۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۳
بانک مسکن در سال گذشته بیش از ۱۳۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرد
سرپرست بانک مسکن تشریح کرد

بانک مسکن در سال گذشته بیش از ۱۳۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرد

سرپرست بانک مسکن با بیان اینکه رونق تولید مسکن به عنوان پیشران اقتصاد کشور شناخته می‌شود گفت: رونق تولید مسکن و پاسخ به تقاضای بازار در این حوزه می‌تواند هم به مهار تورم و هم رونق تولید کمک کند.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، در خصوص برنامه‌های آن بانک برای سال جدید و تحقق شعال سال، گفت: بانک مسکن در سال ۱۴۰۱ تلاش کرد با ارایه تسهیلات در راستای برنامه‌های دولت سیزدهم حرکت کند و حاصل آن پرداخت بیش از ۱۳۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات کلی و انعقاد قرارداد به مبلغ ۷۷ هزار میلیارد تومان ذیل طرح نهضت ملی مسکن بوده است. با این حساب بیش از ۹۰ درصد از تسهیلاتی که بانک مسکن در سال گذشته به متقاضیان اعطا کرد در حوزه مهم مسکن بوده و بانک در راستای تامین مالی اهداف دولت در حوزه مسکن حرکت اثربخشی در این سال داشته است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب با توجه به موضوع مهم و محوری اقتصاد، به ویژه مبحث تولید که درچند سال اخیر بدان تاکید داشته‌اند، در شعار سال جدید نیز رشد تولید را در کنار مهار تورم مورد توجه قرار داده‌اند. مهار تورم در کنار رشد تولید به واقع دغدغه مهم مردم، دولت محترم و فعالان اقتصادی است اما برای آن باید نسخه عملیاتی طراحی و در نقاطی در حوزه تولیدی سرمایه گذاری کرد که بیشترین بهره‌وری را داشته و در مهار تورم اثربخشی بسزایی داشته باشد.

عسکری تصریح کرد: یکی از حوزه‌های مهم اقتصادی که می‌توان به تحقق شعار سال جدید جامه عمل بپوشاند، بخش مسکن است. رشد تولید مسکن می‌تواند در راستای اشتغالزایی و گردش چرخ صنایع مختلف بسیار تاثیرگذار باشد. بیش از ۱۲۰ صنعت ازجمله صنایع آجرسازی، کاشی، سرامیک، آهن و... به صنعت مسکن وابسته بوده و با آن ارتباط مستقیم دارند و اگر بخش ساخت و ساز مسکن رونق گیرد، شاهد رشد تولید در این صنایع خواهیم بود.

سرپرست بانک مسکن با بیان اینکه بخش مسکن به عنوان موتور پیشران اقتصاد کشور شناخته می‌شود، اظهار کرد: رشد تولید مسکن علاوه بر اینکه باعث اشتغالزایی می‌شود می‌تواند در کاهش تورم نیز نقش مهمی ایفا کند. وزن مسکن در سبد هزینه خانوارها بیشتر از بسیاری از هزینه‌های دیگر است و هر روز نیز با توجه به تورم افزایش می‌یابد و گفته می‌شود در سال‌های اخیر به صورت میانگین ۴۳ درصد از هزینه خانوارها صرف اجاره بها می‌شود.

وی افزود: تورم در بخش مسکن نیز بیشتر از سایر کالاها خود را نشان می‌دهد و در تورم کلی نیز سهم مسکن بسیار حائز اهمیت است؛ بنابراین یکی از نقاط حساس اقتصادی که در تورم اثرگذاری بالایی دارد، بخش مسکن است. بر همین اساس با رشد تولید در این بخش می‌توان برای مهار تورم یک نسخه عملیاتی راهگشا را برنامه ریزی و اجرا کرد.

عسکری بیان کرد: بخش مسکن با توجه به انباشت تقاضا نیز در ایجاد تورم اثرگذاری زیادی داشته است و از این رو با برنامه ریزی در رشد تولید در این حوزه می‌توان در مهار تورم گام های مثبتی برداشت. با توجه به اینکه تورم مسکن به طور جهشی در دوره‌های مختلف رخ داده است؛ به عنوان یک بازار سرمایه‌ای برای سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار گرفته است که خود تقاضای مضاعفی ایجاد کرده که تورم در این بخش را افزایش داده و متعاقب آن تورم در حوزه مسکن در افزایش قیمت کالاهای دیگر نیز اثرگذار بوده است و از این رو هرچقدر در راستای تولید مسکن تلاش شود و سهم آن در سبد هزینه خانوارها کاسته شود شاهد رفاه بیشتر جامعه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه رونق تولید در بخش مسکن هدفی بسیار دست یافتنی است، گفت: تمامی تجهیزات و لوازم و مصالح آن در کشورمان وجود دارد و برای تامین مواد و مصالح آن وابستگی چندانی به خارج وجود ندارد؛ ضمن اینکه نیروهای توانمندی در حوزه مهندسی صنعت ساختمان سازی در کشور وجود دارد و همچنین ایران اسلامی در حوزه دانش بنیان بخش مسکن یکی از کشورهای سرآمد به شمار می‌رود که با صنعتی‌سازی ساخت مسکن می‌توان سرعت تولید را افزایش داد.

عسکری با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در رونق تولید مسکن گفت: دولت مردمی سیزدهم با اجرای طرح نهضت ملی مسکن که ساخت مسکن برای اقشار کم درآمد را هدف خود قرار داده است، برای ایجاد توازن در تقاضای مسکن گامی موثر برداشت. اجرای صحیح این طرح می‌تواند ضمن رشد تولید مسکن و پاسخ مناسب به تقاضای بازار تا حدود زیادی تورم حاصل از بخش مسکن را مهار کند و در ادامه می‌توان شاهد کاهش کلی تورم در کالاهای دیگر بود.

سرپرست بانک مسکن تصریح کرد: بانک مسکن نیز در سال گذشته در این زمینه گام‌های در خور توجهی برداشته است و در سال ۱۴۰۲ با ماموریت تحقق شعار سال به سهم خود تلاش خواهد کرد که با تامین مالی بخش مسکن و ایجاد رونق در این بخش در راستای منویات رهبر معظم انقلاب گام موثری بردارد.

کد خبر: ۲۱۴٬۹۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha