۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
مالیات بر عایدی سرمایه چه ارتباطی با بازار طلا دارد

مالیات بر عایدی سرمایه چه ارتباطی با بازار طلا دارد

مالیات بر عایدی سرمایه را می‌توان طرحی دانست که اولین بار در سال ۹۹ مطرح شد از آن به عنوان مالیاتی برای سوداگری و سفته‌بازی هم یاد می‌شود.

مالیات بر عایدی سرمایه و ارتباط آن با بازار طلا در یک کلام

مالیات بر عایدی سرمایه را می‌توان طرحی دانست که اولین بار در سال ۹۹ مطرح شد از آن به عنوان مالیاتی برای سوداگری و سفته‌بازی هم یاد می‌شود. این قانون ارتباط مستقیمی با ابزار طلا دارد و افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند با برخورداری از شرایطی از آن معاف شوند. برای اطلاع از شرایط آن، تاثیر آن در آینده بازار طلا و شرایط معاف شدن از این قانون برای افراد بالای ۱۸ سال این مطلب را از دست ندهید.

هرچیزی که باید درباره قانون مالیات بر عایدی سرمایه بدانید

سال ۹۹ بود که قانون و طرح مالیات بر عایدی سرمایه برای اولین بار مطرح شد. بعدها، قرار شد که این قانون به عنوان الحاقیه‌ای در قالب ماده ۴ به قانون مالیات‌های مستقیم اضافه شود. در حال حاضر، این قانون شامل انواع طلا، نقره، پلاتین، مسکوکات طلا، مسکوکات نقره، مسکوکات پلاتین و انواع جواهرآلات می‌شود.

برای قانون مالیات بر عایدی سرمایه دوره تنفس در نظر گرفته شده است که طبق آن، برای دارایی‌های خریداری شده از قبل در حوزه‌های مسکن و خودرو تا چهار سال بعد از اجرای قانون و در حوزه طلا و ارز، تا شش ماه بعد از اجرای قانون است.

نرخ مالیات بر عایدی سرمایه برای طلا، ارز و انواع جواهرات با میزان نگهداری کمتر از یک سال، ۳۰ درصد در نظر گرفته شده است. این نرخ برای نگهداری بین یک تا دو سال به ۲۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. این در حالی است که برای بیش از دو سال، نرخ ۱۰ درصد در نظر گرفته شده است.

چه افرادی شامل مالیات بر عایدی طلا می‌شوند؟

طبق قانون مالیات بر عایدی سرمایه، کلیه اشخاص غیر تجاری انتقال دهنده عین یا واگذارکننده حق، در رابطه با انتقال دارایی‌های مشخص شده خود در تمام بخش‌ها و مناطق کشور از جمله مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی، شامل این قانون می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید با یک موسسه حسابداری و مالیاتی در کرج برتر مانند برناتکس تماس بگیرید.

آیا مالیات بر عایدی سرمایه باعث بهبود شرایط بازار طلا می‌شود؟

آیا مالیات بر عایدی سرمایه باعث بهبود شرایط بازار طلا می‌شود؟

یکی از سوالاتی که همواره درباره قانون مالیات بر عایدی سرمایه مطرح می‌شود این است که آیا این قانون می‌تواند روی شرایط بازار طلا تاثیر بگذارد؟ در پاسخ به این سوال، باید بگوییم اقتصاددانان و کارشناسان مختلفی در این باره اظهار نظر کرده‌اند و نظرات با هم متفاوت هستند. به طور کلی، این افراد اعتقاد دارند که در شرایط تورمی که ایران در آن قرار دارد، این موضوع می‌تواند باعث تشدید تورم شود و روی قیمت‌های مصرف‌کننده تاثیر معکوس می‌گذارد. به زبان ساده‌تر، نه تنها این قانون باعث تعدیل قیمت طلا نمی‌شود، بلکه باعث افزایش آن هم خواهد شد.

مالیات بر عایدی سرمایه چه ارتباطی با بازار طلا دارد

اگر بخواهیم نگاه دقیق‌تری نسبت به قانون مالیات بر عایدی سرمایه و تاثیر آن در بازار طلا داشته باشیم، باید بگوییم در کشورهایی که نرخ تورم پایینی دارند، تصویب این قانون می‌تواند باعث کسب درآمد از فعالیت سفته‌بازی شود. اما در رابطه با ایران، به دلیل افرایش اسمی دارایی‌ها به دلیل نرخ صعودی تورم در کشور و ناتوانی در بخش واقعی اقتصاد، این قانون چندان کارساز نیست.

به دلیل اینکه مردم برای خرید و فروش طلا در بازار ملزم به پرداخت مالیات هستند، ممکن است کسی به این قانون اعتنایی نکند و ترجیح بدهد که به جای خرید طلا، سرمایه خود را از کشور خارج کند. تمام این موارد دست به دست هم می‌دهند تا بگوییم قانون مالیات بر عایدی سرمایه با توجه به روند تورم کشور می‌تواند تاثیر منفی روی قیمت طلا بگذارد.

معاف شدن افراد بالای 18 سال از قانون مالیات بر عایدی سرمایه

معاف شدن افراد بالای ۱۸ سال از قانون مالیات بر عایدی سرمایه

یکی از شرایطی که درباره مالیات بر عایدی سرمایه در نظر گرفته شده است، مربوط به معافیت افراد بالای ۱۸ سال می‌شود. بر اساس این قانون، هر شخص حقیقی بالای ۱۸ سال به ازای فروش معادل ۲۰۰ گرم طلای ۱۸ عیار، از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف خواهد بود. البته برای معاف شدن، او نباید در ۵ سال گذشته از این قانون استفاده کرده باشد.

نکته دیگری که درباره مالیات بر عایدی سرمایه و معاف شدن از پرداخت آن وجود دارد، معافیت پرداخت سالیانه است. به این معنی که هر فرد حقیقی بالای ۱۸ سال از پرداخت سالانه ۵۰۰ میلیون تومان درآمد غیر شفاف معاف خواهد شد. اگر بخواهیم حداکثر میزان معافیت هر فرد را در طول زندگی خود بررسی کنیم، باید بگوییم که هر شخص می‌تواند تا ۶.۷ میلیارد تومان در طول زندگی از پرداخت مالیات معاف شود.

مالیات بر عایدی سرمایه چه ارتباطی با بازار طلا دارد

اگر بخواهیم تمام شرایط مربوط به معافیت از قانون مالیات بر عایدی سرمایه را در نظر بگیریم، می‌توانیم بگوییم که یک خانواده چهار نفره که از دو فرزند بالای ۱۸ سال تشکیل شده است، می‌تواند با کمک این شرایط، تا دو میلیارد تومان از پرداخت مالیات معاف شود. البته باید به این نکته اشاره کنیم که ممکن است در سال‌های آینده سقف معافیت افزایش پرداخت کند.

برای فعالیت در بازار طلا، حتما درباره قانون مالیات بر عایدی سرمایه بدانید

مالیات بر عایدی سرمایه را می‌توان یکی از قانون‌هایی دانست که تاثیر مثبتی در بازار طلا دارد. طبق این قانون، افراد حقیقی بالای ۱۸ سال برای فروش حداکثر ۲۰۰ گرم طلای ۱۸ عیار، از مالیات بر عایدی سرمایه معاف خواهند شد. اگر به دنبال شرکت حسابداری در کرج برای محاسبه این موارد و اطلاع دقیق از شرایط این قانون هستید، برنا تکس را به شما پیشنهاد می‌کنیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر و همین‌طور دریافت خدمات مالیاتی در کرج، می‌توانید همین حالا وارد وب‌سایت این مجموعه شوید.

منبع: مقالات مالیاتی برناتکس

کد خبر: ۲۱۴٬۰۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha