۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۱
فرمان رهبری برای مهار تورم و رشد تولید اولویت کمیسیون اقتصادی درسال جدید است
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

فرمان رهبری برای مهار تورم و رشد تولید اولویت کمیسیون اقتصادی درسال جدید است

پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: تدوین برنامه های مشخص و مشترک درخصوص موضوع مهم و فرمان رهبر معظم انقلاب، در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش بازار، محمدرضا پور ابراهیمی در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۱۶ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی اسامی، ضمن تبریک میلاد با سعادت امام حسن مجتبی(ع) گفت:فرمان رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال جدید برای مهار تورم و رشد تولید اولویت اول کمیسیون اقتصادی در سال جدید است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: بر اساس این مهم، روز گذشته اولین جلسه مشترک کمیسیون با وزیر اقتصاد برای تدوین برنامه های مشخص درخصوص موضوع مهم و فرمانی که رهبر معظم انقلاب فرمودند؛ در دستورکار قرار گرفت و قرار است ظرف ۱۰ روز آینده برنامه های مشترک ما که مبنای نظارتی در طول سال ۱۴۰۲ خواهد بود، عملکرد مرتبط با این حوزه را مشخص کند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس بیان کرد:البته ما در سال‌های گذشته هم در راستای این مهم اقداماتی را انجام دادیم، موضوع اصلاح قانون بانک مرکزی که مراحل نهایی را در شورای نگهبان ادامه پیدا می‌کند و نهایی می‌شود یکی از اقدامات مهم مجلس در کمیسیون اقتصادی در راستای ایجاد اقتدار برای نظام حوزه فعالیت های بانک مرکزی جهت نظارت بر شبکه بانکی کشور است.

وی با اشاره به موضوع ناترازی بانکی ادامه داد: برای امر مهم ناترازی بانکی که امروز یکی از مسائل مهم ما در تولید تورم در نظام اقتصادی و افزایش حجم نقدینگی است، تلاش هایی انجام شده است؛ موضوعاتی همانند مالیات بر سوداگری یکی از اقدامات مهمی است که امروز چند ماده آن را تصویب کردیم و ظرف هفته آینده جمع بندی خواهد شد؛ اینها نمونه ای از اقدامات سال های گذشته است.

پورابراهیمی تاکید کرد: آنچه که مسلم است در سال جاری چند نکته باید مد نظر قرار بگیرد؛ اولین نکته هرگونه سیاست ضد تورمی در شرایط کنونی کشور که منجر به سرکوب قیمتی در سیاست‌های ارزی و سرکوب قیمتی در حوزه کالا و خدمات که منجر به کاهش تولید در اقتصاد کشور می‌شود؛ براساس فرمایشات مقام معظم رهبری که دقیقا بر این موضوع با یک نگاه عالمانه و کارشناسی تکلیف کردند؛ با آنچه که ما به عنوان ماموریت هایمان در سال جدید می‌خواهیم پیگیری کنیم مخالف صریح است.

وی تاکید کرد: کمیسیون اقتصادی مجلس با هر سیاست ضدتولیدی که از منشا سیاست سرکوب قیمتی در حوزه ارز و همچنین در حوزه کالا و خدمات می خواهد انجام شود، مخالف قطعی است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه یک سوم از سهم تولید در اقتصاد کشور از محل بهره‌وری است، در ادامه تصریح کرد: نکته بعدی که حائز اهمیت است؛ موضوعات مربوط به راهکارهای میانبر است آنچه که در حوزه نرخ رشد اقتصادی در کشور از برنامه چهارم تا امروز، مبنا قرار گرفته و بارها در مجلس آن را مورد تاکید قرار داده ایم؛ استفاده از ظرفیت تولید از حوزه بهره‌وری در اقتصاد کشور است؛ یک سوم از سهم تولید در اقتصاد کشور بر اساس آنچه که تکالیف قانونی بوده، از محل بهره‌وری است که متاسفانه به دلایل مختلف انجام نشده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: پیشنهاد ما در کمیسیون اقتصادی این است که دولت، مجلس و دستگاه قضا با تشکیل کارگروه تخصصی، موضوع را به عنوان یک نکته مهم مد نظر قرار دهند؛ البته از هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام هم که مأموریت اصلی آنها این موارد است، انتظار داریم گزارش های تخصصی خود را ارائه دهند. تا امروز هیچ گزارشی از این هیئت در ارتباط با دلایل عدم تحقق رشد بهره‌وری نهاد مرتبط با آن فرستاده نشده که باید پیگیری شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با اشاره به مسائل استانی بیان کرد: از استاندار کرمان بابت زحماتی که در حوزه تخصصی در حوزه فعالیت اقتصادی می کشد، تقدیر و تشکر می کنم؛ پیشنهاد ما به استاندار پرتلاش، بسیجی و مجاهد این است که برنامه‌ریزی کند؛ برای اینکه معین های اقتصادی دوباره در استان فعال شود و خروجی این فعال شدن بتواند محرومیت های منطقه را پوشش دهد. نتیجه این اقدامات می تواند منجر به افزایش بهبود معیشت به ویژه در جنوب استان و شرق استان شود.

وی با تذکری به وزیر میراث فرهنگی و گردشگری با تاکید برلزوم توجه ویژه به موضوع اماکن تاریخی استان، مطرح کرد: با توجه به جایگاه مزار شهید حاج قاسم سلیمانی که امروز قطب گردشگری مقاومت در منطقه است و افتخار ما کرمانی ها و بنده بسیجی حاج قاسم در لشکر ثارالله بوده ایم این است که استان کرمان قطب گردشگری مقاومت است. تکمیل اماکن تاریخی و بافت های فرسوده و بازار تاریخی کرمان انتظار ما از وزیر میراث فرهنگی است.

پورابراهیمی با اشراه به حاشیه نشینی در استان کرمان؛ ادامه داد:درخواست ما از وزیر کشور و استاندار کرمان توجه به حاشیه نشینی در جنوب کرمان است. حاشیه نشینی در جنوب کرمان بسیار حائز اهمیت است. اقداماتی را در خصوص بنیاد مسکن در طی سالهای اخیر انجام داده ایم؛ درخواست اکید من بنده از استاندار و وزیر کشور رسیدگی جدی به موضوع حاشیه نشینی شهر کرمان است.

وی با اشاره به مناطق حاشیه نشین در استان، مطرح کرد:محدوده های منطقه شهید همت، شهرک صنعتی چهارده معصوم و شیشه گر که مردم آنجا بسیار محروم هستند و حتماً باید آنجا ساماندهی شود، شرف آباد، سیدی، طاهرآباد مناطق محروم هستند؛ تاکید ما این است که در بازه زمانی یک ساله شاهد حل مشکل حاشیه نشینی و بخش عمده آن باشیم.

نماینده مردم کرمان در مجلس در تذکری به وزیر راه و شهرسازی، ادامه داد:متاسفانه بیشترین تصادفات در جاده راور_ دیهوک اتفاق می‌افتد؛ ۴۰ کیلومتر بحرانی وجود دارد که قرار است برای آن کار انجام شود؛ از وزیر راه و شهرسازی درخواست می کنم به این منطقه سری بزنند و از نزدیک وضعیت این جاده را ببینند. این منطقه برای استان کرمان و خراسان مهم بوده چراکه محل عبور زائران امام رضا(ع) است به صورت ویژه پیگیری شود.

وی با تاکید بر تکمیل دو بانده شدن جاده کرمان_ راور، افزود:دوبانده شدن کرمان به کوهپایه هم یکی از مطالبات است که زمان حضور مرحوم رستم قاسمی پیگیری شد که باید تکمیل شود؛

پورابراهیمی تصریح کرد:به وزیر تعاون و کار و رفاه اجتماعی درخصوص صندوق بازنشستگی مس تذکر می دهم؛ آقای وزیر؛ قرار است بخش دولتی را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم؛ این چه تصمیمی است که صندوق بازنشستگی را می خواهید دولتی کنید؟ این خلاف است و ما قطعاً جلوی این موضوع خواهیم ایستاد. وضعیت شرکت زغال سنگ هم نابسامان است؛ هم در موضوع سختی و زیان آوری برای کارگران هم کاهش تولید، که باید پیگیری شود.

کد خبر: ۲۱۴٬۳۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha