۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹
اعتماد سازی عمومی نخستین رکن گردآوری نقدینگی موجود در جامعه است
کارشناس اقتصادی به بازار گفت:

اعتماد سازی عمومی نخستین رکن گردآوری نقدینگی موجود در جامعه است

شاهرود- کاظمی، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اعتماد سازی عمومی نخستین رکن گردآوری نقدینگی موجود در جامعه است، گفت: مردم به بازارهای موازی مانند دلار و طلا اعتماد بیشتری دارند.

میثم کاظمی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه یکی از مهمترین راهکارهای کاهش تورم موضوع نقدینگی است، بیان داشت: در برهه کنونی نقدینگی در کشورمان به بیشترین میزان خودش دهه های اخیر افزایش پیدا کرده تا جایی که مسئولان دولتی حتی تمایلی به بیان آمار آن هم ندارند.

وی افزود: همانطور که در سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با روسای قوای سه گانه مطرح کردند نقدینگی مهمترین عامل گسترش تورم به شمار می‌آید دولت برای مهار تورم و طبیعتاً نقدینگی باید راهکارهای عملیاتی را بوته اجرا بگذارد راهکارهایی که می بایست در برهه های زمانی کوتاه مدت میان مدت و بلندمدت تدوین و تعریف شوند که یکی از مهمترین آنها ترغیب مردم به سرمایه‌گذاری در زمینه تولید است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت روحانی با همه ضعف هایی که داشت با متحول کردن بورس و بازار سرمایه گذاری تا حدی اعتماد مردم را جهل به و نقدینگی موجود در جامعه را گردآوری کند، تاکید کرد: این نکته در دولت روحانی جواب داد و کدهای بورسی ایرانی ها از دو و نیم میلیون به بیش از ۴۰ میلیون افزایش پیدا کرد تا یک رکورد در بین تمام کشورهای جهان به ثبت برسد.

ساختارهای غلط اقتصادی در تمام دولت‌ها کار را برای سوق دادن نقدینگی مردم به سمت تولید دشوار کرده است

کاظمی بیان کرد: از آنجا که ساختار های اقتصاد دولتی پر از معایب هستند ضعف های اجرای سیاست های بورسی مانند دخالت دولت در بورس عرضه سهام شرکت هایی که هنوز راه اندازی نشده بودند یا فروش سهام کارخانه هایی که هنوز کلنگ آنها بر زمین زده نشده بود سبب شد تا رشته بورس به یکباره پاره شود.

وی افزود: در نتیجه این حوادث بود که نقدینگی مردم هم بلافاصله به سمت بازارهای موازی مانند و دلار و سکه و طلا صبح پیدا کرد کما اینکه اگر سیاست های اشتباه دولت قبل نبود شاهد گردآوری نقدینگی مردم و حرکت آن به سمت بورس و در نتیجه تولید بودیم اما دولت ها نشان داده اند که بدترین نوع اجرا برای بهترین طرح ها مد نظر قرار می دهند و در نتیجه همه تلاش ها بر باد رفت.

این کارشناس و فعال بازار سرمایه با بیان اینکه از طرف دیگر تحریم ها و همچنین مسائل اقتصادی به خصوص افت ارزش پول ملی باعث شد تا مردم به سمت بازارهای موازی بی‌فایده برای اقتصاد کشور مانند دلار حرکت کند که بدترین نوع سرمایه گذاری به حساب می آید، افزود: این مشکلات نه تنها سرمایه های نقدی مردم را بر باد داد بلکه اعتماد آنها را نیز از بین ببرد در نتیجه دولت رئیسی زمانی بر سر کار آمد که مردم اعتماد گذشته را هم نسبت به بورس اوراق بهادار و سرمایه گذاری های دولتی نداشتند.

کاظمی با بیان اینکه از طرف دیگر ساختارهای غلط اقتصادی در تمام دولت‌ها کار را برای سوق دادن نقدینگی مردم به سمت تولید دشوار کرده است، افزود: دولت تلاش کرد تا با پیش فروش خودرو و مسکن ملی و ... نقدینگی مردم را جمع آوری کند اما شاهد هستیم که وضعیت بهتر نشده است لذا ساختارهای دولتی ما هم نیازمند اصلاح هستند.

کد خبر: ۲۱۴٬۸۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha