۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲
۸۴ واحد معدنی فلزی در استان سمنان فعال است/ معادن ظرفیت توسعه اقتصادی
یک کارشناس مسائل اقتصادی:

۸۴ واحد معدنی فلزی در استان سمنان فعال است/ معادن ظرفیت توسعه اقتصادی

شاهرود - یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه طبق اعلام رسمی مسئولان ۸۴ معدن فلزی در استان سمنان فعال است، گفت: این معادن ظرفیت اساسی برای توسعه اقتصادی و اشتغال هستند.

محمد باقر شریعتی در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه دارا بودن ۸۴ معدن فلزی از جمع بیش از ۶۰۰ معدن موجود در استان سمنان شاید در وهله نخست چشم گیر نباشد اما اگر بدانیم آورده ریالی و ارزی همین تعداد معدن از مجموع کل دیگر معادن بیشتر است، متوجه اهمیت معادن فلزی می‌شویم، بیان کرد: این معادن ظرفیت خوبی برای اشتغال و توسعه اقتصادی هستند.

وی افزود: غالب معادن فلزی شاید بیش از ۷۵ درصد آن ها در شرق استان سمنان شامل شاهرود و میامی است اما متاسفانه شاهد هستیم که کمترین بهره از اشتغال را این معادن دارند.

این مدرس دانشگاه گفت: این امر به دلیل آن است که اولاً در استان هنوز ظرفیت های معدنی به خوبی شناخته و شناسانده نشده تا شاهد حضور سرمایه گذاران باشیم و ثانیاً نتوانسته ایم معادن فلزی استان را به نوعی برَند کنیم تا هرجا سخن از معادن فلزی باشد نام استان سمنان مطرح شود.

شریعتی با بیان اینکه معدن فلزی فرومد امروز در شرقی ترین نقطه استان سمنان حتی نتوانسته همان روستای فرومد را توسعه اقتصادی و اشتغال ببخشد چه برسد به استان سمنان و این امر نشان می دهد که نگاه مسئولان ما در حوزه معادن فلزی اصلاً جالب توجه و صحیح نبوده است.

وی افزود: مس عباس آباد میامی در یک دهه اخیر بارها و بارها دست به دست شد و هر کس این معدن را می خرید کوچکترین راستی آزمایی برای اجرای کار از او اخذ نمی شد و صرفا این معدن راهی برای پول درآوردن عده ای بابت دریافت وام ها بود و این امر دومین نمونه ای است که نشان می دهد در زمینه معادن ما ضعف های بزرگی داریم.

این کارشناس می گوید: امروز معادن فلزی، مس و حتی پتاس در طرود که نقطه محرومی است مشغول به کار است اما آیا توسعه را به همان روستای طرود هم هدیه داده است؟ متاسفانه این معادن جز اینکه اجاره خانه های طرود را از ۸۰ هزار تومان در ماه به ۸۰۰ هزار تومان در ماه افزایش دهد هیچ عایدی برای مردم نداشته است.

شریعتی می گوید: باید ابتدا مسئولان ما نقشه راه توسعه معدنی شرق استان سمنان را بر پایه سرمایه گذاری و توجه بر معادن فلزی ترسیم کرده و اعلام کنند که مثلا در ۲۰ سال دیگر باید در کجا باشیم سپس به فکر آوردن سرمایه گذار و تسهیلات شامل راه، آب، گاز و ... بود و بعد معادن فلزی استان را برندسازی کرد تا در نهایت بتوانیم زنجیره تولید معادن فلزی را ایجاد کنیم. امری که فعلاً اراده ای از سوی مسئولان درباره آن وجود ندارد.

کد خبر: ۲٬۱۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha