۱۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۵
موافق افزایش سقف وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی در ۱۴۰۲ نیستیم| اعطای تسهیلات به ۹۵ هزار واحد مسکونی
معاون بنیاد مسکن در گفتگو با بازار:

موافق افزایش سقف وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی در ۱۴۰۲ نیستیم| اعطای تسهیلات به ۹۵ هزار واحد مسکونی

جودی، معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن با بیان اینکه به دلیل سخت شدن بازپرداخت و اقساط تسهیلات مسکن روستایی موافق افزایش سقف وام مزبور نبودیم گفت: سقف تسهیلات امسال افزایش نمی‌یابد.

بازار: گروه راه و مسکن: پرداخت وام مسکن روستایی از سوی تمام بانک های عامل از دی ماه پارسال آغاز شد و در همان روزها برخی از بانک ها در برخی مراکز استان ها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر همپای با مصوبه دولت پیش نرفت.

بر همین اساس، سقف فردی تسهیلات روستایی به ازای هر واحد مسکونی به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان رسید که نرخ سود این تسهیلات ۱۸ درصد (پنج درصد سهم متقاضی و ۱۳ درصد سهم صندوق ملی مسکن) بود.

از ۲۵ آبان سال ۱۴۰۰ تسهیلات مسکن روستایی ۲۰۰ میلیونی (با نرخ سود ۵ درصد) مصوب شد و علیرغم گذشت قریب یک سال از تصویب وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی، تصویب نامه هیئت وزیران در هفتم شهریور پارسال شرایط دریافت این تسهیلات را مشخص کرد.

موافق افزایش سقف وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی در ۱۴۰۲ نیستیم| اعطای تسهیلات به ۹۵ هزار واحد مسکونی

البته این پایان ماجرا نبود چرا که برخی از متقاضیان وام مسکن روستایی در همان روزها با مراجعه به شعب برخی بانک ها با پاسخ منفی در خصوص متمم وام مسکن روستایی مواجه شدند و به هر سوی با گذشت مدتی و ابلاغ آئین نامه متمم پرداخت تسهیلات به روش سفته زنجیره ای آغاز شد.

حال با گذشت چندین ماه از استارت پرداخت تسهیلات مسکن روستایی با سقف ۲۰۰ میلیون تومان از سوی بانک های عامل برخی تصور می کردند که امسال نیز با توجه به رشد قیمت نهاده های تولید مسکن، سقف این وام نیز افزایش می یابد. موضوعی که معاون امور بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن آن را رد کرده و اعلام می کند که سقف این وام در سال جاری افزایشی نخواهد داشت.

متن گفتگوی خبرنگار خبرگزاری «بازار» با «مجید جودی» معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن را با هم می خوانیم:

* در خبرها آمده بود که منتظر ابلاغ دولت برای پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی در سال جاری هستید. آیا این به معنی توقف پرداخت وام مزبور است؟

در سال ۱۴۰۲ به موازات معرفی باقیمانده متقاضیان وام مسکن روستایی به بانک‌ها برای عقد قرارداد، منتظر مصوبه دولت در دو ماه اول سال جاری هستیم تا سهمیه ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی در سال جدید از سوی بانک مرکزی ابلاغ شود.

پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی سال ۱۴۰۱ تا پایان تیر ماه امسال قابل جذب است. اما در حال حاضر معرفی به بانک ها در حال انجام است و پرداخت ها نیز صورت می گیرد تا پایان تیر ماه این سهمیه ۲۰۰ هزار واحدی تا پایان تیر ماه تمام سهمیه جذب می شود

* پس توقفی در اعطای وام مسکن روستایی در کار نیست؟

خیر. پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی سال ۱۴۰۱ تا پایان تیر ماه امسال قابل جذب است. اما در حال حاضر معرفی به بانک ها در حال انجام است و پرداخت ها نیز صورت می گیرد تا پایان تیر ماه این سهمیه ۲۰۰ هزار واحدی تا پایان تیر ماه تمام سهمیه جذب می شود. و بلافاصله و در اردیبهشت ماه نیز مجوز سال ۱۴۰۲ را اخذ خواهیم کرد و همزمان هر دو ادامه پیدا خواهد کرد.

* اگر این سهمیه سال ۱۴۰۲ در اردیبهشت ماه ابلاغ نشود خللی در پرداخت تسهیلات مسکن روستایی ایجاد نمی شود؟

به هیچ عنوان خللی در پرداخت تسهیلات ایجاد نخواهد شد و توقفی هم در کار نخواهد بود. تا تیر ماه برای ۱۴۰۱ اعتبار دارد و برای سال ۱۴۰۲ نیز در همین روزها از سوی بانک مرکزی این مجوز ابلاغ می شود.

واقعیت این است که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی علاقه ای به افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی ندارد. چرا که موضوع توان بازپرداخت اقساط تسهیلات توسط مردم بسیار مهم و ضروری است. ما دوست نداریم بازپرداخت تسهیلات توسط مردم به مشکل بخورد

* با توجه به اینکه قیمت نهاده های تولید مسکن افزایش یافته است آیا امسال سقف تسهیلات مسکن روستایی افزایش می یابد؟

واقعیت این است که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی علاقه ای به افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی ندارد. چرا که موضوع توان بازپرداخت اقساط تسهیلات توسط مردم بسیار مهم و ضروری است. ما دوست نداریم بازپرداخت تسهیلات توسط مردم به مشکل بخورد. ما معتقد هستیم که پروژه ها برای دهک های پایین درآمدی با روشهای دیگری و کمک هایی از سوی نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد امام خمینی، ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مستضعفان می تواند انجام شود تا مشکل آنها هم حل شود. به هر حال بخشی از هزینه ساخت توسط بنیاد مسکن تامین می‌شود و بخش دیگر آورده روستاییان است، در خصوص افرادی کم‌درآمدی که امکان تامین آورده را برای ساخت مسکن ندارند، توضیح دادم که بنیاد مسکن برای این افراد برنامه‌ریزی کرده است تا با استفاده از توان مالی نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد، حساب ۱۰۰ امام، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام نیاز آن‌ها را تأمین و به صورت بلاعوض، کمک لازم را انجام بدهد. سال گذشته بنیاد مستضعفان برای ساخت ۲۰ هزار واحد مسکن روستایی و کمیته امداد برای ساخت ۴۰ هزار واحد مسکونی کمک بلاعوض پرداخت کردند. بر اساس اعلام بنیاد مسکن در حال حاضر، ۳۸۸ هزار واحد مسکونی روستایی و شهری با حمایت این نهاد در حال ساخت است.

مسکن محرومان در مجموع ۷۰ هزار واحد مسکن روستایی در برنامه قرار گرفت. بنیاد مسکن با بنیاد مستضفعان برای احداث ۲۰ هزار واحد تفاهم نامه داشت که ۱۰ هزار واحد آن در سال گذشته تحویل شد و ۱۰ هزار واحد آن تا ۲ ماه آتی تکمیل و تحویل متقاضیان می‌شود

* بنیاد مسکن در خصوص مسکن محرومان و تکلیف بنیاد در این موضوع چه اقداماتی انجام داده و خواهد داد؟

در موضوع مسکن محرومان در مجموع ۷۰ هزار واحد مسکن روستایی در برنامه قرار گرفت. بنیاد مسکن با بنیاد مستضفعان برای احداث ۲۰ هزار واحد تفاهم نامه داشت که ۱۰ هزار واحد آن در سال گذشته تحویل شد و ۱۰ هزار واحد آن تا ۲ ماه آتی تکمیل و تحویل متقاضیان می‌شود. بنیاد مستضعفان در خصوص مسکن محرومان حمایت خوبی داشت و به ازای هر واحد ۱۰۰ میلیون کمک نقدی و مصالح ساختمانی ارایه کرد. ۵۰ هزار واحد نیز تفاهم سه جانبه بنیاد مسکن، کمیته امداد و بسیج سازندگی است. در خصوص ۵۰ هزار واحد موضوع تفاهم نامه با کمیته امداد امام (ره) ۱۴ هزار واحد مسکونی به اتمام رسیده است و مابقی نیز تا پایان سال ۱۴۰۲ به اتمام خواهد رسید.

* در موضوع طرح نهضت ملی مسکن چطور؟ آیا پیشرفتهایی حاصل شده است؟

از ابتدای اجرای طرح نهضت ملی مسکن، با تلاش بنیاد مسکن و همکاری مردم ۲۳۴ هزار و ۷۲۸ واحد روستایی نهضت ملی مسکن وارد فاز عملیاتی و اجرایی شد.

در حال حاضر از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی مصوب بیش از ۹۵ هزار واحد مسکونی عقد قرارداد و پرداخت تسهیلات شده است

* سوال پایانی این است که از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی مورد نظر در پروژه ساخت مسکن روستایی از محل اعطای تسهیلات، تاکنون چه تعداد وام پرداخت شده است؟

در حال حاضر از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی مصوب بیش از ۹۵ هزار واحد مسکونی عقد قرارداد و پرداخت تسهیلات شده است. مابقی نیز در حال پرداخت است. تا پایان تیر ماه ۲۰۰ هزار فقره وام کامل می شود و مابقی تعهدات را از تیر ماه شروع می کنیم.

کد خبر: ۲۱۴٬۳۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 23
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
      12 0
      پس تکلیف متمم ها چی میشه ما که هروقت میریم بنیاد مسکن شهرستان بم میگن هنوز خبری از متمم نیست
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
      15 0
      خبرگذاری محترم به مسولین بفرمایید که وقتی ک تصویب شد که آزاد نکردن وام رو ی طرف برنامه و بودجه کوتاهی کرد ی طرف بانک و بنیاد مسکن . یعنی دقیقا ارزش این 200 تومن ک حالا میدین اندازه 100 تومن هست . برید ببنید شاخه آهن چقدرع سیمان چقدرع بتن و میلگرد چقدرع لطفاً افزایش بدین حداقل 300 تومن بشه .
    • زهرا IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
      9 1
      دو ماهه نامه بنیاد را برای بانک ملی بردم ولی کسی جواب گو نیست و میگن هنوز بخشنامه نیامده به داد ایندمزدم برسید
    • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
      5 0
      تکلیف متمم وام ها پس چی میشه
    • جواد IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
      2 1
      دوسال هست منتظر وام پارسال تمامی کارها و روال ادارای رو طی کردیم ضامن و همه چی ردیفه ولی بانک سه ماه هست که هنوز پرداخت نکرده و بهونه میاره که اعتبار آزاد نشده
    • درمانده IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
      5 0
      آقای مسئول مدبر: شمایی که این وام صدقه طور را میخواهید با پیشرفت پروژه! و قطره قطره دست مردم برسونید کمی منصف باشید. با این تورم و نوسان قیمت ارزش ۲۰۰ تومان که طی چند مرحله هم میدید هیچ میشه و جز بدهکاری و توقف ساخت آنچنان منفعتی برای مردم بینوا نداره. فقط دلخوشی هست که ۲۰۰ میرسه دستمون. لااقل اگه قراره بدید یکجا این ۲۰۰ را بدید که آدم بفهمه چکار می‌کنه.
    • قدرت IR ۰۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
      5 0
      ما هر وقت رفتیم بنیاد مسکن هشترود گفته متمم وام شما که از بانک سپه گرفتید نیامده تبریز زنگ میزنم مگه برو وام متمم را بگیر ولی هشترود میگه هنوز بهما ابلاغ نکردند
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      2 0
      الان چهار ماهه که معرفی به بانک تجارت شدم و دی ماه تکمیل پرونده انجام دادم و ضامنین امضا کردند و از آن تاریخ به بعد با وجود اینکه سه تا از قسط ها از طرف بنیاد مسکن آزاد سازی شده اما بانک اقساط رو واریز نمیکنه و میگه دستور پرداخت نداریم و الانم داخل خبرگزاریها اعلام می کنند که برای وام ۲۰۰ میلیونی هیچ گونه مشکلی وجود نداره اما در عمل وام پرداخت نمیشه یا فقط برای تعداد کمی پرداخت شده
    • ناصر IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
      4 0
      مقاوم سازی کدوم مقاوم سازی ؟ با میلگرد شاخه ای 500 هزار تومان چجوری میشه مقاوم سازی و خونه ساخت چرا هیچ مسئولی جوابگو نیست ؟ مردم و این همه جوون مجرد و بیکار چ گناهی کردن ؟ چخبره قیمت میلگرد و اهن الات طی این چن ماه دوبرابر شده در صورتی ک هنوز هیچ وامی پرداخت نشده بعد گذشت یک سالو نیم از تصویب وام 200 میلیونی ، الان چجوری میشه خونه ساخت با این اوضاع گرونی میلگرد و مصالح ؟
    • احمد IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
      1 0
      چرا از وام روستایی خبری نیست و پرداخت نمیشه بعد یک سال هنوز سرگردانیم
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
      1 1
      سلام چرا وام متمم روستایی را بانک سپه میانه نمیده تو رو خدا پیگیری کنید آبرویی در بین مردم برامون نموند دیگه
    • حسن IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
      2 0
      بانک ملی وام روستایی رو پرداخت نمیکنه۳ ماهه نامه دبردیم
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      3 0
      سلام تورو خدا وام متمم روستایی را هم پیگیری کنید خبرنگارمحترم که این پیام را میخونی لطفا صدای ما روستاییان را به مسئولین برسانید
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      1 0
      سلام تورو خدا وام متمم روستایی را هم پیگیری کنید خبرنگارمحترم که این پیام را میخونی لطفا صدای ما روستاییان را به مسئولین برسانید
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      1 0
      سلام تورو خدا وام متمم روستایی را هم پیگیری کنید خبرنگارمحترم که این پیام را میخونی لطفا صدای ما روستاییان را به مسئولین برسانید بانک سپه میانه باوجوداینکه معرفی نامه از بنیاد مسکن بردیم وام نمیدهد میگه اعتبار نداریم پس ما دردمان را به کی بگیم به مردم بدهکاریم خانه یمان نیمه کاره مانده اجاره سنگین کمرمان را شکسته مسئول محترم تورو خدا یه کاری بکنید
    • احمد بنی تمیم IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
      1 0
      متمم وام مسکن کی پرداخت میشه یکی جوابگو باشه میریم شعبه بانک ملی میگه بخشنامه ای نیومده خواهشا بدادمون برسید.
      • حسن IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
        1 0
        ۴ ماهه نامه متمم رو بردم بانک ملی تا الان کاری انجام ندادن مسیولین به داد ما برسید
    • علی IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      3 0
      شما که موافق افزایش وام نیستید لااقل متمم رو پرداخت کنید. چرا بانک صادرات متمم رو انجام نمیده .
    • علی IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      1 0
      بانک صادرات متمم وام مسکن روستایی رو پرداخت نمیکنن. لطف کنید شما خبرگزاری محترم پیگیری کنید
    • محمد IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      2 0
      سه ماه پیش نامه پرداخت متمم رو از بنیاد بردم بانک صادرات اما هنوز میگن بخشنامه برا ما نیومده. چه کسی باید پیگیر باشه. روستایی باید چکار کنن. امروز خبری اومد که مدیران بانک صادرات رو بخاطر سو استفاده از تسهیلات دستگیر شدن. اونوقت مردم لنگ صد تومنی وام مسکن روستایی هستن
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
      1 0
      بعد میگن چرا جووونا ازدواج نمیکنن ؟ تا بیان یک وام بدهند ده بار از ارزشش کم میشه
    • امیر IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
      1 0
      مقدار وام خیلی کمه حداقل باید 300 تومن باشه آجر فوم و میلگرد شده خدا تومن با این وضعیت اصلا نمیشه یه اتاق گرفت چه برسه به خونه میری بنیاد مسکن یه شرایطی میگن غیر ممکن بعد خود بانک هم هر ضامنی قبول نمیکنه تازه قبول کنن بعد ۳ ۴ماه وام رو میدن
    • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
      1 0
      من کل کاراروانجام دادم معرفی به بانک شده ام بانک ملی ضامن زنجیره ای قبول نمیکنه مسکن میرسم همچین خبری نیست زنجیره ای موند ام چکار کنم