۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶
 استفاده از نخبگان در بستر سامانه جذب صمت
وزیر صمت عنوان کرد

استفاده از نخبگان در بستر سامانه جذب صمت

فاطمی امین، وزیر صمت گفت: طرحی که امروز رونمایی می‌شود در ظاهر کار کوچکی است، اما در واقع اثرات بسیار مهمی دارد و موجب تغییرات زیادی می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از ایبِنا، سامانه جمع‌سپاری ذینفعان بخش صنعت، معدن و تجارت (جذب صمت) بستری برای مشارکت مردمی در وزارت صمت برای حکمرانی نوین است که از امروز آغاز به کار کرده است. این سامانه برای تسهیل ارتباط با نخبگان و استفاده از ظرفیت‌های فکری جامعه نخبگانی و ذینفعان وزارت صمت شکل گرفته است.

سیدرضا فاطمی امین؛ وزیر صمت در مراسم آغاز به کار سامانه جذب صمت، اظهار کرد: سال گذشته در بخش صنعت معدن و تجارت عملکرد قابل توجهی کسب کردیم. تورم کالاهای بخش صنعت و تجارت پایین‌تر از سایر بخش‌ها بود و بخش صنعت رشد ۸ درصدی را تجربه کرد.

وزیر صمت افزود: طرحی که امروز رونمایی می‌شود در ظاهر کار کوچکی است اما در واقع اثرات بسیار مهمی دارد و موجب تغییرات زیادی می‌شود. استعدادهای بسیار زیادی در کشور در مقایسه با سایر کشورها وجود دارد اما استفاده از این استعداد و ظرفیت به اندازه کافی نیست. گلوگاه این مسئله نوع حکمرانی است و هر اقدامی که موجب اصلاح حکمرانی کشور شود می‌تواند موجب آثار مثبت بسیاری باشد.

مشارکت مردم در حاکمیت در دو سطح قابل بررسی است. اول اینکه بخش دولتی خود را دخیل نکند و بخش خصوصی با مشارکت مردم بخشی از حکمرانی را اجرا کند. این تلقی از حکمرانی شفاف و روشن است اما سطح دیگری نیز وجود دارد که مردم در حکمرانی مشارکت کنند. با حکمرانی مشارکتی می‌توان از ظرفیت‌های نخبگانی و اندیشمندی استفاده کرد.

دومین کارکرد آن همراهی محققان، دانشمندان و اندیشمندان در حکمرانی است. به این گونه که در جریان اقدامات قرار گرفته و در جهت تبیین و اصلاح آن کمک می‌کنند. سومین کارکرد نیز تصمیم‌گیری دقیق‌تر است که با مشارکت نخبگان و استفاده از نظرات آن‌ها تصمیمات دقیق‌تری گرفته می‌شود.

فاطمی امین گفت: در حوزه معدن در سال گذشته تنها سه سند منتشر شد و این در حالی است که تا پیش از این ۱۲۲ سند در این حوزه صادر وجود داشت. برای دستورالعمل معادن از این بستر برای استفاده از نظرات ذینفعان استفاده خواهیم کرد. با این اقدام برای مثال اگر یکی از بندهای دستورالعمل مانعی بر سر راه یکی از فعالان معدن باشد. با دریافت نظرات و مشارکت می‌توان این بند را اصلاح کرد.

کد خبر: ۲۱۶٬۰۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha