۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴
سهمیه نهاده ها به اندازه نیاز مرغداران نیست
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران:

سهمیه نهاده ها به اندازه نیاز مرغداران نیست

نبی پور، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران گفت: میزان نهاده ای که وزارت جهاد کشاورزی اعلام می کند پاسخگوی نیاز مرغداران در کشور نیست.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، «ناصر نبی پور» گفت: اسم بازارگاه معلوم است جایی که کالایی وجود دارد و تولید کنندگان اعم از مرغداران، دامداران و غیره باید با مراجعه به این محل نهاده های مورد نیاز خود را خریداری کنند چون در اینجا کالایی وجود ندارد و سهمیه بندی شده وزارت جهاد کشاورزی سهمیه ها را اعلام می کند و تولید کنندگان باید خریداری کنند.

وی اظهارداشت: وقتی تشکلی وجود دارد و مرغداران عضو آن هستند راحت ترین کار اینکه نهاده ها مستقیم در اختیار تشکل قرار گیرد تا در بین مرغداران توزیع شود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران گفت: وقتی سهمیه ها اعلام می شود بواسطه بالا بودن مبالغ نهاده ها مرغداران از نظر مالی توان خرید ندارد مجبور می شوند دلالان را وارد این قضیه کنند.

وی افزود: برای مثال اگر ۲۰ تن سویا اعلام کنند پول این میزان سویا ۵۵ میلیون تومان می شود.

نبی پور بیان داشت: اکثرواحدهای مرغداری در کشور کوچک مقیاس هستند چنین پولی در اختیار ندارند تا بتوانند این میزان سویا را خریداری کنند و از طرفی نهاده مورد نیاز واحدهای مرغداری فقط سویا نیست بلکه اقلام دیگری را هم شامل می شوداز اینرو به دلال مراجعه می کنند و دلال خرید می کند مقداری از نهاده را به او می دهد و بقیه را به دیگران می فروشد.

وی ادامه داد: متاسفانه بازار نهاده های دامی از اسفند ماه سال گذشته بصورت وحشتناکی درآمده به نحوی که قیمت ذرت و سویا به ترتیب ۱۰۰ و ۱۸۰ درصد افزایش یافته است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران گفت: وزارت جهاد کشاورزی نهاده های دامی را سهمیه بندی کرده است.

وی افزود: سهمیه ها به اندازی که مرغدار لازم دارد نیست شاید نصف نیاز واحدها را هم تامین نکند.

نبی پور بیان داشت: برای مثال یک واحد دارای ۴۵ هزار قطعه مرغ در ماه به ۵۵ تن نهاده نیاز دارد دولت ۲۷ تن آن را تحت عنوان سهمیه تامین می‌کند و بقیه نهاده را مرغدار باید از کجا تهیه کند!؟.

وی تصریح کرد: بازارگاه که نمی دهد چون سهمیه بندی است از اینرو باید به بازار آزاد مراجعه و با قیمت های بالا نهاده مورد نیاز خود را خریداری کند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران گفت: سهمیه که دولت تعیین می کنند مرغداران به قیمت دولتی نهاده را می گیرند اما مشکل اصلی اینکه سهمیه ای که اختصاص می دهند به اندازه نیاز نیست.

وی افزود: مسئولان مربوطه می گویند دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن نهاده وارد بنادر کشور شده است.

نبی پور اظهارداشت: وجود نهاده در بنادر دردی از مرغداران و دامداران دوا نمی کند.

وی اضافه کرد: وارد کننده نهاده های دامی پول نهاده را از تولید کننده گرفته اما دولت ارز مورد نیاز را اختصاص نداده تا از بنادر ترخیص شود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران گفت: وضعیت بازار نهاده های کشاورزی بسیار خراب است و تولید کنندگان با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

وی افزود: جلسه ای که سه شنبه هفته گذشته با وزیر جهاد کشاورزی انجام شد ایشان دستور رفع سریع مشکل بازارگاه را دادند.

نبی پور بیان داشت: وزیر سابق جهاد کشاورزی که هشت سال سکاندار این وزارتخانه بود مسئولان تشکل های کشور حتی یکبار موفق نشدند ایشان را زیارت کنند.

وی در ادامه گفت: یکی از مشکلات جدی حال حاضر مرغداران در کشور بحث نهاده هاست.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران افزود: اگر این مشکل برطرف نشود در شش ماهه دوم سال در بحث مرغ، تخم مرغ، شیر، گوشت و غیره مشکل خواهیم داشت.

کد خبر: ۲۱٬۴۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha