۱۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
کام شیرین مسافران بهاری از یاغوت سرخ مزارع مازندران
بازار گزارش می‌دهد؛

کام شیرین مسافران بهاری از یاغوت سرخ مزارع مازندران

سیمرغ- سیمرغ نوبرانه های مزارع مازندران در بهار به بار نشست تا کام مسافران و گردشگران داخلی و خارجی را شیرین و رنگین کند.

بازار؛ گروه استان ها: چند روزی است که توت فرنگی، نوبرانه های بهاری مزارغ مازندران روانه بازارها شده تا به عنوان سوغات بهاری به مسافران و گردشگران داده شود.

در سال جاری بیش ش از هزار و ۶۰ هکتار از مزارع مازندران به زیرکشت توت فرنگی رفته است و برداشت آن همزمان با نوروز در استان شروع شده است. مازندران بعد ازکردستان و گلستان رتبه دوم تولید توت فرنگی دارد و اسدی کشاورز بهنمیری که پنج هکتار مزرعه کشت توت فرنگی دارد، می گوید: بیش از ۱۵ سال در زمینه تولید این محصول فعالیت می کند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که خوشبختانه میوه های تولیدی در سال جاری خوش رنگ و آبدار و خوشمزه است، افزود: خدا را شکر میزان تولید محصول امسال مطلوب شده است.

وی بهترین رقم سازگار با وضعیت آب و هوایی منطقه را کاماراسو بیان کرد و گفت: این میوه از ویتامین های زیادی برخوردار است و در سلامت مردم نقش بسزایی دارد.

درآمدزایی بالای توت فرنگی

احمد حجازی دیگر تولیدکننده توت فرنگی در مازندران میزان هزینه تولید را هکتاری ۴۰۰ میلیون تومان ذکر کرد و گفت: خوشبختانه میزان درآمدزایی کشت و تولید توت فرنگی نیز خوب است و سبب شده استقبال از آن افزایش یابد.

وی با اظهار این که در زمان برداشت افراد زیادی مشغول به کار می شوند، گفت: این افراد در زمینه برداشت و بسته بندی و غیره فعالیت می کنند.

وی با عنوان این که شمار زیادی از کشاورزان منطقه به تولید توت فرنگی مشغول هستند، گفت: میزان درامدزایی توت فرنگی نیز بالا است.

کام شیرین مسافران بهاری از یاغوت سرخ مزارع مازندران

کاماراسو، سلو، پاجرو از جمله ارقلام تجاری و اقتصادی توت فرنگی هستند که طی سال های اخیر بیشتر در مزارع توت فرنگی استان کشت شده است. بالا بودن قیمت توت فرنگی مخصوص پخت مربا از آن جهت اهمیت دارد که بسیاری از خانواده های دارای درآمد متوسط به پایین قدرت خرید نوع تازه خوری آن را ندارند ولی مصرف کننده اصلی نوع مرباپزی برای تامین مربای ارزان قیمت خانوار هستند.

مرباپزی و شیره یا شربت گیری از توت فرنگی یکی از فعالیت های زنان مازندران در میانه فصل این محصول است ، فعالیتی که می تواند هم برای تولید کننده و هم مصرف کنندگان مناسب باشد. به عبارتی همواره بخشی از توت فرنگی تولیدی در مازندران بویژه میوه هایی که ریز هستند به پخت مربا و گرفتن شیره و شربت اختصاص می یابند. در همین حال مربا و شربت توت فرنگی از جمله سوغاتی های مازندران به شمار می رود ، محصولاتی که علاوه بر نوع کارخانه ای ، بخش زیادی از آن دست پخت کدبانوهای مازندرانی است که هم به مصرف خانگی می رسد و هم به عنوان سوغاتی به مسافران و گردشگران فروخته می شود.

پیش بینی تولید ۱۷ هزار تن توت فرنگی

حسن عنایتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که پیش بینی می شود امسال ۱۷ هزار تن محصول از مزارع برداشت و روانه بازار شود، گفت: میانگین برداشت در کشت های نایلونی ۱۰ تن است.

وی به کارگیری واریته های اصلاح شده و تجاری به جای ارقام محلی و تغییر شیوه کشت از سنتی به مدرن و برپایی کلاست های آموزشی برای ارتقای دانش بهره برداران را از جمله برنامه ها بیان کرد و گفت: توسعه مکانیزاسیون و تولید محصول سالم و ارگانیک از دیگر برنامه ها است.

به کارگیری واریته های اصلاح شده و تجاری به جای ارقام محلی و تغییر شیوه کشت از سنتی به مدرن و برپایی کلاست های آموزشی برای ارتقای دانش بهره برداران، توسعه مکانیزاسیون و تولید محصول سالم و ارگانیک از دیگر برنامه ها است

کام شیرین مسافران بهاری از یاغوت سرخ مزارع مازندران

وی شمار بهره برداران توت فرنگی را در استان چهار هزار نفر ذکر کرد و گفت: به دلیل افزایش قیمت استقبال بهره برداران برای رونق تولید این محصول افزایش یافته است.

یک کیلو توت فرنگی ۱۰۰ هزار تومان ناقابل

قیمت توت فرنگی سال قبل در بازار مازندران و مزارع کیلویی ۷۵ هزار تومان بود که امسال نرخ آن از ۱۰۰ هزار تومان فراتر رفته است. با عرضه توت فرنگی به بازار استقبال مسافران و گردشگران برای خرید این نوبرانه ها و سوغات چشمگیر است.

طالبیان مدیر جهاد کشاورزی سیمرغ نیز سطح کشت توت فرنگی را در شهرستان بیش زا ۴۵۰ هکتار ذکر کرد و گفت: پیش بینی می شود حدود شش هزار و ۳۰۰ تن توت فرنگی در شهرستان برداشت شود.

وی با اظهار این که این شهرستان جایگاه و ظرفیت بالایی در تولید توت فرنگی دارد، افزود: میزان تولید محصول و کیفیت آن امسال بهتر از قبل است.

برداشت فله ای توت فرنگی!

حدود ۹۰ درصد محصول توت فرنگی همچنان به صورت فله ای و بدون بسته بندی استاندارد عرضه می شود و به اعتقاد بسیاری حتی شستن آن سبب کاهش کیفیت می شود. در این شرایط وجود انواع توت فرنگی در اندازه های مختلف با عرضه سنتی همواره مردم را به عنوان مصرف کننده به لحاظ سلامت دچار شک و تردید می کند.

مازندران با تولید سالانه بیش از هفت میلیون و ۵۰۰هزار تن در ۷۲ نوع محصولات کشاورزی ، حدود ۱۱درصد ارزش افزوده اقتصادی این بخش کشور را به خود اختصاص داده است.

کد خبر: ۲۱۳٬۴۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha