۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
۱۶ میلیون تن محصول پروتئینی به ۲۱ میلیون تن خوراک نیاز دارد
رییس انجمن خوراک دام در گفتگو با بازار:

۱۶ میلیون تن محصول پروتئینی به ۲۱ میلیون تن خوراک نیاز دارد

موافق قدیری، رئیس انجمن خوراک دام از نیاز کشور به ۲۱ میلیون تن خوراک دام، طیور و آبزیان در سال جاری خبر داد و افزود: واردات ۸۰ درصدی نهاده های دامی در شرایطی صورت می گیرد که کارخانجات صنعتی خوراک دام و طیور کشور با ۶۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می کنند.

یاسمن بلوردی؛ بازار: مجید موافق قدیری، رییس انجمن خوراک دام گفت: در سال جاری برای تولید انواع خوراک‌ دام و طیور و در پی آن تولید انواع محصولات پروتئینی همچون شیر، گوشت و تخم‌مرغ  ما به ۹/۲ میلیون تن ذرت دامی، ۶/۱ میلیون تن جو دامی و ۴ میلیون تن کنجاله سویا نیاز داریم.

موافق قدیری، افزود: به طور کلی نیاز خوراک دام، طیور و آبزیان کشور در سال جاری حدود ۲۱ میلیون تن است و بر اساس برآوردهای صورت گرفته، با تامین این میزان خوراک، به میزان ۲/۷ میلیون تن گوشت مرغ، ۱میلیون تن تخم مرغ، ۱۱/۵ میلیون تن شیر خام و ۸۸۶ هزار تن گوشت قرمز تولید خواهیم داشت.

این فعال بخش خوراک دام و طیور کشور اظهار داشت: بر اساس برآوردهای انجام شده ارزش واردات نهاده‌های دامی تولید خوراک دام بیش‌ از ۴/۵ میلیارد دلار خواهد بود، ضمن اینکه بیش از ۴۰۰ میلیون دلار نیز صرف واردات انواع ویتامین ها، مکمل ها و مواد افزودنی خوراک دام، طیور و آبزیان می شود.

وی در خصوص حجم واردات خوراک دام و طیور نیز گفت: همانطور که میدانید ایران نیز جزو کشورهای مطرح دنیا در واردات نهاده‌های دامی تولید خوراک دام محسوب می شود به طوری که در حال حاضر حدود ۸۰٪ این محصولات به صورت وارداتی تامین می شود.

ظرفیت تولید ۲۵میلیون تن انواع خوراک دام، طیور و آبزیان را در کارخانجات صنعتی خوراک داریم اما متاسفانه این واحدها با حدود ۵۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می کنند و ۵۰ درصد نیاز کشور نیز توسط واحدهای مرغداری، دامداری و آبزی پروری به روش سنتی تولید می‌شود 

کارخانجات صنعتی خوراک دام و طیور با ۵۰ درصد ظرفیت خود فعالیت میکنند
موافق قدیری با بیان اینکه واردات ۸۰ درصدی نهاده‌های دامی نشان از وابستگی ما دارد، افزود: علاوه بر اینکه ما باید در این خصوص و در راستای تامین امنیت غذایی مان هوشیاری بیشتری داشته باشیم، انتظار می رود دولت نیز تخصیص و تامین ارز این اقلام را به دلیل نقش استراتژیک این کالاها در امنیت غذایی کشور، در اولویت خود قرار دهد تا بازار محصولات پروتئینی در حداقل تنش و نوسان قیمتی قرار داشته باشد. این در شرایطی است که پیشنهاد همیشگی ما به دولت این بوده که محصولات پروتئینی مشمول قیمت گذاری نشود و بازار تعیین کننده قیمت محصولات پروتئینی باشد.

این مقام مسئول گفت: با توجه اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های‌ که برای حمل و نقل نهاده‌های دامی در کشورهای مبدا و ایران پیش آمده، انتظار داریم تا سیاستگذاران اقتصادی پیش‌بینی‌های لازم را در این خصوص انجام بدهند و برنامه ریزی داشته باشد تا با کمبود مواد اولیه مواجه نشویم.

 موافق قدیری در خصوص توان تولید داخلی نیز اظهار داشت: در حال حاضر ما ظرفیت تولید ۲۵میلیون تن انواع خوراک دام، طیور و آبزیان را در کارخانجات صنعتی خوراک داریم اما متاسفانه این واحدها با حدود ۵۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند و ۵۰ درصد نیاز کشور نیز توسط واحدهای مرغداری، دامداری و آبزی پروری به روش سنتی تولید می‌شود.

 کاهش میزان مصرف خوراک دام و طیور با ارتقای تکنولوژی در زنجیره ارزش محصولات پروتئینی، شدنی است
 رئیس انجمن خوراک دام گفت: کشور ما یکی از کشورهای خشک و نیمه خشک است و از طرفی دیگر مشکل کم آبی باعث شده تا امکان کشت غلات و نهاده‌های دامی مثل ذرت که آب زیادی مصرف می کنند را نداشته باشیم. با این وجود شاهد هستیم که طی سال‌های گذشته نسبت به تولید دانه‌های روغنی جهت کاهش واردات اقدامات خوبی صورت گرفته است، که چنین اقداماتی نیز در خصوص نهاده های دامی می توان انجام داد.

موافق قدیری در پایان تاکید کرد: اگرچه نمی‌توان در تولید نهاده های دام و طیور در کوتاه مدت به خودکفایی رسید اما می توانیم با بالا بردن بهره‌وری و ارتقای تکنولوژی در زنجیره ارزش محصولات پروتئینی، میزان مصرف خوراک‌ دام و طیور را در بین دام و طیور کشور کاهش داد که به تبع آن واردات مواد اولیه تولید خوراک دام نیز کاهش خواهد یافت.

کد خبر: ۲۱٬۳۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha