۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲
رشد ۴۰ درصدی تولید خودرو در سایپا

رشد ۴۰ درصدی تولید خودرو در سایپا

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از رشد ۴۰ درصدی تولید فروردین این گروه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

به گزارش بازار، محمدعلی تیموری گفت: وزارت صمت سازوکاری را ترسیم کرده است تا بتواند فولاد، مواد پتروشیمی و ارز را به سمتی ببرد که خودروسازان بر اساس آن موارد بتوانند برنامه ریزی برای تولید داشته باشند و حتی به سمت افزایش تولید پیش بروند.

وی افزود: با ترسیم سازو کار و ورود شورای رقابت و سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده، امسال برای قیمت گذاری شرایط مناسبی ایجاد و اجماعی گروهی اتفاق افتاده است که در حمایت از قیمت مصرف کننده، کنترل تورم در نظر گرفته شود.

تیموری افزود: اگر سازو کار قیمت گذاری بر اساس خودروهای خارجی و قیمت نهاده‌ها هم بر اساس قیمت گذاری ال ان بی لندن باشد هیچ ضرری متوجه خودروساز نمی‌شود و ما می‌توانیم به تولید خود ادامه و تولید را افزایش دهیم طوری که سهام دار کارخانه هم زیان نکند تا در بورس سرمایه گذاری کرده و از محل سرمایه گذاری در بورس، زیرساخت هابهبود یابند.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپاگفت: به زودی مونتاژ خودروی چانگان آغاز یا خودروی برند زوتی که خط مونتاژ آن در ۶ ماهه دوم در حال آماده سازی است، عرضه خواهد شد.

وی افزود: قیمت گذاری بر اساس تعداد هزار و ۱۸۰ دستگاه خودرو موجود صورت گرفته یعنی فهرست ثبت نام کنندگان را به ترتیب اولویت که تعداد هزارو ۱۸۰ نفر است از شورای رقابت و سازمان حمایت تحویل گرفته ایم؛ چانگان نخستین خودرویی که بر اساس قیمت گذاری با پایه ۹۰۰ میلیون تومان با سودی معادل ۱۵ درصد برای سایپا که در واقع قیمت تمام شده در بندرعباس و قیمت نهایی آن حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، عرضه خواهد شد.

تیموری اضافه کرد: اگر قرار بود خودروی چانگان در بورس کالا عرضه شود قیمت آن به بالای دو میلیارد تومان می‌رسید؛ فکر می‌کنم همین سازوکار را شورای رقابت برای خودروهای مونتاژی اعمال خواهد کرد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صداوسیما مبنی بر اینکه بخشی از شعار سال، رشد تولید است برنامه سایپا برای سه ماهه نخست امسال چیست و وضعیت رشد تولید در مقایسه با سال گذشته چگونه خواهد شد؟ گفت: در چند روز اخیر اگر دقت به رشد تولید خودرو داشته باشید در برخی از خودروها بالای یکصد و پنجاه درصد رشد تولید داشته ایم و اطمینان داریم در فروردین بالای ۴۰ درصد رشد تولید در مقایسه با سال گذشته را شاهد خواهیم بود.

تیموری افزود: رشد تولید بر اساس تولید ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو را به وزارت صمت ارائه کرده ایم و تولید۶۶۰ هزار دستگاه خودرو در تولید جاری محقق خواهد شد. در سه چهار ماه آخر سال گذشته با همین سازوکار روزانه دو هزار دستگاه خودرو تولید شد و بر همین مبنی ۲۲۰۰ تا ۲۴۰۰ دستگاه که هم تولید شد یعنی سالانه همان ۷۰۰ هزار دستگاه را تولید خواهیم کرد و یکصدهزار دستگاه آن هم اس. کی. دی و سی. کی. دی استکه امیدواریم در ۶ ماهه دوم سال محقق شود.

تیموری در پاسخ به این سوال که چه تغییراتی در گروه خودروسازی سایپا صورت گرفته است تا این رشد تولید تحقق پیدا کند، گفت: در هفته آخر دی ماه ۱۴۰۰ زمانیکه بعنوان مدیرعامل سایپا کار خود را آغاز کردم از روز اول ساختارهای مالی را که کمک به زنجیره تامین تولید تا ترزیق منابع مالی را تغییر دادم، خریدهای خارجی را از روز اول، کنترل و سازو کاری برای همه۶ خودروساز قرار دادم که مستقل با اختیار کامل به تولید خودرو ادامه دهند در این میان شرکت زامیاد و سایپا دیزل از آن موارد استفاده کرده و سود ده شده اند.

وی افزود: حجم فعالیت‌های بسیار زیادی در سال گذشته برای رشد کیفیت خودروها صورت گرفت به طور مثال در موضوع ضمانت بالای ۵۰ درصد حذف شد یعنی زمانیکه ضمانت حذف شود، هزینه خودروساز پایین آمده و مشتری رضایت دارد؛ سال گذشته سازوکاری مناسب را در پیش گرفتیم و امسال آن را ادامه خواهیم داد طوری فرودین ماه به قطعه سازان ترزیق مناسبی صورت گیرد.

تیموری اضافه کرد: با وجود این که قیمت‌ها در ۱۷ ماه گذشته یک ریال تغییرنکرده بود، قطعه سازان پای کار بوده اند لذا باید برنامه‌ها را با جدیت به خصوص در حوزه کنترل تورم که منجر به کاهش قیمت تمام شده و همچنین افزایش تولید می‌شوددنبال می‌کنیم.

مدیرعامل سایپا در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه تحویل خودروهای سایپا با توجه به طرح فروش یکپارچه خودرو توسط وزارت صمت به چه شکل خواهد بود، گفت: برای دریافت فهرست ثبت نام متقاضیان ۳۰ هزار دستگاه خودرو از روز پنج شنبه در سامانه اقدام کرده ایم و زمانیکه پول‌های وکالتی به حساب سایپا واریز شوداز هفته بعد شروع به تحویل خودرو خواهیم کرد، اما با رشد تولیدی که در سایپا اتفاق فتاده این پیش فروش به حالت فروش فوق العاده ۹۰ روزه تبدیل و تمام خودروها را تحویل خواهیم داد.

وی افزود: همچنین فهرست ثبت نام کنندگان چانگان به تعداد یک هزارو ۱۸۰ دستگاه خودرو را دریافت کرده ایم و در مدت سه ماه تحویل خواهیم داد حتی می‌توانیم چانگان را از هفته بعد تحویل مشتریان دهیم.

کد خبر: ۲۱۶٬۰۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha