۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲
حبس دلار خانگی چرخه جریان اقتصاد کشور را معیوب می کند
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

حبس دلار خانگی چرخه جریان اقتصاد کشور را معیوب می کند

هنگامی که بعضی از افراد در وضعیت کنونی حجمی از اسکناس را در حوزه خارج از شبکه بانکی نگهداری می کنند عملا دسترسی نظام بانکی به منابعی که بتواند مدیریت منابع مصارف در این حوزه انجام دهد از بین میرود.

به گزارش بازار، پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس باتوجه به شرایط اقتصادی کشور و همچنین اتفاقات سال گذشته، در وضعیت کنونی برآورد ما این است که بیش از ۲۰ میلیارد دلار، منابع ارزی کشور به صورت اسکناس در نزد مردم خارج از شبکه نظام بانکی و شبکه مرتبط با فضای ارزی کشور نگهداری می شود.

وی افزود: بنابراین اثر منفی این اتفاق بر رویکرد تصمیمات ارزی در داخل کشور است و به طور طبیعی یکی از آثار و پیامدهای مرتبط با این حوزه، موجب می شود که دسترسی کشور به منابع مورد استفاده در چرخه جریان اقتصاد کشور معیوب شده و در نتیجه امکان استفاده از این منابع محقق نمی شود.

پورابراهیمی بیان کرد: هنگامی که بعضی از این افراد در وضعیت کنونی حجمی از اسکناس را در حوزه خارج از شبکه بانکی نگهداری می کنند عملا دسترسی نظام بانکی به منابعی که بتواند مدیریت منابع مصارف در این حوزه انجام دهد را از بین می برد لذا پیامد مهم ناشی از حبس دلاری که در اختیار مردم است مشکلات ناشی از عدم استفاده از حجم این منابع در جریان گردش منابع مصارف ارزی کشور خواهد بود و این کار طبیعتا شرایط اقتصادی کشور را سخت تر خواهند کرد. از طرفی آثار مرتبط با تقاضای کاذب در اقتصاد کشور بیشتر خواهد شد که نتیجه ی این شرایط برای اقتصاد کشور آثار تورمی خواهد بود که هزینه آن هم مردم باتوجه به این وضعیت تورمی می پردازند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: یکی از پیامدهای مهم بازگشت این منابع ارزی به چرخه فعالیتهای اقتصادی و چرخه جریان ارزی کشور، از طرفی به تعادل در منابع و مصارف ارزی کمک می کند و از طرفی باعث تحریک عرضه می شود و هرچه عرضه بیشتر شود تقاضا کاهش پیدا می کند.

کد خبر: ۲۱۵٬۴۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha