۱۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۱
برنامه‌ریزی اروپا برای جلوگیری از ورود محموله‌های ال‌ان‌جی روسیه

برنامه‌ریزی اروپا برای جلوگیری از ورود محموله‌های ال‌ان‌جی روسیه

کشورهای اتحادیه اروپا به‌دنبال گزینه قانونی برای توقف واردات گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) روسیه هستند.

به گزارش بازار، کشورهای اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه (هشتم فروردین‌ماه) بر سر یافتن راهی قانونی برای جلوگیری از ارسال محموله‌های ال‌ان‌جی روسیه به قاره سبز از طریق جلوگیری از ایجاد زیرساخت‌های شرکت‌های روس در کشورهای این اتحادیه توافق کردند.

وزیران انرژی کشورهای اتحادیه اروپا پیشنهاد کردند که قوانین جدید بازار گاز اتحادیه اروپا باید شامل این گزینه برای دولت‌ها باشد که به‌طور موقت صادرکنندگان گاز روسیه و بلاروس را از پیشنهاد اولیه برای ظرفیت زیرساخت مورد نیاز برای تحویل ال‌ان‌جی به اروپا بازدارند.

این پیشنهاد بخشی از موضوع مذاکره کشورها درباره قوانین جدید بازار گاز اتحادیه اروپاست.

در این باره باید با پارلمان اروپا مذاکره شود و این روند می‌تواند ماه‌ها به طول بینجامد.

اتحادیه اروپا متشکل از ۲۷ کشور متعهد شده است که در واکنش به تنش‌های مسکو و کی‌یف گاز روسیه را کنار بگذارد.

واردات گاز اروپا از روسیه با خط لوله از زمان آغاز تنش‌های مسکو - کی‌یف کاهش، اما واردات ال‌ان‌جی افزایش یافته است.

بر اساس تحلیل اتحادیه اروپا، تحویل ال‌ان‌جی روسیه به اروپا در سال گذشته میلادی افزایش یافت و از حدود سالانه ۱۶ میلیارد مترمکعب در سال ۲۰۲۱ میلادی به ۲۲ میلیارد مترمکعب رسید.

آلبیناس زاناناویسیوس، معاون وزیر انرژی لیتوانی گفت: این پیشنهاد مانع از آن می‌شود که زیرساخت‌های طراحی‌شده برای دریافت ال‌ان‌جی به‌منظور جایگزینی گاز روسیه به محلی برای واردات بیشتر از مسکو استفاده شود.

وی افزود: شما زیرساختی ایجاد می‌کنید تا از شر تأمین‌کننده‌ای که بازارهای گاز اروپا را مختل و مشکلات زیادی برای شما ایجاد کرده خلاص شوید، اما همان عرضه‌کننده را از طریق دریافت محموله‌های ال‌ان‌جی می‌پذیرید، این منطق اشکال دارد.

این پیشنهاد در صورت تصویب به کشورهای عضو برای توقف واردات ال‌ان‌جی روسیه بدون استفاده از تحریم‌ها گزینه‌ای ارائه می‌دهد که از نظر سیاسی تصویبش سخت‌تر است، زیرا به اجماع‌ نظر همه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا نیاز دارد.

مجارستان اعلام کرد که نمی‌تواند از موضوع مذاکره درباره قانون جدید بازار گاز اتحادیه اروپا حمایت کند که شامل مجموعه‌ای از قوانینی تازه برای ادغام بیشتر گازهای کم کربن است.

کادری سیمسون، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا در این ماه از شرکت‌های اروپایی خواست قراردادهای تازه ال‌ان‌جی با روسیه را امضا نکنند، درخواستی که ترزا ریبرا، وزیر انرژی اسپانیا هم به شرکت‌های اسپانیایی پیشنهاد داد.

با این حال چنین درخواست‌هایی الزام‌آور نیستند، زیرا گاز با خط لوله و ال‌ان‌جی روسیه مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا نیستند.

اتحادیه اروپا تنها واردات نفت خام و فرآورده‌های نفتی روسیه از مسیرهای دریایی را ممنوع کرده است.

کد خبر: ۲۱۳٬۶۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha