۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
افزایش سطح زیرکشت سیب زمینی در مناطق گرمسیری| کودهای شیمیایی در بازار گران و کم شده است
عضو هیات مدیره انجمن سیب زمینی ایران در گفتگو با بازار:

افزایش سطح زیرکشت سیب زمینی در مناطق گرمسیری| کودهای شیمیایی در بازار گران و کم شده است

نیازی عضو هیات مدیره انجمن ملی سیب با بیان اینکه سطح زیرکشت در مناطق گرمسیر نسبت به سال قبل بیشتر شده گفت: با این وجود شاهد هستیم که کشاورزان در تامین کودهای شیمیایی مشکل دارند چون گران و کم شده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: بازار سبزی و صیفی جات کشور در حالی معمولا با نوسان قیمتها مواجه است که محصولات این بخش همچون گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز و دیگر موارد از پرمصرف ترین کالاها هستند و لذا آزادسازی صادرات و یا ممنوعیت صادرات این محصولات تغییرات اساسی در بازار داخل ایجاد می کند. اگرچه به گفته کارشناسان فرایند صادرات کلیه محصولات بخصوص در حوزه کشاورزی باید به نحوی باشد که بخشی ویژه بازارهای صادراتی تولید شود و در صورت ایجاد اختلال در بازار داخل و یا بالا رفتن قیمت ها به بهانه تنظیم بازار تغییری در صادرات محصولات اعمال نشود. با این وجود در مورد محصولی مانند سیب زمینی سال گذشته اعمال ممنوعیت صادراتی موجب شد بسیاری از سیب زمینی کاران کشور با زیان مواجه شوند و نارضایتی های بسیاری در پی داشت.

افزایش سطح زیرکشت سیب زمینی در مناطق گرمسیر

بر اساس این گزارش این روزها صادرات چند محصول از جمله سیب زمینی در حالی آزاد اعلام شده است که کارشناسان معتقدند این رفع ممنوعیت موجب متعادل شدن قیمت ها در بازار داخل شده است. محمد رحیم نیازی عضو هیات مدیره و سخنگوی انجمن ملی سیب زمینی ایران در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: در حال حاضر خوشبختانه صادرات سیب زمینی آزاد شده است و قرار شده است تا اردیبشهت ماه میزان ۲۰هزار تن سیب زمینی از کشور عمدتا به بازارهای اطراف صادر شود.

نیازی افزود: با برداشته شدن ممنوعیت صادرات، قیمت ها الان متعادل شده است؛ یعنی درست است که در زمستان گذشته کشاورزان از ممنوعیت صادرات بسیار آسیب دیدند اما طی چند روز اخیر که صادرات آزاد شده شرایط برای تولید کننده و مصرف کننده بهتر شده است.

این عضو هیات مدیره انجمن ملی سیب زمینی ایران در خصوص وضعیت کشت محصول سیب زمینی در سال جاری نیز اظهار داشت: سطح زیر کشت امسال نسبت به سال قبل در مناطق گرمسیر و گرگان که الان کشت ها در آنجا انجام شده بیشتر است. البته این افزایش سطح زیرکشت نیز توسط خود کشاورزان انجام شده و بذری که در اختیار داشته اند را کشت کرده اند. با این وجود امیدواریم که قیمتها به نحوی باشد که تولید کننده سود ببرد و از آن طرف هم مصرف کننده محصول را گران نخرد.

ایران در جایگاه دهم صادرات سیب زمینی در ۲۰۲۱-۲۰۲۲

نیازی در خصوص تامین کود سم و دیگر نهاده های مصرفی برای کشت این محصول نیز گفت: از نظر تامین کود متاسفانه شرایط چندان مساعد نیست به این معنا که کودهای شیمیایی برای بخش زراعت و باغبانی منهای بخش غلات، بسیار گران و کم است که غالباً پایه ‌های این کودهای شیمیایی از خارج وارد می‌شود اما در حال حاضر این محصولات شیمیایی در بازار بسیار گران و کمیاب است.

گفتنی است در بحث تولید سیب زمینی میزان تولید کشور به طور میانگین سالانه ۵ میلیون تن است که بخشی از آن نیز راهی بازارهای صادراتی به خصوص بازارهای اطراف همچون عراق می شود. در واقع بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی سازمان فائو در بحث صادرات سیب زمینی ایران بیش از ۳۵۰هزار تن از این محصول را در سال ۲۰۲۱-2022 راهی بازارهای صادراتی کرده و به این ترتیب در جایگاه دهم قرار گرفته است. همچنین در این گزارش آمده است کشورهای فرانسه، هلند، آلمان، بلژیک، ایالات متحده، مصر، کانادا، پاکستان و چین و ایران ده صادر کننده برتر این محصول محسوب می شوند.

علاوه بر این در حوزه تولید سیب زمینی نیز فائو می گوید کشورهای چین، هند، اوکراین، ایالات متحده، روسیه، آلمان، بنگلادش، فرانسه، لهستان و مصر بیشترین تولید این محصول را به خود اختصاص می دهند و بزرگترین تولید کننده های سیب زمینی محسوب می شوند. از سوی دیگر در بحث واردات سیب زمینی نیز کشورهای بلژیک، هلند، اسپانیا بیشترین واردات را در این حوزه رقم می زنند.

کد خبر: ۲۱۵٬۸۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha