۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۲
اتحادیه اروپا نفت روسیه را از طریق هند می‌خرد

اتحادیه اروپا نفت روسیه را از طریق هند می‌خرد

پالایشگاه‌های هندی پس از افزایش واردات نفت روسیه به این کشور در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۳ به سطح بی‌سابقه، عرضه دیزل و سوخت جت به اتحادیه اروپا را افزایش داده‌اند.

به گزارش بازار، خبرگزاری رویترز با استناد به داده‌های اولیه ردیابی کشتی‌های کپلر و ورتکسا گزارش کرد، پالایشگاه‌های هندی پس از افزایش واردات نفت روسیه به این کشور در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۳ به سطح بی‌سابقه، عرضه دیزل و سوخت جت به اتحادیه اروپا را افزایش داده‌اند.

این رسانه گزارش کرد، با توجه به افزایش شدید واردات نفت روسیه از سوی دهلی نو، اتحادیه اروپا از هند به عنوان "درپشتی" استفاده می‌کند، زیرا اتحادیه اروپا واردات نفت خام را از روسیه تحریم شده، ممنوع کرده است.

داده‌های کپلر و ورتکسا نشان داد، در سال ۲۰۲۲ -۲۰۲۳، پالایشگاه‌های هندی بین ۹۷۰ تا ۹۸۱ هزار بشکه در روز از روسیه نفت خریداری کردند که بیش از یک پنجم کل واردات این کشور را تشکیل می‌داد که بین ۴.۵ تا ۴.۶ میلیون بشکه در روز بود.

قیمت نفت خام تخفیف خورده روسیه به پالایشگاه‌های آسیایی اجازه داد تولید خود را افزایش دهند و محصولات نفتی را با قیمت رقابتی به اتحادیه اروپا بفروشند.

طبق گزارش کپلر، هند قبل از درگیری در اوکراین به طور متوسط روزانه ۱۵۴ هزار بشکه گازوئیل و سوخت جت به اتحادیه اروپا می‌فروخت. این داده‌ها نشان داد پس از تحریم اتحادیه اروپا بر واردات محصولات نفتی روسیه در ماه فوریه، این حجم به ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

صادرات گازوئیل هند به اروپا در سال مالی گذشته بین ۱۲ تا ۱۶ درصد افزایش یافت و به ۱۵۰ تا ۱۶۷ هزار بشکه در روز رسید، زیرا مشتریان غربی از محصولات روسی اجتناب کردند که سهم صادراتی دهلی نو از سوخت را از ۲۱ تا ۲۴ درصد در سال گذشته به ۳۰ درصد رساند.

بر اساس گزارش کپلر، اروپا حدود ۵۰ درصد از صادرات سوخت جت هند را به خود اختصاص داده است و فرانسه، ترکیه، بلژیک و هلند در میان مصرف کنندگان برتر اروپایی گازوئیل پالایش شده در این کشور آسیایی هستند. این تحول در حالی صورت می‌گیرد که شرکت بزرگ انرژی روسیه، " روس نفت " و شرکت نفت هند قراردادی را برای "افزایش قابل توجه" عرضه نفت خام به هند و تنوع در گریدهای آن امضا کردند.

هند، سومین واردکننده بزرگ نفت خام جهان، مدت کوتاهی پس از آغاز عملیات نظامی مسکو در اوکراین و تحریم‌های غرب، خرید نفت روسیه را افزایش داد.

روسیه در حال حاضر ۳۵ درصد از کل واردات نفت هند را پوشش می‌دهد که در مقایسه با کمتر از ۱ درصد در سال ۲۰۲۱ افزایش داشته است. این داده‌ها نشان می‌دهد در ماه مارس تحویل نفت از این کشور تحریم شده برای هفتمین ماه متوالی افزایش یافت و روسیه را به یکی از تامین کنندگان اصلی هند تبدیل کرد.

کد خبر: ۲۱۴٬۷۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha