۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۱
رسیدن به خط حمایت ۲۰۰ میلیارد دلاری بورس و مثبت شدن شاخص کل
تحلیل روزانه بورس

رسیدن به خط حمایت ۲۰۰ میلیارد دلاری بورس و مثبت شدن شاخص کل

رسیدن به خط حمایت ۲۰۰ میلیارد دلاری بورس باعث شد بازار بورس به روند مثبت خود بازگردد.

وحید بلالی؛ بازار: بازار بورس در ابتدای امروز کار خود را با ریزش آغاز کرد اما بعد از گذشت نیم ساعت از آغاز معاملات وارد فاز مثبت شده و توانست فعالان بازار را به بازگشت بورس به مدار مثبت امیدوار کند، شاخص کل با رشد ۱۲۴۱۸.۵۱ واحدی توانست به کانال ۹۳۸۵۵۱ واحد صعود کند، همانگونه که پیش بینی کرده بودیم نقطه ۹۲۰ هزار واحد حمایت قوی در بازار سرمایه به حساب می آمد که خوشبختانه بازار با این حمایت باز هم به روال مثبت بازگشت. حمایت دیگر بازار سرمایه در ارزش دلاری آن بوده که ارزش دلار در معاملات دیروز به عدد ۲۰۰ میلیارد دلار رسیده بود که در معاملات امروز این عدد به ۲۰۵ میلیارد دلار رسیده و نشان داد حمایت بسیار قوی برای بازار سرمایه است، این میزان تقریبا دو برابر بودجه سالانه کشور است.

ارزش معاملات خرد بورس ۸۳۶۰ میلیارد تومان و خالص تغییر مالکیت بورس ۱۲۷ میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد حقیقی‌ها بود، خالص مالکیت بعد از دو روز به نفع حقیقی تمام شد، در معاملات دو روز گذشته خروج پول بسیاری را در بازار شاهد بودیم.

بعد از چند روز به شدت منفی امروز ۱۹۱ نماد در وضعیت مثبت، ۲ نماد بدون تغییر و ۱۴۵ نماد مثبت بودند، در فرابورس نیز تعداد منفی ها و مثبت ها برابر شده و این تعداد به ۱۴۴ نماد رسید. نمادهای فولاد، شستا، اخابر، وامید و پارس بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل و نمادهای کگهر، زاگرس، میدکو بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل فرابورس از خود بر جای گذاشتند.

رشد به کمک غول های بورسی
رشد امروز بازار سرمایه به مدد نمادهای تاثیرگذار و بزرگ در شاخص کل بود، شاخص کل هم وزن که برآیندی از نمادهای متوسط و کوچک بود در معاملات امروز منفی بود اما شاخص کل رشد خوبی کرد، خودرویی ها در معاملات امروز در صدر برترین گروه های صنعتی بورس قرار گرفته و پس از آن گروه بانکی ها قرار گرفتند، خساپا در معاملات امروز پرتقاضا بوده و به محدوده صف خرید رسید و خودرو نیز به مثبت ۲ درصد رضایت داد تا افرادی که دیروز با هیجانی شدن بازار این دو نماد ارزنده را فروختند بازندگان بورس لقب بگیرند.

در بانکی ها نیز به جز دو نماد ونوین و دی که در هفته های گذشته رشد خوبی کرده و اکنون در وضعیت اصلاح قیمتی قرار گرفتند بقیه اعضای گروه در وضعیت مثبت و صف خرید قرار داشتند. فلزات اساسی بعد از خبرهای خوب در اطراف آن در معاملات امروز پرتقاضا بوده و توانست در رده بالای گروه های بورسی قرار گرفته و این نوع نمادها بیشترین تاثیر مثبت را نیز بر شاخص کل بورس از خود بر جای بگذارند.

تورم و بازار سرمایه 
اظهاراتی که اخیرا در بسیاری از گروه های بورسی و تحلیلگران بورسی باب شده است بحث اثرات تورم بر بورس بوده و برخی از فعالان بازار بورس معتقد بودند اظهارات رئیس بانک مرکزی برای برنامه این بانک برای کنترل تورم شاید اثرات منفی میان مدتی بر بورس بگذارند، این موضوع باعث شد معاون بازار بورس اوراق بهادر به این موضوع واکنش نشان دهد، محمدگودرزی درباره اثر تورمی رشد شاخص در طول دو ماه گذشته به رسانه ها گفت: «رشد شاخص در بورس تهران اثر تورمی بر کل کشور نداشت، باید توجه داشت که بازار سرمایه بازاری است که با تورم رشد می‌کند اما خودش عامل تورم نیست.»

البته مشخص نیست بانک مرکزی چقدر می تواند بازار ارز و تورم را کنترل کند، ایران در معاملات اخیر با چین به روش تهاتری روی آورده و این عامل تقاضای ارز در بازار را تا حدی کاهش داده است، البته محدودیت هایی که بانک مرکزی برای ارزهای صادراتی تعیین کرده است باید دید می توان در بلند مدت از آن استفاده کرد یا خیر؟

کد خبر: ۲۱٬۳۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha