۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶
موقعیت ویژه مهران برای توسعه صادرات به عراق|موانع مرز برطرف شود
یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازار:

موقعیت ویژه مهران برای توسعه صادرات به عراق|موانع مرز برطرف شود

ایلام- بیگی، کارشناسان اقتصادی با اشاره به موقعیت ویژه مهران برای توسعه صادرات به عراق، گفت: باید موانع و مشکلات مرز مهران به خصوص در حوزه زیرساخت‌ها رفع شود.

جواد بیگی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: شهرستان مهران با وسعتی حدود چهار هزار و ۳۰ کیلومتر مربع در غرب استان ایلام واقع شده و از طرف شمال به ایلام، از طرف جنوب به سلسله جبال کم ارتفاع حمرین (مرز ایران و عراق) و از طرف شرق به بخش زرین آباد و بخش مرکزی دهلران و از سمت غرب به کشور عراق محدود است.

وی گفت: این شهرستان در قسمت جنوب و جنوب غربی حدود ۱۵۰ کیلومتر با کشور عراق هم مرز است و از این لحاظ نه‌تنها دارای اهمیت سیاسی و نظامی قابل توجهی است، بلکه هرساله میزبان هزاران زائر داخلی و خارجی به عتبات عالیات است.

بیگی بیان کرد: از سوی دیگر در زمینه تجارت نیز شهرستان مهران دارای قابلیت‌های فراوانی مانند وجود اشتراکات فرهنگی وقومی در دو سوی مرز، سابقه تجارت بین دو طرف، نیاز مبرم کشور عراق به مبادلات تجاری با ایران است که با توجه به شرایط موجود، استان ایلام می تواند سهم بزرگی در جابجایی کالا و مسافر از طریق مرز بین المللی مهران داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: با این وجود و به رغم ظرفیت‌های بالای مرز مهران متاسفانه به علت مشکلات متعددی از جمله عدم برخورداری از زیرساخت‌های مناسب و عدم برنامه ریزی صحیح، از این ظرفیت‌ها تا کنون به درستی بهره گرفته نشده است و مردم استان ایلام به ویژه شهرستان مهران همواره از فقر، محرومیت و بیکاری رنج می‌برند.

موقعیت ویژه شهرستان مهران

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: موقعیت ویژه و استثنایی شهرستان مهران از جمله در دسترسی سریع و آسان به اماکن زیارتی کشور عراق، بازگشایی بازارچه مرزی و گمرک مهران، عبور مسیر ترانزیتی کالا از مرز مهران به عراق و از آنجا به دیگر کشورها، وجود مشترکات دینی و فرهنگی، برخورداری از جاذبه‌های اکوتوریستی، تاریخی و نیز تمایل بیشتر دولت عراق به مراودات مرزی از این ناحیه نسبت به پایانه‌های دیگر، فرصت‌های ویژه ای را در زمینه‌ گسترش صنعت گردشگری و توسعه پایدار اقتصادی در اختیار این منطقه قرار داده است که یقینا استفاده از این موقعیت نقش بالایی در توسعه روابط تجاری و توریستی دارد.

موانع توسعه مرز مهران

وی افزود: از گذشته تاکنون مشکلات بسیاری مانع شکوفایی این مرز بین المللی برای توسعه و اشتغالزایی در استان شده که از مهم‌ترین این مشکلات می‌توان به نبود زیرساخت‌های مناسب از جمله وضعیت نامناسب راه‌های مواصلاتی استان، عدم برخورداری کافی از کاروانسراها، سرویس‌های بهداشتی، سیستم‌های آبرسانی، پارکینگ و... برای میزبانی از زائران و گردشگران به ویژه در ایام اربعین و نوروزاشاره کرد.

موقعیت ویژه مهران برای توسعه صادرات به عراق|موانع مرز برطرف شود

بیگی ادامه داد:عدم سرمایه گذاری مناسب، کمبود امکانات، بی‌توجهی مسئولان وک مبود اعتبارات از دیگر مشکلات پیش‌روی توسعه و اشتغال زایی در مرز مهران بوده است که منجر شده به ظرفیت‌های اقتصادی مرز مهران، مردم مهران و روستاهای مرزی آن دارای مشکلات عمیق اقتصادی باشند و هرروز بر تعداد خانوارهای مهاجر افزوده شود.

توسعه استان از طریق مرز بین‌المللی مهران

این کارشناس در پایان بیان کرد: به طور کلی مرز مهران فرصت بزرگ توسعه استان ایلام به شمار می رود و برای اینکه این مرز منجر به ایجاد اشتغال در استان شود باید مجموعه‌ای از همکاری دولت و مسئولان استان و همچنین ورود بخش خصوصی فراهم شود، اقداماتی در زمینه جذب سرمایه گذار ،تخصیص بودجه و بهبود امکانات در مرز مهران لحاظ شود؛ علاوه براین خود مردم استان و تولیدکنندگان نیز برای استفاده از مرز مهران از ظرفیتهای بومی استان حداکثر استفاده را باید انجام دهند.

وی گفت: از عوامل موثر در توسعه یک کشور بهره برداری صحیح از پتانسیل مرزهای آن کشور است و مرز مهران یکی از مناطق استرتژیک کشور در مراودات اقتصادی و توریستی با عراق است که به دلیل نزدیکی و امنیت بالا یک فرصت طلایی برای توسعه و اشتغال در استان محرومی مثل ایلام است که باید به خوبی از آن استفاده کرد.

بیگی تصریح کرد: از این رو مسئولان مربوطه می‌بایست با توسعه مرز مهران و رفع موانع و مشکلات موجود قدمی چشم‌گیر در راستای توسعه فعالیت‌های اقتصادی و ایجاد اشتغالزایی در استان لحاظ کنند.

کد خبر: ۲۱۴٬۹۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha