافیت و نیز امکان برنامه‌ریزی، توان کمک به تحقق شعار سال یعنی مهار تورم، رونق تولید را خواهد داشت.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، مهدی افنانی عضو هیئت مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان با اشاره به شعار امسال "مهار تورم، رونق تولید" بیان کرد: برخی از مدیران و سیاست‌گذاران اقتصادی تصور می‌کنند اقتصاد کشور را با دستور می‌توان اداره کرد و به همین دلیل است که در سال‌های گذشته، بدون توجه به اصول اقتصادی تلاش کرده‌اند نرخ ارز و قیمت کالاها را با دستور کنترل کنند. امیدوارم با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۲ به نام "مهار تورم، رونق تولید" توسط مقام معظم رهبری و توجه ایشان به این دو مقوله، این بار تصمیمات بهتری اتخاذ شده و نتایج بهتری حاصل گردد.

وی اضافه کرد: تورمی که سالهاست بر اقتصاد ما سایه افکنده، در یکی دو سال اخیر افزایش یافته و این تورم، نه فقط معیشت مردم را دچار مشکل کرده؛ بلکه تولیدکنندگان را هم با چالش مواجه کرده و بسیاری از تولیدکنندگان در کشور ما از عملیات تولید و فروش محصولات خود سودی نمی‌برند. انتظار می‌رود سیاست‌گذاران تلاش کنند تا با اجرای برخی اقدامات حمایتی، تولید را رونق بخشند تا هم نرخ بیکاری کاهش یابد و هم اقتصاد کشور توسعه یابد و در نهایت هم تورمی که در اقتصاد شاهد آن خواهیم بود، ناشی از همین حمایت از تولید باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: حمایت از تولید فقط در اعطای تسهیلات بانکی به بعضی تولیدکنندگان خلاصه نمی‌شود. حمایت از تولید نیازمند سیاست‌گذاری‌های بلندمدت بوده و قطعا رونق تولید موجب مهار تورم نیز خواهد شد.

افغانی در ادامه با اشاره به امکان استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای کمک به تحقق شعار سال ١٤٠٢ اظهار کرد: با استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه علی الخصوص بورس کالا، می‌توان به مهار تورم و رونق تولید کمک کرد. بورس کالا برای کمک به این دو مقوله، دو اهرم ویژه (نقطه قوت) دارد. اهرم اول شفافیتی است که در عرضه و تقاضا در این بازار وجود دارد. فراموش نکنید که در چند دهه گذشته عدم شفافیت در بازارها به شدت تورم‌زا بوده و گواه این ادعا، شرایط حاکم بر بازار خودرو است. همانطور که شاهد بودید با عرضه خودرو به بورس کالا، کمبود عرضه برخی خودروها، منجر به کاهش قیمت‌های پایه نیز شد. این موضوع بارها در مورد عرضه محصولات پتروشیمی و فلزی هم تجربه شده است.

افنانی در ادامه گفت: عدم شفافیت در بازارها فقط به نفع دلالان و رانت‌داران بوده است. اگر از ظرفیت‌های بورس کالا برای انجام معاملاتی شفاف بهره ببریم، این اقدام خود در کاهش قیمت‌ها موثر خواهد بود

وی اضافه کرد. اهرم دوم بورس کالا برای کمک به رونق تولید، امکان برنامه ریزی است. طبیعی است که با عرضه محصولات در بورس کالا، رقابت‌پذیری افزایش یافته و تولیدکنندگان هم امکان پیش‌بینی و برنامه‌ریزی برای آینده و ارتقای کمی و کیفی محصولات خود را خواهند داشت. بنابراین بورس کالا با کمک دو اهرم شفافیت و نیز امکان برنامه‌ریزی، توان کمک به تحقق شعار سال یعنی "مهار تورم، رونق تولید" را خواهد داشت.

کد خبر: ۲۱۶٬۱۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha