۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰
«وعده‌های گران» دولتمردان برای «سفر ارزان»
یادداشت وارده؛

«وعده‌های گران» دولتمردان برای «سفر ارزان»

مشهد- ارزان‌سازی سفر یکی از شعارهایی است که در تمامی دولت‌ها مطرح، اما محقق نمی‌شود! این بخشی از یادداشت بابک رحیمیان کارشناس ارشد علوم اجتماعی برای بازار است.

بازار؛ بابک رحیمیان: سفر ارزان یکی از شعارهایی است که برای مسئولان حکم دغدغه داشته لذا در طول سال‌های گذشته تمام مسئولانی که وارد سازمان میراث فرهنگی شدند طرح‌های مختلفی را پیرامون آن ارائه کردند که تاکنون فرجامی نداشته است.

تاکنون باوجود ارائه طرح‌های مختلف ازجمله طرح تقسیط هزینه‌های سفر، بنزین مسافرتی، سفر کارت ملی و یارانه سفر اتفاق کاربردی در این زمینه رخ نداده است.

یکی از مهم‌ترین وظایفی که دولت‌ها بر عهده‌ دارند،حوزه گردشگری است، ولی متأسفانه این حوزه در دولت‌های گذشته کنار گذاشته‌شده و در این سال‌ها از جانب دولت‌مردان اقدامی عملی در جهت تسهیل مسافرت برای خانواده‌ها صورت نگرفته است.

حال با توجه به گرانی‌های اخیر و هزینه‌های بالای مسافرت برای خانواده‌ها، بیشترین صدمه را حوزه گردشگری متحمل می‌شود؛ زیرا خانواده‌ها تمایلی برای رفتن برای مسافرت ندارند و از جهت دیگر هزینه‌های سنگین، آن‌ها را از رفتن به مسافرت منصرف می‌کند.

شاید به همین علت بود که علی‌اصغر مونسان از نخستین روزهای انتخاب خود به‌عنوان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث، صنایع‌دستی و گردشگری در دولت یازدهم موضوع ارزان‌سازی سفر را در اولویت برنامه‌های خود قرارداد و اذعان کرد برنامه‌ریزی‌ها برای تحقق این موضوع در معاونت گردشگری این سازمان آغازشده است!

راه‌اندازی قطار گردشگری و توسعه بوم گردی دو راهکار اصلی مونسان برای تحقق سفرهای ارزان‌قیمت در سال ۹۶ عنوان شد و او ۱۳ بهمن ۹۶ در گفت‌وگو با بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما درباره برنامه‌های سازمان میراث برای توسعه گردشگری داخلی و ارزان‌قیمت گفت: گران بودن و هزینه‌های بالای تمام‌شده حوزه‌ گردشگری یکی از چالش‌هایی است که تلاش داریم این قیمت‌ها را با تمهیدات ویژه‌ای کنترل کنیم!

این‌همه درحالی‌که است که نه‌تنها شیوع بیماری کرونا فرصت رونق از گردشگری داخلی را ربود بلکه با افزایش تورم لجام‌گسیخته هزینه سفرهای داخلی به چند برابر رسید و لذا عملاً هیچ‌یک از وعده‌های رئیس سازمان میراث فرهنگی سابق به منصه ظهور نرسید.

وعده‌های وزیر جدید

باروی کار آمدن دولت سیزدهم وعده‌های سفر ارزان به شکل دیگری جلوه پیدا کرد.نشست اصناف و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی استان‌های مختلف در شهر شیراز ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ و سخنان وزیر جدید گردشگری اگرچه روزنه‌ای از امید در دل ایرانیان برای تحقق سفر ارزان ایجاد کرد اما هنوز تا پایان تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ دستاوردی برای مسافران نداشته است.

در این نشست عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به شکل ویدئوکنفرانس حضور داشت و بارها تأکید کرد: باید بسته‌های سفر ارزان تهیه شوند، شعاری که همواره در دولت قبلی تکرار می‌شد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به بخش خصوصی تأکید کرد تا برنامه سفر ارزان را برای اقشار کم‌درآمد، طراحی کند زیرا سفر و شادی حق همه مردم است و سفرهای زیارتی در کنار سفرهای سیاحتی، حق مسلم مردم ایران است.

جالب اینجاست این وزیر جدید حتی در خردادماه سال گذشته پا را از سفرهای ارزان داخلی هم فراتر گذاشت و اظهار کرد:«طی مذاکرات متقابل با دولت تاجیکستان در بحث گردشگری ارزان‌قیمت لذا رئیس‌جمهور کشور تاجیکستان نسبت به این مهم علاقه نشان دادند لذا ما گردشگری زمینی و مسافرت از ایران به سمت تاجیکستان را دنبال می‌کنیم»

در دولت‌های پیشین سفر ارزان به معنای اقامت در مدارس، رفت‌وآمد با اتوبوس‌های فرسوده و غذا خوردن در رستوران‌های درجه سه بود.اجرای طرح‌ها سفر کارت ملی یکی از راهکارهای دولت‌های پیشین بود که در دهه ۸۰ توسط مسئولان سازمان میراث فرهنگی ارائه و تعریف شد حتی چند سال هم درگیر و دار اجرای آن بود اما درنهایت شکست خورد.

به‌هرحال طرح سفر کارت ملی عنوان طرحی بود که سازمان میراث فرهنگی برای قسطی کردن سفرها اجرا کرد به‌این‌ترتیب که بخش‌های رفاهی اداره‌ها و سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف می‌بایست مبلغی را به‌عنوان هزینه سفر در کارت سفر کارکنان و کارمندان خود واریز می‌کردند و کارکنان نیز با آن کارت‌ها به رستوران‌ها، هتل‌ها و مراکز طرف قرارداد با پروژه سفر کارت می‌رفتند و از خدمات آن‌ها استفاده می‌کردند.

طرحی جدیدی هم که عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری از آن صحبت کرده در واقع همان سفر کارت ملی است که قبلاً یک‌بار شکست‌خورده بود.

در این طرح که باهدف ارزان‌سازی سفر برنامه‌ریزی‌شده اصلاً سازمان میراث فرهنگی و متولیان گردشگری قرار نیست فکری به حال پروازهای گران داخلی، هتل‌ها، خدمات نامناسب رستوران‌ها و مجتمع‌های بین‌راهی کنند بلکه آن‌ها می‌خواهند مردم در همین شرایط به سفر بروند و قسط آن را بپردازند با همان خدمات گران و با همان خدمات حداقلی.یعنی مردم مدت‌ها بابت سفرشان در حال پرداخت قسط باشند.

به نظر این حقیر اگر وزیر گردشگری به‌راستی قصد دارد سفر را ارزان کند، باید قیمت بلیت پروازها، قطارها و اتوبوس‌ها را کاهش دهد و قیمت اقامت در هتل را متعادل کند و سپس از وام و کارت سفر سخن بگوید.

پیش از تهیه بسته سفر ارزان باید حمل‌ونقل و اقامت ارزان شود زیرا اجزای سفر را حمل‌ونقل و اقامت تشکیل می‌دهند و واضح است که اگر حمل‌ونقل اقامت گران باشد سفر ارزان معنایی ندارد و این امر نیز نیاز به تعامل و تلاش وزارت گردشگری دارد و دفاتر مسافرتی قرار نیست معجزه کنند.


رؤیاهای دولتمردان

رد پای وعده سفر ارزان البته به سخنان وزیر گردشگری ختم نمی‌شود و در سخنرانی‌های سایر مسئولان دولت سیزدهم ازجمله معاون اول رئیس‌جمهور نیز مشهود است.

محمد مخبر نوروز سال گذشته با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم عزم جدی برای تقویت و سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری دارد اظهار کرد:«تصمیمات جدی در دولت سیزدهم برای افزایش امکانات اقامتی شروع‌شده است و امیدواریم در چهار سال آینده بتوانیم بخشی از مشکلات و مسائل را در این زمینه حل کنیم تا برای بخش‌های دیدنی کشور امکانات اقامتی برای مردم در نظر گرفته شود.»

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین بر ضرورت انجام سفر ارزان برای مردم تأکید کرد و گفت: دولت با جدیت به دنبال برنامه‌ریزی برای انجام «سفر ارزان» است.

این وعده‌ها در حالی سال گذشته صدر سخنرانی‌های دولتمردان دولت سیزدهم قرار داشت که قائم‌مقام وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور نیز در حاشیه افتتاح یک باب هتل در مشهد به مناسبت هفته دولت بر آن مهر تائید زد و گفت: «ایجاد تسهیلات سفر ارزان‌قیمت برای همه اقشار جامعه از رویکردهای مهم دولت سیزدهم است.»

علی دارابی در سفر به مشهد اذعان کرد: در دوران پساکرونا مسئله اصلی گردشگری است و مدیران و سرمایه‌گذاران تأسیسات گردشگری نقش مهمی در این زمینه‌دارند.

متاسفانه در ادوار گذشته معاونان و مدیرکل‌ها حوزه گردشگری در وزارتخانه میراث و گردشگری برای عملیاتی شدن طرح «سفرهای ارزان» راه‌های مختلف را اعم از دخیل کردن بخش دولتی، ارگان‌ها و نهادها و حتی واردکردن بخش‌های خصوصی از هتل داران گرفته تا آژانس داران را در پیش گرفتند، اما بازهم به نتیجه نرسیدند.

این روند تا جایی پیش رفته است که در حال حاضر می‌توان گفت «سفرهای ارزان» به‌نوعی تبدیل به طرحی شکست‌خورده شده است.

کد خبر: ۲۱۴٬۱۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha