۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۰
چگونه علی‌رغم عقب‌ماندگی برخی از نمادها، شاخص کل به سقف رسید؟
کارشناس بازار سرمایه پاسخ می‌دهد؛

چگونه علی‌رغم عقب‌ماندگی برخی از نمادها، شاخص کل به سقف رسید؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر سهامداران خواهان رفتار پرتفوی خود مشابه با شاخص کل هستند، باید از کلیه نمادهای موجود در بازار با وزن برابر خرید کنند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، اردوان منتخب کارشناس بازار سرمایه در خصوص عدم تطابق عملکرد پرتفوی برخی از سهامداران با رشد شاخص کل، اظهار کرد: با شناخت بهتر شاخص‌های موجود در بازار سرمایه می‌توان دید بهتری نسبت به حواشی مذکور پیدا کرد.

وی اضافه کرد: شاخص کل بورس تهران، میانگین تغییرات قیمت سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را نشان می‌دهد و بیان‌کننده سطح عمومی قیمت‌ها و سود نقدی سهام پذیرفته شده در بورس تهران است، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که سبد دارایی عموم سهامداران متناسب و هم‌اندازه با صعود شاخص، رشد کند چراکه تعداد زیادی از نمادها در بازار فرابورس و بازار پایه فعال بوده که رشد و نزول آن‌ها در شاخص کل بورس، منعکس نمی‌شود لذا با بررسی "سهام پذیرفته شده در بورس تهران" مشخص می‌شود که تعداد زیادی از آن‌ها از سقف مرداد ماه ۱۳۹۹، رشد بیشتری داشته و یا هم‌تراز با آن برهه زمانی است.

کارشناس بازار سرمایه افزود: سهامی که فاصله معناداری با سقف تاریخی خود دارند، به‌طور عموم نمادهای کوچک مقیاسی بوده که با توجه به ماهیت شاخص کل بورس، تاثیرگذاری محسوسی بر این شاخص ندارد.

منتخب بیان کرد: البته باید به این نکته نیز توجه داشت که در فرمول محاسبه شاخص کل بازار سرمایه، شرکت‌های بزرگ وزن بیشتری نسبت به شرکت‌های کوچک دارند و به همین واسطه تغییرات در سهام کلیدی بازار، شاخص کل را دست خوش تغییر خواهد کرد.

وی مطرح کرد: شاخص دیگری تحت عنوان "شاخص قیمت هم‌وزن" وجود دارد که در فرمول محاسبات این شاخص سودهای تقسیمی دخیل نبوده و وزن تمام شرکت‌ها برابر در نظر گرفته شده است؛ به عبارت دیگر تاثیر نوسانات قیمت بزرگ‌ترین شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران با کوچک‌ترین شرکت‌های بازار مذکور برابر بوده و به راحتی امکان شاخص‌سازی وجود ندارد. این شاخص از سقف مرداد ماه ۱۳۹۹ تاکنون، بیش از ۵ درصد رشد داشته که حاکی از عدم دخالت و شاخص‌سازی است.

منتخب در پایان سخنان خود، ابراز کرد: اگر سهامداران خواهان رفتار پرتفوی خود مشابه با شاخص کل هستند، باید از کلیه نمادهای موجود در بازار با وزن برابر خرید کنند؛ در غیر این صورت هیچگاه عملکرد سبد دارایی‌ها با شاخص کل همگام نخواهد شد. به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌شود که در تحلیل و بررسی بازار، دو شاخص مذکور را رصد کنند و تنها بر یک شاخص و فاکتور تکیه نکنند.

کد خبر: ۲۱۴٬۱۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی کرمیان IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      0 0
      متاسفم به این تحلیل ، اگربناباشدهمه سهام داران فقط روی چندتانمادانگشت شمار شاخص سازسرمایه گذاری بکنند آنوقت سایرنمادها بایستی کاسه کوزه خودراجمع کنندوبروند