۱۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۹
سرنوشت بورس به گروه خودرویی گره نخورده است
بازار گزارش می دهد؛

سرنوشت بورس به گروه خودرویی گره نخورده است

در حال حاضر بازار سرمایه روند صعودی خود را حفظ کرده و حداقل تا پایان فصل مجامع این رشد ادامه خواهد داشت، به همین دلیل سناریو رشد بورس با مجوز افزایش قیمت خودرویی ها باطل است.

بازار؛ گروه بورس: در هفته گذشته که شاخص کل بورس تلاش کرد که خودش را بالای سقف ۲ میلیون و صد هزار واحد تثبیت کند و موضوع افزایش قیمت خودرو که گفته شده بود میانگین ۳۵ درصد است نقدینگی بیشتری را در گروه خودرویی به گردش درآورده بود و برخی تحلیلگران با تکیه بر این مسأله عامل رشد بعد بورس را گروه خودرویی معرفی می کردند اما برخی دیگر از تحلیلگران با رد این موضوع تاکید کردند روند صعودی بازار سرمایه تحت تأثیر فاکتورهای بنیادی شکل گرفته و هرگونه سیاست گذاری درباره قیمت گذاری خودرو تنها اثری چند روزه بر بازار دارد.

حالا برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند این جدال بر سر قیمت گذاری خودرو می تواند روند بازار را هم تحت تاثیر قرار دهد و حتی احتمال دارد در روند صعودی بورس اختلال ایجاد کند، اما برخی دیگر از تحلیلگران با اشاره به رشد اخیر گروه خودرویی که مبنای بنیادی نداشته تاکید دارند گروه خودرویی تحت تاثیر رفتار گروهی از سهامداران رسد می کند

در حال حاضر معاون اول رییس جمهور در نامه ای به شورای رقابت تاکید کرده افزایش قیمت خودرو در مقطع کنونی منجر به افزایش تورم می شود و شورای رقابت هم در پاسخی اعلام کرده که عدم افزایش قیمت خودرو می تواند به توقف تولید و تورم ختم شود. حالا برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند این جدال بر سر قیمت گذاری خودرو می تواند روند بازار را هم تحت تاثیر قرار دهد.

چشم انداز نقش گروه خودرویی در شاخص کل بورس
به عبارت دیگر اینکه صنعت و بازار خودروی کشور در سال جاری به چه سمت و سویی خواهد رفت، پرسشی است که این روزها ذهن بسیاری از سهامداران را به خود مشغول کرده است. در سال گذشته اوضاع تولید در خودروسازی کشور نسبت به ۱۴۰۰ روندی رو به بهبود داشت و به نظر می رسد تا پایان سال حداقل شاهد رشد ۲۰ درصدی در تیراژ خواهیم بود، اما خودروسازان این مسأله را به اخذ مجوزهای جدید گره زده اند.

گروه خودرو برخی مواقع سوار بر جریان خبری می شود و خیلی بیشتر از گروه های دیگر بازدهی داده است در حالی که از نظر بنیادی بسیار ضعیف تر از گروه های دیگر هستند، به همین دلیل نمی توان موضوع قیمت گذاری را خیلی عامل منفی دانست

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه گروه خودرویی همیشه تحت تاثیر جریان خبری رشد داشته اند، گفت: گروه خودرو برخی مواقع سوار بر جریان خبری خیلی بیشتر از گروه های دیگر بازدهی داده است، در حالی که از نظر بنیادی بسیار ضعیف تر از گروه های دیگر هستند به همین دلیل الان هم تاکید می کنم که موضوع قیمت گذاری خودرو تنها ابزاری برای نوسان گیری عده ای در بازار است و نمی توان آن را عاملی برای رشد یا افت کل بورس دانست.

فردین آقابزرگی با بیان اینکه برخی از تحلیلگران بازار سرمایه به واسطه اینکه در پرتفوی خود از نمادهای خودرویی دارند بر اهمیت آنها در بازار سرمایه تاکید ویژه ای دارند، افزود: در موقعیت کنونی گروه های صادراتی به واسطه درآمد ارزی بیشترین نقش را بر روند صعودی بازار می توانند داشته باشند به همین دلیل بعد به نظر می رسد بعد از ابلاغ قیمت های جدید گروه خودرو تغییر جدی در بازار سرمایه نمایان شود.

وقتی دو خودروساز حدود ۳۰ درصد از کسری بودجه سالانه دولت زیان انباشته دارند چطور می توان از آنها انتظار داشت که بعد از مدتی به سهامداران خود سود برسانند

او با تاکید بر اینکه نمی توان اثر افزایش قیمت خودرو بر نمادهای گروه خودرویی را نادیده گرفت، تصریح کرد: اما وقتی دو خودروساز حدود ۳۰ درصد از کسری بودجه سالانه دولت زیان انباشته دارند چطور می توان از آنها انتظار داشت که بعد از مدتی به سهامداران خود سود برسانند. در مقطع کنونی مشکل این نمادها دولتی بودن آنها است.

گروه خودروی بازدهی خود را پست سر گذاشته است
در شش ماهه اخیر با وجود اینکه بسیاری از نمادهای بورس رسد خوبی را ثبت کرده اند اما بیشتر نمادهای گروه خودرو و قطعه سازی رشدی بیشتر از ۱۰۰ درصد داشته اند، در حالی که «پی بر ایی» این نمادها خیلی جذاب نیست و نباید بیشتر از سایر نمادها بازدهی ثبت می کردند، بنابراین ادعای اینکه عدم افزایش بالای قیمت خودرو می تواند منجر به اصلاح شاخص می شود درست نیست همانطور که پیش از این با زیان انباشته بالا به رسد خود ادامه داده اند.

به گفته برخی کارشناسان افزایش قیمت خودرو محرک خوبی برای ادامه رشد گروه خودرویی ها خواهد بود، اما اگر این افزایش قیمت باب میل خودروسازان اتفاق نیفتد منجر به زیان سهامداران خرد نمی شود زیرا این نمادها پیش پیش رشد خود را کرده اند

یک کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن تایید این موضوع گفت: به طور قطع افزایش قیمت خودرو محرک خوبی برای ادامه رشد گروه خودرویی ها خواهد بود، اما اگر این افزایش قیمت باب میل خودروسازان اتفاق نیفتد منجر به زیان سهامداران خرد نمی شود زیرا این نمادها پیش پیش رشد خود را کرده اند، از طرف دیگر وضعیت بازار به گونه ای است که حتی خبر منفی این چنینی هم نمی تواند بازار را وارد اصلاح کند.
محمود اشورزاده با بیان اینکه در شرایط کنونی تمام بازار ظرفیت بالایی برای رشد دارند، تصریح کرد: به طور قطع با توجه به اینکه در هفته های اخیر نقدینگی جدیدی وارد بازار شده در صورتی که گروه خودرویی با واکنش منفی برای قیمت گذاری مواجه شوند بازهم اصلاح طولانی مدت و زیادی نخواهند داشت.
براساس این گزارش، در حال حاضر بازار سرمایه روند صعودی آغاز کرده و حداقل تا پایان فصل مجامع ادامه خواهد داشت، به همین دلیل سناریو رشد بورس با مجوز افزایش قیمت خودرویی ها باطل است، از طرف دیگر در شش ماهه اخیر با وجود اینکه بسیاری از نمادهای بورس رسد خوبی را ثبت کرده اند اما بیشتر نمادهای گروه خودرو و قطعه سازی رشدی بیشتر از ۱۰۰ درصد داشته اند، در حالی که «پی بر ایی» این نمادها خیلی جذاب نیست، به همین دلیل توقف رشد آنها خیلی هم دور از ذهن نیست. اما بعد از مدتی با ادامه روند صعودی بورس و اثر جایگزین بازار سرمایه شاهد رشد نمادهای گروه خودرویی خواهیم بود.

کد خبر: ۲۱۴٬۵۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha