۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲
احترام به مکانیزم بازار، راهکار رونق تولید و تحقق شعار سال
مدیرعامل کارگزاری توسعه اندیشه دانا مطرح کرد

احترام به مکانیزم بازار، راهکار رونق تولید و تحقق شعار سال

با قیمت‌گذاری دستوری، خودبه‌خود برخی تولیدکنندگان که توان رقابت کمتری دارند، حذف شده و عرضه کالاها کاهش می‌یابد و همین موضوع، سبب ایجاد هیجان کاذب و افزایش قیمت خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، محمدحسن شمسی مدیرعامل کارگزاری توسعه اندیشه دانا با اشاره به شعار سال ١٤٠٢ "مهار تورم، رونق تولید" بیان کرد: دلیل اصلی تورم، رشد نقدینگی و پایه پولی است. اگرچه در سال ١٣٩٩ چند اقتصاددان، تورم را به رشد بازار سرمایه و افزایش قیمت سهام گره زدند؛ اما واقعیت این است که وضعیت بازار سرمایه تاثیری در تورم ندارد و در گام اول برای مهار تورم باید رشد نقدینگی کنترل شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر این، سرکوب قیمت‌ها و قیمت‌گذاری‌های دستوری در صنایع نیز تاثیری در کاهش تورم ندارد و فقط می‌تواند در کوتاه‌مدت منجر به کاهش قیمت برخی کالاها شود و در نهایت، فنر فشرده شده تورم رها شده و مجددا قیمت‌ها افزایش خواهد یافت؛ چراکه با قیمت‌گذاری دستوری، خودبه‌خود برخی تولیدکنندگان که توان رقابت کمتری دارند، حذف شده و عرضه کالاها کاهش می‌یابد و همین موضوع، سبب ایجاد هیجان کاذب در بازارها و افزایش قیمت‌ها خواهد شد. به عبارتی مداخله در قیمت‌ها، فرصت رانت ایجاد خواهد کرد که همین فرصت، تقاضای سوداگرانه را افزایش داده و قیمت‌ها بالا می‌رود و افزایش قیمت‌ها، موجب تشدید هیجان منفی در بازارها و تندتر شدن شتاب افزایش قیمت‌ها می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص راهکارهای مهار تورم گفت: بهتر است اجازه دهیم مکانیزم بازار، قیمت‌های تعادلی را تعیین کند. در این صورت، حجم تولید نیز افزایش خواهد یافت. قیمت‌گذاری دستوری راهکار مناسبی برای کاهش و کنترل تورم نیست و در نهایت، سرکوب قیمت‌ها باعث کاهش حجم عرضه و دامن زدن به افزایش قیمت بیشتر خواهد شد.

کد خبر: ۲۱۵٬۲۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha