۲۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
قیمت خودرو با وعده کاهش نمی‌یابد | وزارت صمت نیازمند تغییر
در گفتگوی تفصیلی با بازار مطرح شد؛

قیمت خودرو با وعده کاهش نمی‌یابد | وزارت صمت نیازمند تغییر

شاهرود- نگاهی به وعده‌ها و حقایق بازار خودرو نشان می‌دهد که فاطمی امین یکی از ضعیف‌ترین عملکردها در بین وزرای کابینه سیزدهم را داشته چرا که وضعیت بازار خودرو آشفته‌تر هم شده است.

بازار گروه، استان‌ها؛ سیدرضا فاطمی امین فرزند استان سمنان و شهرستان شاهرود یکی از وزرای کابینه سیزدهم است که سابقه همکاری با حجت الاسلام رئیسی در آستان قدس را دارد فاطمی امین زمانی که به عنوان وزیر صنعت معدن و تجارت برگزیده شد وعده کاهش قیمت خودرو را داد موضوعی که از آن به عنوان یک ضعف دولت روحانی یاد می‌کرد و اعتقاد داشت که می‌توان با مدیریت بهتر وضعیت خودرو را ساماندهی کرد.

وی بعد از یک سال و نیم وزارت بر دومین و مهمترین وزارتخانه اقتصادی کشور همچنان شعار روز اول خود را تکرار می‌کند و در تمام محافل رسانه‌ای و نشست‌های خبری اعلام می‌کند که قیمت خودرو باید کاهش پیدا کند اما مشخص نیست در واقع هدف صحبت چه کسی است؟ زیرا خود وی متصدی اصلی و مقصر شماره یک وضعیت بازار خودرو کشور است.

به این گفته از فاطمی امین دقت کنید که منبع آن جهان اقتصاد است: «افزایش قیمت خودرو متاثر از افزایش قیمت تمام شده تولید آن در کارخانه نیست، بلکه متاثر از نگاه مردم به عنوان یک کالای سرمایه‌ای به خودرو بوده که با افزایش نرخ ارز به دنبال خرید خودرو و حفظ ارزش سرمایه خود هستند.» در حالی برای چندین بار مشکلات اقتصادی به مردم ارتباط داده می شود که کارشناسان اعتقاد دارند تاثیر مردم آنقدر نیست که بتواند تلاطم آن هم در چنین ابعادی را در بازار خودروی کشورمان ایجاد کنند. در گفتگو با محمد جواد کاظمی صاحب نظر بازار خودرو به بررسی عملکرد فاطمی امین در بخش خودرو می پردازیم.

* چرا بعد از یک سال و نیم همچنان فاطمی امین می‌گوید که قیمت‌ها باید کم شود؟

اینکه فاطمیه امین چرا هنوز بعد از یک سال و نیم اعلام می‌کند قیمت خودرو باید کاهش پیدا کند مشخص نیست اما این قدر مسلم این که سیاست های خودرویی وزارت خانه او به هیچ عنوان جواب نداده و نه تنها قیمت خودرو تثبیت نشد بلکه شاهد افزایش عجیب قیمت خودرو در دوران تصدی گری وی بودیم.

فاطمی امین قبل از وزارت یک فرد پر از اعتراض به سیستم خودروسازی دولتی بود که وقتی وارد گود شد متوجه شرایط شده و خودش هم به همان وزیران صمت قبلی بدل شد

بعضی از خودروها در دوران وزارت فاطمی امین چنان رشد قیمتی کردند که در چهار سال دولت احمدی نژاد و روحانی شاهد این میزان رشد نبودیم و این در حالی است که از وزارت فاطمی امین بیش از یک و نیم سال نمی گذرد اما شرایط در بازار خودرو روز به روز بدتر می شود.

قیمت خودرو با وعده کاهش نمی‌یابد | وزارت صمت نیازمند تغییر

* چرا اینگونه است؟

در یک کلام فاطمی امین بیرون گود نشسته بود و نظر می داد اما حالا که خودش وارد عمل شده تازه می فهمد که مافیای خودروی دولتی و همچنین سود سرشاری که در آن وجود دارد اصلا اجازه عمل به وزیر صمت را هم نمی دهد! در واقع فاطمی امین قبل از وزارت یک فرد پر از اعتراض به سیستم خودروسازی دولتی بود که وقتی وارد گود شد متوجه شرایط شده و خودش هم به همان وزیران صمت قبلی بدل شد شاید خود او هم فکرش را نمی کرد که وضعیت خودروی کشور تا این میزان خراب بوده باشد! علی ایحال تنها با عملکردی ضعیف تر زیرا شاهد افزایش شدید قیمت ها هستیم که نشان می دهد وضعیت گویا از دست وزیر در رفته است.

دولت باید به سرعت افراد حاضر در راس وزارت های مهم اقتصادی مانند صمت و اقتصاد و دارایی را تغییر دهد

خودروی پراید ۱۱۱ در شهریور ۱۴۰۰ حدود ۱۴۰ میلیون تومان بود اما حالا به ۳۲۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است خودروی تیبا در شهریور ۱۴۰۰ اندکی پائین تر از ۱۴۰ میلیون تومان معامله می‌شد در حالی که امروز ۳۶۰ میلیون تومان قیمت دارد از طرف دیگر پژو ۲۰۷ در شهریور ۱۴۰۰حدود ۳۵۰ میلیون تومان بود و حالا حدود ۷۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. عجیب ترین که نوع اتومات آن یک میلیارد تومان قیمت دارد و این ماحصل یک و نیم سال وزارت فاطمی امین در صنعت معدن و تجارت است.

* چقدر از این افزایش‌ها به کاهش افت پول ملی مرتبط است چقدر به فاطمی امین؟

درست است که افزایش قیمت یک معنی دیگر هم دارد و آن اینکه ارزش پول مردم نصف شده و به عبارتی خودروی ۲۰۷ نیست که یک میلیارد شده بلکه یک میلیارد تومان ما اندازه یک خودروی ۲۰۷ من درآوردی ایرانی که اصلا نمونه آن در فرانسه نیست شده است اما نباید این را هم فراموش کرد که مردم مقصر این موضوع نیستند بلکه بازهم کاهش ارزش پول هم مقصری جز دولت ندارد و فاطمی امین ها هم جزئی از همین دولت هستند. دولتی که ارزش پول ملی و ارتزاق مردم را روز به روز کوچکتر می کند.

فاطمی امین هم یک جزء از یک کلی بزرگتر به نام دولت سیزدهم است که نه افراد در آن کارایی لازم را دارند و نه طرح ها و برنامه ها جواب داده است لذا دولت نیازمند تغییر برنامه است. دولت باید به سرعت افراد حاضر در راس وزارت های مهم اقتصادی مانند صمت و اقتصاد و دارایی را تغییر دهد همین فردا باید تمام وزرای اقتصادی خود را عزل کند چرا که وضعیت به قطاری شبیه شده که در سراشیبی ترمز پاره کرده و کسی هم جلودار آن نیست.

قیمت خودرو با وعده کاهش نمی‌یابد | وزارت صمت نیازمند تغییر

* فاطمی امین می‌گوید که مردم به چشم کالای سرمایه‌ای به ماشین نگاه می‌کنند

ابتدا بگویم که عرضه و تقاضای خودرو در بازار متوازن نیست قبول داریم که آقای وزیر می گویند خودرو یک کالای سرمایه ای شده است اما ما از فاطمی امین یک سوال داریم؟ مقصر اینکه مردم به خودرو به چشم کالای سرمایه ای ببینند کیست؟ چه کسی خودرو را دو برابر کرد تا مردم فکر کنند که اگر همه چیزشان را بفروشند و خودرو بخرند می توانند مثلا از دلار بیشتر سود کنند؟

اگر افزایش قیمت رخ دهد آثار مخربی برجای خواهد گذاشت که دامن دولت سیزهم را هم می گیرد

یک رکن اصلی در اقتصاد داریم آن هم اینکه مردم چیزی را گران نمی کنند مردم تورم نمی آفرینند مردم ارزش پول ملی را کاهش نمی دهند و ... اینکه شرکت های مرتبط با آقای فلانی سه هزار پراید ۱۱۱ را خریداری می کند تا گران تر بفروشد این یعنی اثر سه هزار خانواده که بر فرض به خودرو به چشم کالای سرمایه ای نگاه می کنند، درجا خنثی می شود!

* اگر افزایش قیمت خودرو بازهم رقم بخورد چه اتفاقی می‌افتد؟

خودروساز از خدای خود می خواهد که ۲۰۷ خودرویی که اگر همین حالا یک فرانسوی آن را نگاه کند سر در نمی آورد که چیست را دو میلیارد تومان هم بفروشد در صورتی که اگر چنین ماشینی در خارج از کشور بود که البته نیست چرا که این ۲۰۷ بازار ما همان ۲۰۶ است با جلو پنجره جدید، نهایتا در بهترین حالت با همین کیفیت چهار هزار یورو قیمت دارد پس اولاً دولت و خودرو ساز دولتی با کاهش قیمت خودرو موافقت نخواهد کرد.

ثانیاً دولت این تصور را در مردم نهادینه کرده که خودرو وقتی گران تر می شود، فرصت خریدن است چرا که ممکن است گرانتر هم شود! پس بهترین راه برای جمع آوری نقدینگی مردم نیز به شمار می آید! اما در این برهه کنونی اگر خودرو گرانتر از این شود که البته از روز بیستم فروردین ماه شاهد نشانه های آن هستیم، مردم واقعاً متضرر می شوند.

گرانی یک سقفی دارد و بیش از آن واقعاً مردم را کلافه خواهد ساخت. اصلا زمان خوبی برای گرانی خودرو نیست مردم همین الان هم کلافه هستند و به واقع بدترین زمان برای افزایش خودرو برگزیده شده است به نظر من اگر افزایش قیمت رخ دهد آثار مخربی برجای خواهد گذاشت که دامن دولت سیزهم را هم می گیرد و شاید نخستین اثر آن استیضاح وزیر صمت در تیرماه باشد.

کد خبر: ۲۱۵٬۵۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 11
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
      1 0
      سلام ای کسانی در وزارت صمت هستید به والله قسم از خدا بترسید قیمت خودروها رو کاهش بدید مردم در حسرت یک خودروی دست دوم وغرازه هستند چرا هی گرانتر می کنید یعنی با ملت شریف لج بازی در میارید چرا برعکس شعار مقام معظم رهبری عمل میکنید نزارید براتون بد بشه از سوی مردم. مردم صبرشون تمام شد دارید مردم رو مظلوم میکنید
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
      1 0
      تا کجا باید شاهد سو مدیریت وافزایش قیمت خودرو بود. در اولین ماه سال مهار تورم خودرو رسما بین 18تا50درصد گران شد. این رعایت شعار سال ودستورات مقام رهبری است؟
    • ناصر IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
      1 0
      وزارت نفت نیازمند حضور دکتر مهدی غضنفری وزیر اسبق صمت و رئیس کنونی صندوق توسعه ملی و تیمش می باشد غضنفری با تجربه موفقی که در وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت دارد می تواند سکاندار خوبی برای وزارت صمت باشد و به خوبی امور را ساماندهی کند
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
      0 0
      جناب آقایان هئات عالی نظارت شما که با مصوبه مجلس برای واردات خودروی مخالفت کردید. چرابا افزایش بی سابقه قیمت خودروی داخلی مخالفت نمی کنید مگر مهار تورم شعار سال وسیاست تصریح شده توسطه مقام معظم رهبری نیست. میدانیدبا افزایش کارخانه خودروها چه تورمی بر کشور متحمل میشود
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
      3 0
      با سلام وقتی ایرانخودرو ۱۰۰ میلیون تومان گران کرد دیگه از بازار چه انتظار است
    • Hamid IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
      2 1
      اگر واقعا فکر قشر کم در آمد هستید من به کارگر هستم امثال من هم توابع جامعه خیلی زیادن چرا موقعی که صحبت تغییر ماشین هست من ارزونتربن تو چند تا رو زده بودن کوییک ار بود چرا نمیشه تعبیرش بدیم به کوییک معمولی یا ساینا ای تک سوز که پلمون برسه بعد از سه سال ثبت نام امثال ماهم بتونیم صاحب ماشین بشیم با45درصد تغییر قیمت غیر ممکنه صاحب ماشین بشیم تورو خدا آقای رییسی یه کاری بکنی زندگی یکبرای قشر کم درآمد شده جهنم.....التماس دعا پله امید اینکه تجدید نظر اساسی تو قیمتشون بدن
    • حق بین IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
      2 0
      این ولبشو در قیمت خودرو باعث سوء استفاده سود جویان دیگر در بازار هم شده تا کی این فشار بر گردن مردم چرا آقای رئیسی جلو این بی تدبیری برخی از وزرا را نمیگیرد
    • زهره IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
      2 0
      سلام ایشالا شما نماینده به داد ما برسین ۱۰۰ میلیون پول دادیم حالا خودرو که گرون شد باید ۴۰ تومان عوارض هم بدیم لا اقل بند ۴۷۳ را برا ما که خودر از پیش ثبت نام کردیم اجرا شود ممنون
    • علی IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
      0 0
      من خودم ۷سال بود ی ۱۱۱داشتم. واسه اینکه نمیتونستم عوضش کنم. گفتم بفروشم پولشو واسه حساب وکالتی بذارم ولی توریستی ثبت نشد که نشد. ماشین هم رفت و ما ..... الان روزی ۶۰هزار فقط پول درمسیر کوتاه اسنپ می دم رفتم پرایدی بخرم. با پولی که از فروش ی ۱۱۱مدل ۱۳۹۰ داشتم بهم باکلی ارفاق ی پراید معمولی مدل ۱۳۸۵ پیشنهاد کردن
    • میلاد IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
      1 0
      پدر منم خیلی وقته به من وعده خرید یک خودرو داده که از اون روز 10 سال گذشته... حکایت وعده دادن مسولان به ارزانی هاست
    • حمید IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
      2 0
      نمی دانم نماینده های محترم کجا هستند و چرا جلوی این همه رانت و رانت بازی را بگیرند وزیری که بدترین عملکرد را بین تمام وزیران ۴۰ ساله را داشته چرا استیضاح نمی شود؟