۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
وضعیت بیکاری در مازندران؛ اشتغال در خلاف جهت شمال | سهمیه جذب کارجویان کاهش یافت
بازار گزارش می‌دهد؛

وضعیت بیکاری در مازندران؛ اشتغال در خلاف جهت شمال | سهمیه جذب کارجویان کاهش یافت

ساری- کاهش میزان سهمیه اشتغال مازندران در سال جاری متاسفانه زنگ عقب گرد از برنامه های رشد تولید و اقتصاد را در استان کلید زده است.

بازار؛ گروه استان ها: برنامه تعهد اشتغال سال جاری در مازندران حکایت از آن دارد که میزان سهمیه تخصصی به استان پنج هزار نفر نسبت به سال قبل کاهش یافته است و این مسئله اولین گام روبه عقب رشد تولید در استان محسوب می شود.

به رغم همه اما واگرهایی که درباره آمارهای اشتغال و بیکاری در کشور و استان ها وجود دارد، اما همچنان ارائه این آمار شاخصی برای سنجش رشد و یا پسرفت در حوزه های مختلف به شمار می رود.

سال قبل ۵۳ هزار سهمیه اشتغال در مازندران تعیین شده بود و امسال این میزان با کسری پنج هزار نفری به ۴۸ هزار نفر کاهش یافته است و این عقب گرد و کاهش چندان خوشایند نخواهد بود.

سهمیه ۴۹ هزار نفری اشتغال درمازندران

حسن خیریان پور در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که امسال ۴۸ هزار و ۹۹۰ نفر سهمیه اشتغال در استان تعیین شده شده است، گفت: برای تحقق اشتغال همه دستگاه های اجرایی باید برای تحقق این برنامه تلاش کنند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار یکی از اهداف تولید را ایجاد اشتغال بیان کرد و گفت:از این رو ضرورت ایجاب می کند تا در این زمینه برنامه داشته باشی.

وی گفت: باید برنامه ها در قالب دو برش شهرستانی و استانی تهیه و براساس ظر فیت ها و توانمندی های هر شهرستان اجرا شود و از سوی دیگر در یک برش دستگاهی تمامی ادارات برنامه ریزی لازم برای تهیه پیوست اشتغال داشته باشند.

عقبگرد مازندران از اشتغال| کاهش سهمیه جذب کارجویان

خیریان پور با عنوان این که باید تفاهمنامه ای در دو سطح در قالب شهرستانی و دستگاهی تهیه شود، گفت: در این تفاهمنامه برنامه اشتغال بیکاران هر شهرستان طبق ظرفیت ها و میزان سهمیه تعیین شود.

معاون استاندار مازندران از فرمانداران و دستگاه های اجرایی نظیر تعاون خواست تا میزان تعهدات اشتغال هر شهرستان را روشن کنند.

هرچند طبق آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان میزان اشتغال ایجاد شده در سال قبل در استان ۱۱۵ درصد نسبت به برنامه پیش بیی شده فراتر بوده است، امید می رود در سال جاری نیز برای تحقق شعار سال، اشتغال ایجاد شده از سهمیه اعلام شده، پیش گیرد.

هرچند طبق آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان میزان اشتغال ایجاد شده در سال قبل در استان ۱۱۵ درصد نسبت به برنامه پیش بیی شده فراتر بوده است، امید می رود در سال جاری نیز برای تحقق شعار سال، اشتغال ایجاد شده از سهمیه اعلام شده، پیش گیرد.

ضرورت نظارت میدانی بر طرح های اشتغال

سال گذشته بیش از ۶۱ هزار شغل در مازندران ایجاد شد که ۲۷ درصد آن در بخش صمت، ۲۲ درصد کشاورزی و ۵۱ درصد خدمات بوده است. نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس ۸۵ درصد اشتغال استان را خرد و متوسط دانست و گفت: بیشتر اشتغال استان تسهیلات و مجوز محور هستند.

منصورعلی زارعی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که ۸۵ درصد اشتغال استان خرد و متوسط است، گفت: بیشتر اشتغال استان تسهیلات محور و مجوز محور هستند و باید نظارت میدانی از اشتغال ایجاد شده صورت گیرد.

وی با تاکید براین که نظارت میدانی از حوزه اشتغال و سرمایه گذاری به بخشداران واگذار شود، گفت: ۱۰ سال زمینی برای شهرک دامپروری در کیاسر تهیه شد ولی هنوز برنامه فراروی محقق نشده است.

وی نیمه کاره بودن بسیاری از مراکز تولیدی را از جمله دغدغه ها بیان کرد و گفت: برای حل مشکلات اقتصادی باید به تولید و رونق اشتغال توجه کنیم و کارگروه اشتغال باید برنامه ریزی درستی در این زمینه داشته باشد.

عقبگرد مازندران از اشتغال| کاهش سهمیه جذب کارجویان

زارعی نبود و نداشتن کارگران ماهر و متخصص را از دیگر چالش ها ذکر کرد و گفت: باید فرمانداران و بخشداران درگیر حوزه اشتغال و سرمایه گذاری شود.

مازندران کارگر ماهر و ساده کمبود دارد

بیش از ۴۳۲ کارخانه و واحد تولیدی در مازندران غیرفعال است و از سوی دیگر کمبود نیروی کار ماهر و کمبود نیروی متخصص برنامه ریزی برای تامین شغل را در استان با سختی روبرو می کند. رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به مشکل کمبود نیروی کار متخصص در واحدهای تولیدی، مهارت آموزی کارجویان را برای رفع نیازها ضروری دانست.

عبدالله مهاجر در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید بر این که برای رشد تولید باید به سمت اشتغال پایدار برویم، گفت: یکی از مشکلات جدی استان در حوزه تشکل ها است و باید این بخش تقویت شود.

وی با بیان این که تشکل های صنفی و خصوصی باید تجمیع شود، گفت: این تشکل ها باید در حوزه شهرستانی و استانی تجمیع شود و با این طرح می توان به اهداف فرا روی اشتغال و تولید دست یافت.

وی یکی از مسائل مهم را برای ارتقای بهره وری، مهارت آموزی بیان کرد و گفت: باید دانش مهارت را در مراکز فنی و حرفه ای برای توسعه اشتغال ارتقاء دهیم.

مهاجر یادآور شد: باید متناسب با نیاز کارخانه ها و واحدهای تولیدی نسبت به آموزش و مهارت آموزی کارجویان اقدام شود تا بتوانیم نسبت به تامین نیروی کار واحدهای تولیدی اقدام کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران تصریح کرد: دستگاه های مختلف مسئول اشتغال هستند و باید برای رفع مشکل تامین نیروی کار متخصص واحدهای تولیدی برنامه ریزی کرد زیرا اکنون این واحدها دچار مشکلاتی هستند.

کمبود نیروی کار ماهر و ساده از یک سو، غیرفعال بودن تعداد زیادی ازکارخانه ها، پایین بودن سهمین اشتغال ترسیم شده، گرانی مواد اولیه و نوسانات بازار ارز و کمبود مواد اولیه از جمله مشکلات و موانع فراروی تحقق رشد تولید در مازندران به شمار می رود.

کد خبر: ۲۱۳٬۵۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha