۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
 تعیین قیمت ارز در بازار آزاد توافقی شد! / دلالان، خریدار ارز ارزان
گزارش «بازار» از علل کاهش نرخ ارز

تعیین قیمت ارز در بازار آزاد توافقی شد! / دلالان، خریدار ارز ارزان

قیمت دلار آزاد در میدان فردوسی امروز نسبت به دیروز ۱۰۰ تومان ارزان تر شد و فروشندگان ارز با قیمت پایین و به صورت توافقی اسکناسهای خارجی خود را به دلالان می فروشند.

اسد الله خسروی؛ بازار:  فروشندگان ارز چند روزی است اسکناسهای خارجی خود را برای فروش به بازار عرضه می کنند. عرضه ای گسترده ای که باعث ارزانی ارز شد طوری که از دیروز تا به حال قیمت دلار حدود ۵۰۰ تومان کاهش یافته است.

گزارش میدانی خبرنگار «بازار»  از میدان فردوسی حاکی است؛ بازار داد و ستد ارز حتی در روز پنج شنبه که بازار تعطیل است، داغ بوده و معاملات توسط دلالان و فعالان این بازار به صورت سیار انجام می شود. انجام معاملاتی که توافقی است و قیمت ها را عرضه و تقاضا تعیین می کند.

از طرفی عرضه ارز به بازار این روزها حضور دلالان به میدان فردوسی و حوالی آن را بیش از پیش پر رنگ کرده است. باز هم صدای دلار ... دلار ... یورو ... و انواع ارز با قیمت مناسب خریدارم...، از سوی دلالان و فعالان کاسب کار ارز به گوش رهگذران می رسد.

دلار ۱۷ هزار ۳۰۰ تا ۱۷ هزار ۳۵۰ تومان
 امروز با وجودی که بازار رسمی تعطیل است(حوالی ظهر)  اما فروشندگان ارز در گوشه و کنار میدان فردوسی با خریداران سیار در حال معامله و چانه زنی برای رسیدن به قیمت توافقی هستند. خریداران ارز، قیمت دلار را پایین گرفته و به فروشندگان پیشنهاد می کنند، خیلی از آنها خرید ۱۷ هزار ۲۰۰ تا ۱۷ هزار و ۲۵۰ هزار تومان را به فروشندگان دلار اعلام می کنند، اما معامله در توافق نهایی بالاخره با قیمت ۱۷ هزار ۳۰۰ تا ۱۷ هزار ۳۵۰ تومان جوش می خورد.

یکی از دلالان ارز در گفتگو با «بازار» درباره علت کاهش قیمت ارز در چند روز اخیر و پیش بینی آینده نرخ این کالا، گفت: عوامل متعددی باعث کاهش حدود ۵۰۰ تومان نرخ دلار و انواع ارز در بازار طی چند روز اخیر شده است. ثیت نام برای خرید خودرو از یک طرفو  تهدید رئیس کل بانک مرکزی در عدم سرمایه گذاری در این بخش(ارز) از سوی دیگر همچنین بازگشایی مجلس یازدهم با شعار تلاش برای رفاه نسبی معیشت مردم، باعث شده است تا نرخ ارز این روزها سیر نزولی را در پیش گیرد.

پیش بینی نامعلوم نرخ ارز در روزهای آینده
این فعال بازار ارز خاطرنشان کرد: البته معلوم نیست قیمت ارز در چند روز آینده به چه سرنوشتی دچار شود چرا که نرخ تورم در کشور بالاست و قیمت همه کالا و خدمات در بازار افزایش یافته است، بنابراین ارز نیز به عنوان یک کالایی همچون سایر کالاهای که در بازار خرید و فروش می شود، مستعد افزایش قیمت است.

وی رونق بازار سرمایه و سودآوری این بازار را در جلوگیری از افزایش قیمت ارز در بازار تاثیر گذار دانست و افزود: از آنجایی که خیلی از سرمایه گذاران سرمایه های خود را برای سودآوری آنی و قابل توجه به بازار سرمایه برده اند، بنابراین اولویت سرمایه گذاری اکنون بورس بوده و این موضوع باعث شده است تا تقاضا برای خرید کاذب ارز (سرمایه گذاری) کم و قیمت ها در این بازار بر مدار رشد قرار نگیرد.

ضرورت رصد قیمت ها در بازار ارز از سوی دولت 
سید حسین رضوی پور اقتصاددان در گفتگو با «بازار» درباره تبعات گرانی و یا نوسان قیمت ارز در بازار، گفت: افزایش نرخ ارز در بازار در کوتاه مدت به نفع دولت است، چرا که با افزایش قیمت ارز، منابع مالی قابل توجهی نصیب دولت می شود این موضوع اگر چه در کوتاه مدت بنیه مالی دولت را تا حدی تقویت می کند اما تاثیر منفی رشد قیمتها در بازار ارز منجر به رشد سطح عمومی قیمت ها در بازار شده که این روند مشکلات فراوانی را به مردم و اقتصاد کشور تحمیل می کند. مشکلاتی که کار تصمیم گیران در دولت را برای مهار و ساماندهی نرخ ارز در بازار بسیار سخت می کند.

وی افزود: دولت باید نظارت دقیقی در بازار ارز داشته باشد و برنامه ریزی های کارشناسانه در اتاق های فکر طوری باشد که مانع رشد بی منطق قیمت ارز شده و آینده اقتصاد کشور را به خوبی پیش بینی کند.

رضوی پور با بیان اینکه دولت باید هزینه های خود را به خوبی مدیریت کند تا با افزایش قیمت ارز از آب گل آلود ماهی نگیرد، افزود: کسری بودجه و عدم مدیریت درست در دخل و خرج ها باعث می شود تا دولت در برخی مواقع حتی با گرانی ارز منتفع شود، این در حالی است که تبعات منفی چنین رویکردی به زیان اقتصاد کشور تمام می شود.

تاثیر نوسان شاخص ها در بازار سرمایه بر قیمت ارز
وی افزود: اکنون بازار سرمایه فعال است در چنین شرایطی برنامه ریزی و مدیریت ها در چنین بازار مهم اقتصادی نباید طوری باشد که با کاهش شدید شاخص ها در بورس، سرمایه ها به سمت بازار ارز و یا سایر بازارهای موازی به حرکت افتد و موجب افزایش قیمت ها بخصوص قیمت  ارز در بازار شود.

به گزارش بازار، معامله گران بازار ارز چند روزی است فعال شده اند. خیلی از فروشندگان ارزهای خانگی به بازار آورده و در صددند تا با فروش آن اقدام به خرید خودرو های ثبت نامی کنند. فروشی که موجب شده تا قیمت ها در این بازار کاهشی شود چرا که عرضه ارز این روزها از تقاضای خرید، پیشی گرفته است.

هرچند قیمت دلار در چند روز گذشته با ثبت ۱۷ هزار ۸۰۰ تومان در حال پیشروی برای رسیدن به کانال ۱۸ هزار تومان بود اما دیروز قیمت آن شکسته شد و به ۱۷ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. این کاهش قیمت موجب شد تا امروز نیز قیمت دلار همچنان روند کاهشی را ادامه دهد طوری که قیمت دلار امروز در بازار آزاد ۱۷ هزار و ۳۰۰ تا ۱۷ هزار ۳۵۰ تومان از سوی خریداران و فروشندگان بصورت توافقی معامله می شود.

کد خبر: ۲۱٬۴۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha