۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
نشای رنج در شالیزار| مزارع مازندران تشنه است
بازار گزارش می‌دهد؛

نشای رنج در شالیزار| مزارع مازندران تشنه است

ساری- دانه های نشا آرام در زمین باتلاقی شالیزار فرو می رود اما مرد شالیکار هنوز دلواپس دسترنج و برنج انبار مانده پارسالی است.

بازار؛ گروه استان ها: فصل شالی و شالی کاری با نشای برنج در مزارع مازندران روز به روز داغ تر می شود اما مرد شالیکار همچنان نگران برنجی است که از سال قبل روی دستش مانده است و خطر فاسد شدن آن وجود دارد.

نشای شالیزارهای مازندران از چند روز پیش به صورت رسمی آغاز شد، باز روز از نو و روزی از نو. این وضعیت در حالی است که هنوز بخشی از از برنج های پارسالی در انبارها و شالیکوبی ها باقی مانده است.

آن روز که کشاورز برنج خود را برداشت کرده بود، دلالان، واسطه ها و مافیای واردات همدست شده بودند و برهه ای با زمین زدن قیمت و بعد نیز با واردات محصول، دسترنج کشاورزان را یغما بردند و سودهای کلانی به جیب زدند و بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان های برنج به کشور وارد کردند.

هزینه تولید برنج برای شالیکار مازندرانی به ازای هر کیلو بیش از ۷۰ هزار تومان آب می‌خورد اما برنج خارجی با قیمت بسیار پایین تر از برنج داخلی به فروش می رود رود.

انشای رنج و درد شالیکار

نشاکاری در واقع انشای رنج و درد شالیکار مازندرانی است که با سیلی صورتش را سرخ نگه داشته است، از یک سو می گویند مزرعه را نفروشید و از سوی دیگر تیشه به ریشه تولید می زنند و در این بین شالی کار و مزرعه دار برای ماندن و رفتن مردد و سرگردان است.

از واردات که بگذریم، کمبود آب و منابع آبی و بحران خشکسالی برنج سال‌های مازندران را تهدید می کند، امسال بیش از ۲۱۵ هزار هکتار است مزارع مازندران به زیر کشت برنج رفت و با این حال کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که بخشی از این اراضی دچار تنش شود.

نشای رنج در شالیزار| مزارع مازندران تشنه است

هنوز برنج های پارسالی در انبار است

مشهدی محمد شالیکار مازندرانی که در ماه مبارک رمضان و در زیر آفتاب سوزان با پای برهنه تا زانو در باتلاق شالیزار فرورفته است، می گوید: هنوز بخشی از برنج های پارسال روی دستم مانده است و برایش مشتری ندارم.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار ادامه داد: قیمت‌هایی که واسطه ها برای خرید پیشنهاد می کنند هزینه های تولید را تامین می کند و وعده خرید تضمینی نیز نتوانست پشتیبانی برای کشاورز باشد.

وی با اظهار اینکه قیمت برنج خارجی از برنج پرمحصول ندا و شیر ودی پایین تر است، افزود: بسیاری از کارخانجات و ادارات هم از برنج های خارجی استفاده می کنند و حمایت از تولید داخل فقط در حد حرف مانده است.

دلش از بی مهری روزگار و بی تدبیری مسئولانی که هربار وعده می دهند و عمل نمی کنند، خون است، نگران مزرعه ای که است هر روز از چهار طرف در محاصره ویلا و خانه های بتنی قرار می گیرد و قیمت هایی که که هر روز وسوسه اش می کند برای داشتن و یا فروختن.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به کاهش بارندگی و منابع آبی گفت: طبق پیش بینی ها با کسری ۷۰۰ میلیون مترمکعبی منابع آبی برای کشاورزی روبرو هستیم.

حسن عنایتی با بیان اینکه شروع عملیات نشانه کاری به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی در برخی از مناطق استان ۱۵ تا ۲۰ روز زودتر از سال های قبل شروع شده است،افزود: شرایط آب و هوایی برای ما در کشت و کار شالیزاری مسئله مهمی است و از کشاورزان می خواهیم تا در مصرف و مدیریت منابع آبی اهتمام و توجه ویژه داشته باشند.

شرایط آب و هوایی برای ما در کشت و کار شالیزاری مسئله مهمی است و از کشاورزان می خواهیم تا در مصرف و مدیریت منابع آبی اهتمام و توجه ویژه داشته باشند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید مدیریت مصرف منابع آبی، سطح شالیزارهای استان را ۲۱۵ هزار هکتار بیان کرد و گفت: با توجه به منابع آبی و کاهش بارندگی پیش‌بینی می‌شود که بخشی از این مراکز مزارع دچار تنش و خشکی شود.

نشای رنج در شالیزار| مزارع مازندران تشنه است

وی با بیان اینکه طبق اعلام آب منطقه ای پیش بینی می شود با کسری حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب منابع آبی روبرو باشیم از کشاورزان خواست با مدیریت منابع آبی تلاش کنند از این شرایط خارج شویم.

عنایتی از کشاورزان خواست در صورت نداشتن منابع آبی پایدار از زیر کشت بردن مزارع به ست محصولات پرآب طلب نظیر برنج خودداری کنند و افزود: باید به سمت کشت محصولات کم آب بر مثل دانه های روغنی پنبه، و غیره در این مزارع برویم.

وی دانه های روغنی، علوفه کاری را از جمله محصولاتی بیان کرد که کشت آن در بهار انجام می شود و با اظهار این که توسعه کشت مکانیزاسیون در استان از جمله برنامه ها است،گفت برای توسعه تسهیلات مناسب به کشاورزان داده می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران یادآور شد: سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای مکانیزاسیون داده شد و امسال نیز نیز با توجه به نیازهای این رقم افزایش پیدا خواهد کرد.

صادرات برنج روی میز

در حالی که بیش از ۳۰۰ هزار تومان انواع محصول داخلی در انبارها و شالیزارهای مازندران خاک می خورد و می پویسد متولیان امر وعده ویژه برای صادرات پرنج می دهند می گویند امسال برای صادرات برنج برنامه داریم.

سید محمود حسینی پور استاندار مازندران با اظهار اینکه پارسال بخشی از محموله مرکبات به چین صادر شد، اظهار داشت: صادرات برنج امسال در دستور ویژه کار قرار دارد.

نشای رنج در شالیزار| مزارع مازندران تشنه است

وی برندسازی محصول برنج را از جمله مطالبات و خواسته ها ذکر کرد و گفت برنج مازندران با برند مناسب باید به جهان معرفی شود وی بر توسعه ارقام مناسب و کیفی تاکید کرد و گفت: جهاد کشاورزی باید در این زمینه برنامه ریزی داشته باشد.

کاهش ۲۸ درصدی بارش ها

روند کاهش منابع آبی و خشکسالی دو هزار هکتار از شالیزارهای میاندرود را از کشت خارج کرد و در ساری و دشت ۱۰۰ هزار هکتاری هراز نیز اوضاع منابع آبی خوب نیست. حیدر داودیان مدیرعامل آب منطقه ای مازندران با اشاره به تشدید شرایط خشکسالی در سال جاری گفت: میزان بارش ها در سال زراعی قبلی ۳۰۴ میلی متر بود که نسبت به سال قبل از آن کاهش ۲۸ درصدی داشته است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که کاهش آورد رودخانه ها درپی بارندگی کم از دیگر دغدغه ها است، میزان آورد کنونی رودخانه ها را ۷۰۰ میلیون مترمکعب ذکر کرد و گفت: سال قبل این میزان یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب بود.

وی با بیان این که کل ذخایر سدهای استان ۱۵۶ میلیون مترمکعب است درحالی که این میزان سال قبل ۲۸۰ میلیون مترمکعب بود، بر لزوم کشت های جایگزین برای گذر از شرایط خشکسالی و کم آبی تاکید کرد.

داودیان باروری ابرها را از جمله پیشنهادات مطرح شده برای بارندگی و تامین منابع آبی اعلام کرد و گفت: پیش بینی می شود امسال۷۰ هزار هکتار از شالیزارها و مزارع دچار تنش آبی شود.

درحالی مازندران نگران کم آبی و خشکسالی است که حجم زیادی از آوردهای رودخانه ها و بارش ها به دلیل ضعیف در زیرساخت ها و نداشتن سد کافی به دریا می ریزد و تبخیر و از دسترس کشاورزان خارج می شود.

کد خبر: ۲۱۵٬۴۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
      8 0
      مزارع گیلان امیدی برای کاشت نیست، چون خشک اند
    • شهروند... IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      4 0
      آقای رئیسی عزیز لطفا جواب بدین برنج ما را کسی نمی‌خرد مردم شمال دسترنج خودشان که برنج نام دارد خریدار ندارد این یعنی .... پس چراخودروی ۲۰۷ یک میلیارد ودویست قیمت دارد مگر چی شده که همه چی گران شده ولی زندگی کشاورز درحال نابودی است
    • تا۱۴ IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      7 0
      هر سال محصولات استان مازندران رو ارزون ومفت راهی بازار میکنن حالا محصولات کویری باشه مثل خشکبار کیلویی ۷۰۰ هزار تومن هست که مردم حداقل سال یکبار هم میخوان بخرن نمیتونن خدا لعنت کنه مافیای که محصولات استان مازندران رو مفت راهی بازار میکنه مثل پرتغال مثل برنج مثل هلو انگاری مردم مازندران یا شمال زحمتی برای محصولاتشون نمیکشن می دونین چقدر شالیکاری سخته میدونین مردان ومخصوصا زنان استان مازندران برای نشا کردن چه سختی هایی رو متحمل میشن تمام دست وپا وکمرشون از سختی وفشار کار خم شده چرا فریاد رسی نیست چرا ماشین رو گرون کردین چه دست هایی تو کاره خدا میدونه همون خدا نابودشون کنه
    • مهدی IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
      0 0
      پسته کیلو ۸۰۰تومن برنج کیلو ۸۰تومن.جای تاسف داره