۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸
اعتماد حلقه‌مفقوده فعالیت بخش خصوصی در کالا و صنایع پزشکی| نسیه‌بری بیمارستان‌ها با تورم امروز
راهکارهای برون‌رفت از چالش‌های موجود چیست؟

اعتماد حلقه‌مفقوده فعالیت بخش خصوصی در کالا و صنایع پزشکی| نسیه‌بری بیمارستان‌ها با تورم امروز

متاسفانه حجم تجارت کالاهای پزشکی در ایران کمتر از ۸ میلیارد دلار در سال است که نسبت به نیاز کشورمان بسیار کم و ناچیز است.

احمدرضا صباغی؛ بازار: صنایع تجهیزات و کالای پزشکی از مهمترین صنایع رو به‌ رشدی است که طی سال‌های گذشته شاهد پیشرفت کند و توسعه نه‌چندان قابل تعریف آن بوده‌ایم. متاسفانه در سال‌های اخیر، بروز برخی چالش‌ها و مشکلات در مسیر توسعه صنایع تجهیزات پزشکی کشور، سبب شده تا برای برطرف کردن آن راهکارهای اساسی را در نظر بگیریم. به منظور دست‌یابی به راهکارهای موثر برای مقابله با چالش‌های موجود در را توسعه تولید و صادرات در صنایع تجهیزات پزشکی در ایران با دوتن از فعالان این حوزه گفتگو کرده‌ایم، تا از نظر آنها درباره این موضوع مهم مطلع شویم.

پرداخت بدهی بسیاری از بیمارستان‌ها به شرکت‌های فعال در کالا و صنایع تجهیزات پزشکی بیش از ۹ تا ۱۴ ماه زمان می‌برد

مشکلات گمرکی و تصمیمات خلق‌الساعه بلای جان واردکنندگان تجهیزات پزشکی

ابوالفتح صانعی که در کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران نایب‌رئیس است با اشاره به اینکه تولید صنایع تجهیزات پزشکی در کشور نیازمند تزریق نقدینگی از سوی دولت است،گفت: برخی مقررات دست وپاگیر نهادهای نظارتی و اجرایی موجب شده تا شرکت‌های خصوصی فعال در صنایع تجهیزات پزشکی فعالیت در این صنعت را متوقف و سرمایه خود را به بازارهایی با سود بیشتر و ریسک کمتر منتقل کنند.

وی با اشاره به اینکه واردکنندگان تجهیزات پزشکی به کشور با چالش‌های متعددی همچون نقل و انتقالات مالی روبرو هستند،گفت: به طور مثال باید به این موضوع مهم اشاره کرد که تحریم‌ها موضوع انتقال ارز بین واردکننده و فروشنده بسیار طولانی‌تر از شرایط عادی خواهد کرد و اگر در مسیر واردات تجهیزات پزشکی به کشور اتفاق خاصی همچون رخدادهای طبیعی و انسانی هم به وقوع بپیوندد، در آن زمان نمی‌توان به واردکننده این اطمینان را داد که فرضا کالای پزشکی خریداری شده نهایتا تا ۳ ماه دیگر به دست شما خواهد رسید.

صانعی تصریح‌کرد: چالش‌های گمرکی از نبود کارشناس و متخصص اهل فن از یک طرف و ایلاغ بخشنامه‌های خلق‌الساعه از طرف دیگر موجب شده است تا زمان ۲۵ روزه برای ترخیص کالاهای پزشکی در گمرک‌های کشور بعضا تا بیش از ۵ ماه هم فراتر رود که واردکننده را با صدمات جبران‌ناپذیری روبرو خواهد کرد.

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران افزود: خدمات کارشناسی و رگولاتوری کالاهای پزشکی توسط نهادهای متولی تجهیزات پزشکی در نقاط مختلف کشور انجام می‌شود اما برای انجام این امور شاهد این اتفاق هستیم که هزینه دریافتی از شرکت‌های خصوصی کالای پزشکی برای انجام خدمات کارشناسی و رگولاتوری بیش از خدماتی است که به این شرکت‌ها ارائه می‌کنند.

صانعی گفت: پرداخت بدهی بسیاری از بیمارستان‌ها به شرکت‌های فعال در کالا و صنایع تجهیزات پزشکی بیش از ۹ تا ۱۴ ماه زمان می‌برد که این مدت زمان با توجه به اینکه موج گرانی و نوسانات ارزی در کشور بازه زمانی سال را رد کرده و به ماه و حتی روز رسیده است، از این حیث برای بسیاری از شرکتهای فعال تجهیزات پزشکی پرداخت بدهی بیمارستان‌ها به نوعی یک خسارت محسوب می‌شود.

کشورهای شرق آسیا همچون ژاپن و کره‌جنوبی می‌توانند الگوی بسیار مناسبی برای ایران در صنعت تجهیزات و کالای پزشکی باشند

بخش خصوصی فعال در صنایع و کالای پزشکی نیازمند اعتماد و رفع موانع تولید

مجید روحی، ریاست هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ودندان‌پزشکی کشور با بیان اینکه در بازار جهانی، حجم تجارت در صنایع تجهیزات پزشکی بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار است، گفت: متاسفانه حجم تجارت کالاهای پزشکی در ایران کمتر از ۸ میلیارد دلار در سال است که نسبت به نیاز کشورمان بسیار کم و ناچیز است.

روحی اضافه‌کرد: مدیران ارشد حوزه بهداشت و سلامت کشور باید به این واقعیت مهم برسند که توسعه صنایع و کالاهای تجهیزات پزشکی در کشور علاوه بر اینکه منجر به توسعه و رشد اقتصادی خواهد شد، می‌تواند نقش موثری در ارتقای سلامت و بهداشت جامعه در بین اقشار مختلف مردم داشته باشد.

وی تاکیدکرد: کشورهای شرق آسیا همچون ژاپن و کره‌جنوبی می‌توانند الگوی بسیار مناسبی برای ایران در صنعت تجهیزات و کالای پزشکی باشند، زیرا توصیه و عقیده این کشورها همواره بر افزایش سن امید به زندگی با استفاده از ارتقای ایمنی بهداشت و سلامت توام با تولید و واردات تجهیزات پزشکی به‌روز در جامعه به عنوان یک رکن اساسی بوده است.

ریاست هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ودندان‌پزشکی کشور اضافه کرد: اشتغال‌زایی موثر از مزایای مهم توسعه صنایع تجهیزات پزشکی در ایران است که متاسفانه این امر طی سال‌های اخیر به خوبی رخ نداده و نیازمند سرمایه‌گذاری در این حوزه هستیم.

روحی خواستار حمایت دولت از تولیدکنندگان صنایع و کالاهای پزشکی در کشورشد و افزود: نباید از ذکر این نکته مهم غافل شد که تا زمانی که تولیدکننده در هر صنعتی به خوبی تشویق نشود نمی‌توان به خودکفایی آن صنعت در یک کشور امیدوار بود، به طور قطع صنایع و کالاهای تجهیزات پزشکی از این قاعده مستثنی نیستند.

وی افزود: اعتماد به بخش خصوصی توام با رفع موانع تولید در صنایع و کالای پزشکی کشور می‌تواند گره بسیاری از مشکلات را باز کند، به شرطی که از رقابت با رقیبان خارجی غافل نشده و به نوعی در موضوع واردات مانند صنعت خودرو عمل نکنیم. زمانی شاهد رشد و شکوفایی صنایع و کالای پزشکی در کشورمان خواهیم بود که مشتری یا متقاضی در حضور کالای پزشکی مرغوب خارجی، کالای پزشکی ایرانی را خریداری کند.

کد خبر: ۲۱۵٬۹۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha