۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷
صادرات بی سابقه نفت روسیه به هند

صادرات بی سابقه نفت روسیه به هند

صادرات نفت روسیه در ماه مارس به هند به طور چشمگیر و بی سابقه‌ای افزایش یافت.

به گزارش بازار، صادرات نفت روسیه در ماه مارس به هند به طور چشمگیر و بی سابقه‌ای افزایش یافت.

هند از فرصت تحریم‌های اقتصادی و مالی اعمال شده توسط کشورهای غربی‌ها به ویژه آمریکا علیه روسیه برای واردات نفت ارزان قیمت بیشتر روسیه برای تامین سوخت مورد پالایشگاه هاش استفاده می‌کند. در همین راستا واردات نفت خام از روسیه در ماه مارس امسال آنچنان افزایش یافت که تاکنون سابقه نداشته است. بر اساس آمار و ارقامی که خبرگزاری بلومبرگ منتشر کرده است دهلی نو در این ماه یک میلیون و ۶۴۰ هزار بشکه در روز نفت خام از روسیه خریده است.

این رقم دو برابر میزان نفتی است که هند از عراق خریداری می‌کند. هند تاکنون مشتری اصلی خرید نفت عراق به طور سنتی بوده است. پالایشگاه‌های نفت هند نفت خریداری شده از روسیه را به بنزین و گازوییل تبدیل می‌کنند و آن را به قیمت بالاتر به کشورهای اروپایی و غربی می‌فروشند.

بدین ترتیب روسیه اکنون بیش از یک سوء مدیریت نفت وارداتی شبه قاره هند را تامین می‌کند. این در حالی است که تا قبل از تجاوز نظامی روسیه به خاک اوکراین و اشغال بخش‌هایی از این کشور، میزان نفتی که روسیه به هند صادر می‌کرد بیشتر از یک درصد نبود. اما بعد از تحریم‌های مالی و تجاری کشورهای غربی به ویژه آمریکا علیه روسیه به علت همین جنگ، میزان صادرات نفت روسیه به هند به ۳۴ درصد رسیده است.

جالب‌تر آنکه هند پول نفت خریداری شده از روسیه را با درهم امارات عربی متحده و روبل پرداخت می‌کند تا به هدف روسیه در تبدیل روبل به یک پول بین المللی در عمل کمک کند.

یکی از مسئولان هند اعلام کرد هند حدود یک چهارم پول نفت خریداری شده از روسیه را با درهم امارات عربی متحده پرداخت می‌کند.

هند در آخر ماه مارس اعلام کرد در نظر دارد از دلار در معاملات بین المللی کمتر استفاده کند تا به روسیه در تبدیل روبل به یک ارز بین المللی کمک کند.

هدف دیگر این کار این است که سقف قیمت که اتحادیه اروپا برای نفت روسیه گذاشته است در عمل دور زده شود. بر اساس سیاست‌های کشورهای اروپایی قیمت هر بشکه روسیه نباید از شصت دلار بیشتر شود. هر کشوری نیز که این کار بر خلاف خواست اروپا انجام دهد از خدمات بیمه‌ای و خدمات حمل و نقل اروپا محروم خواهد شد؛ بنابراین هندی‌ها برای دور زدن این تحریم به درهم امارات عربی متحده برای پرداخت پول نفت خریداری شده از روسیه روی آورده است. ایران نیز در فروش نفت خود همین سیاست را در پیش گرفته است. برخی دیگر از کشورهای جهان سیاست دلار زدایی در داد و ستدهای تجاری خود در پیش گرفته اند. چین یکی از همین کشورهاست. پکن امیدوار است با این سیاست یوان را به پولی بین المللی در مبادلات جهانی تبدیل کند. روسیه نیز از این سیاست چین حمایت می‌کند که از کشورهای آفریقایی خواسته است پول کالاها و خدمات این کشور را به یوان پرداخت کنند.

انحصار طلبی دلار آمریکا در اروپا نیز مایه نگرانی شده است. گواه آن نیست سخنان امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، بعد از سفرش به چین از جنبه بین المللی دلار انتقاد کرد.

کد خبر: ۲۱۵٬۳۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha