۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸
شکوفایی روابط چین و اروپا بدون ذهنیت سیاه و سفید
گلوبال تایمز نوشت

شکوفایی روابط چین و اروپا بدون ذهنیت سیاه و سفید

سیاست اتحادیه اروپا در قبال چین در حال حاضر با تناقضات و معضلاتی مواجه است، اما تردیدی وجود ندارد که بخش های مختلف امیدوارند امکان همکاری با چین را مستقل از آمریکا حفظ کنند.

بازار؛ گروه بین الملل: از زمان سفر «اولاف شولتز»، صدراعظم آلمان در نوامبر سال گذشته و «چارلز میشل»، رئیس شورای اروپا به چین در دسامبر سال گذشته، روابط چین و اروپا با موجی از تعاملات فشرده، نشانه هایی از بهبود را نشان داده است.

«پدرو سانچز»، نخست وزیر اسپانیا هفته گذشته به چین سفر کرد. «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه و «اورسولا فون درلاین»، رئیس کمیسیون اروپا هر دو اعلام کردند که روز پنج شنبه به چین سفر خواهند کرد. بر اساس گزارش رسانه های آلمانی، «آنالنا بائربوک»، وزیر خارجه آلمان نیز به دنبال سفر به چین در اواسط آوریل است. آیا این موج دیپلماتیک به تقویت روابط چین و اروپا و حتی آغاز دوره شکوفایی روابط کمک خواهد کرد؟

در این زمینه، سخنرانی «فون در لاین»، رئیس کمیسیون اروپا در مورد چشم انداز روابط چین و اروپا توجه همه را به خود جلب کرده است. بخش ها این سخنرانی نه تنها به عنوان اولین بیانیه جامع او در مورد روابط چین و اروپا به عنوان رئیس کمیسیون اروپا، بلکه به عنوان تعیین کننده لحن برای سفر آتی او به چین تلقی می شود.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا: جدایی از چین نه قابل دوام است و نه به نفع اروپا است

«فون در لاین» سخنرانی خود را با این جمله آغاز کرد: روابط ما با چین یکی از پیچیده‌ترین و مهم‌ترین روابط در سراسر جهان است و با این جمله تمام کرد: چین ترکیبی جذاب و پیچیده از تاریخ، پیشرفت و چالش‌هاست. او با تکرار لحن واشنگتن مبنی بر اینکه چین به دنبال تغییر نظم بین‌المللی با مرکزیت چین است، تاکید کرد که اقدامات چین در بحران روسیه و اوکراین یک عامل تعیین‌کننده برای روابط اتحادیه اروپا و چین در آینده خواهد بود. اما او همچنین تأکید کرد که روابط چین و اروپا سیاه و سفید نیست و داستان روابط آنها با چین نیازی به یک داستان تدافعی ندارد. وی تصریح کرد که جدایی از چین نه قابل دوام است و نه به نفع اروپا است.

با توجه به این سخنرانی، می توان سایه بحث های مختلفی را در مورد سیاست اروپا در مورد چین در دوره گذشته مشاهده کرد، از جمله دیدگاه های ساده لوحانه در مورد چین، کاهش وابستگی به چین، مسئولیت ویژه چین در مناقشه روسیه و اوکراین و تاکید بر تفاوت‌های ایدئولوژیکی بین چین و اروپا که نشان‌دهنده این واقعیت است که سیاست اروپا در مورد چین هنوز در میانه بحث است. در رابطه چین و اروپا یک اجماع را نمی توان نادیده گرفت : اروپا نمی تواند چین را از دست بدهد و باید به حفظ ارتباط با چین ادامه دهد.

سیاست اتحادیه اروپا در قبال چین در حال حاضر با تناقضات و معضلاتی مواجه است، اما تردیدی وجود ندارد که بخش های مختلف امیدوارند امکان همکاری با چین را مستقل از آمریکا حفظ کنند

باید گفت که این آخرین تلاش رهبران اتحادیه اروپا برای یافتن موقعیتی برای اتحادیه اروپا در میان پویایی در حال تغییر روابط قدرت های بزرگ است، پس از اینکه میشل بر استقلال استراتژیک اروپا تاکید کرد و گفت که اروپا نمی تواند کورکورانه در کنار آمریکا بایستد.

«جوزپ بورل»، نماینده سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا اعلام کرد که اتحادیه اروپا از سخت‌ترین سیاست‌های آمریکا در قبال چین پیروی نخواهد کرد. ناگفته نماند که سیاست اتحادیه اروپا در قبال چین در حال حاضر با تناقضات و معضلاتی مواجه است، اما تردیدی وجود ندارد که بخش های مختلف امیدوارند امکان همکاری با چین را مستقل از آمریکا حفظ کنند.

این مهم پایه ای مشخص برای بازگشت یک نگرش منطقی و عمل گرایانه به سیاست اروپا در برابر چین ایجاد می کند. در واقع صرف نظر از فراز و نشیب‌های روابط سیاسی و دیپلماتیک بین چین و اروپا در سال‌های اخیر، نقش چین در شکوفایی و چشم‌انداز رشدی که اتحادیه اروپا دنبال می‌کند، از زمانی که چین برای دو سال متوالی بزرگترین شریک تجاری اتحادیه اروپا بود، افزایش یافته است؛ در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱. ناگفته نماند که تجارت بین چین و اروپا در سال‌های اخیر به طور پیوسته به رشد خود ادامه داده است و ارزش واردات و صادرات روزانه به طور میانگین بیش از ۲ میلیارد یورو بوده است. با توجه به تأثیر بحران بانک سیلیکون ولی بر ثبات مالی در اروپا و حجم قابل توجهی از تولیداتی که ایالات متحده آمریکا از زمان درگیری روسیه و اوکراین از اروپا خارج کرده است، اتحادیه اروپا باید حتی بیشتر از این واقعیت آگاه باشد.

دوستی لحن اصلی و همکاری هدف کلی سیاست چین در قبال اروپا است

«کیشور محبوبانی»، محقق نامدار یک بار پیشنهادی به اروپا داد، به امید اینکه بتواند از آسیای جنوب شرقی بیاموزد و بارها به آمریکا یادآوری کرد: ما را مجبور به جانبداری نکنید، ما مشکلات مهمتری داریم که باید حل کنیم. در واقع، با درک اینکه منافع خود در کجا نهفته است و مسائل مهمتر چیست، پاسخ به این سوال که چگونه با چین همکاری کنند، نباید برای آنها دشوار باشد. هیچ تضاد منافع اساسی بین چین و اروپا وجود ندارد و منافع مشترک آنها بسیار بیشتر از اختلافات است. این جنبه اساسی را باید در خود مختاری استراتژیک اروپا به رسمیت شناخت.

دوستی لحن اصلی و همکاری هدف کلی سیاست چین در قبال اروپا است. چین قبلاً بارها این نگرش را به طرف اروپایی ابراز کرده است. طرف چینی با آغوش باز از سفرهای رهبران اروپایی استقبال می کند و مایل است وارد گفتگو و ارتباط عملی شود. با این حال، شکوفایی روابط چین و اروپا مستلزم آن است که هر دو طرف در نیمه راه با یکدیگر ملاقات کنند.

کد خبر: ۲۱۴٬۱۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha