۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۰
جلوگیری از سوءاستفاده دلالان با اقدام اخیر بانک مرکزی| تقاضای ارز مدیریت می‌شود
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

جلوگیری از سوءاستفاده دلالان با اقدام اخیر بانک مرکزی| تقاضای ارز مدیریت می‌شود

افقه، کارشناس اقتصادی گفت: اقدامات بانک مرکزی باعث جلوگیری از سواستفاده دلالان و مدیریت سمت تقاضا می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، مرتضی افقه کارشناس اقتصادی، بیان کرد: بانک مرکزی برای کنترل ارز می تواند به سراغ سمت عرضه، تقاضا یا هر دو برود. کشور ما هم اکنون در شرایط تحریمی قرار دارد به همین علت ورودی ارز به آن کم است و بانک مرکزی نمی‌تواند تسلطی بر سمت عرضه ارز داشته باشد، البته عرضه ارز در شرایط سخت مفید نبوده چون هر زمانی که بانک مرکزی شروع به عرضه ارز در بازار کرده اثر آن به صورت موقت بوده است.

وی افزود: سمت تقاضا تنها دامنه ورود بانک مرکزی به بازار ارز است و بانک مرکزی اقداماتی را برای محدود کردن تقاضا انجام داد تا دلالی را کنترل کند، یکی از این اقدامات واریز به حساب ارزی بجای پرداخت مستقیم اسکناس است که این عمل منجر به نگهداری پول در بانک می‌شود و بانک نیز می‌تواند از این پول استفاده کند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه کاهش سهمیه از ۵ هزار به ۲ هزار دلار، تقاضا را کاهش می‌دهد، گفت: این اقدام باعث ایجاد محدودیت در سمت تقاضا می‌شود، همچنین گذشت ۳۶۵ روز از آخرین خرید نیز منجر به مدیریت سمت تقاضا می‌شود.

افقه در رابطه با واریز به حساب ارزی بجای پرداخت مستقیم اسکناس گفت: افراد به جای ذخیره ارز در خانه آن را وارد سیستم بانکی می‌کنند و بانک می‌تواند از ارز مانند دیگر ذخایر در فرآیند تولید و رونق اقتصادی استفاده کند، با استفاده از این روش اجاره کارت ملی و دلالی از بین می‌رود.

وی در پایان تاکید کرد: تمامی اقدامات بانک مرکزی در کوتاه مدت نقش بسزایی در کاهش تقاضا دارد اما ریشه نوسانات نرخ ارز در تحریم است و مدیریت بخش تقاضا تا حدی به مدیریت منابع ارزی کمک می‌کند، این راه می تواند تا زمانی که مشکل تحریم حل شود بر سمت تقاضا اثرگذار باشد.

کد خبر: ۲۱۴٬۱۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha