۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۹
نرخ ارز و تورم رابطه دو طرفه دارند| مالیات بر سوداگری این رابطه را از بین می برد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

نرخ ارز و تورم رابطه دو طرفه دارند| مالیات بر سوداگری این رابطه را از بین می برد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر رابطه دو طرفه نرخ ارز و تورم گفت: اگر قانون مالیات بر سوداگری تصویب نهایی و اجرا شود انگیزه برای ورود نقدینگی به بازار دلالی از بین می رود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، جعفر قادری، در خصوص رابطه نرخ تورم و نرخ ارز در کشور توضیح داد و گفت: رابطه تورم و نرخ ارز، رابطه دو طرفه است یعنی هر زمان تورم داخلی نسبت به تورم خارجی بیشتر باشد منجر به افزایش نرخ ارز می شود و در کشور ما که بخش قابل توجهی از تولید و اقتصاد وابسته به خارج است افزایش نرخ ارز می تواند منجر به تورم شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: در کشورهای پیشرفته که وابستگی شان به خارج کمتر است و صاحب دانش فنی و تکنولوژی هستند وقتی قیمت ارز افزایش پیدا می کند منجر به افزایش صادرات غیر نفتی، ارز آوری بیشتر، رقابتی شدن اقتصادشان و افزایش حجم صادرات بیشتر می شود.

این نماینده مجلس توضیح داد: در کشور ما به علت وابستگی هایی که تولید به خارج دارد افزایش نرخ ارز نه تنها گره گشا نیست بلکه می تواند مسئله ساز و مشکل ساز شود و منجر به تورم داخلی می شود چرا که بخشی از مواد اولیه، دانش فنی و تکنولوژی از خارجی می آید که منجر به افزایش نرخ تورم شود و از طرفی در برخی کالاهای دیگری که به نوعی مرتبط به خارج نیستند افزایش نرخ ارز، باعث افزایش قیمت آنها می شود چرا که انتظار تورمی شکل می گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فضای کسب و کار تسهیل شده ای نداریم بیان کرد: از این رو با افزایش نرخ ارز سریعا رشد تولید رقم نمی خورد تا افزایش صادرات را به دنبال داشته باشد و به دنبال آن افزایش عرضه ارز بتواند قیمت ارز را پایین بیاورد.

قادری با تاکید بر رابطه دو طرفه ارز و تورم، اظهار داشت: هم افزایش نرخ ارز منجر به تورم داخلی می شود و هم تورم داخلی منجر به افزایش نرخ ارز می شود. باید شرایط تثبیت شده داشته باشیم تا نرخ ارز را مدیریت کنیم اگر نرخ ارز مدیریت نشود، نه تنها رشد صادرات غیرنفتی به شکلی که انتظار داریم رقم نمی خورد بلکه افزایش تورم داخلی و بهم ریختن اقتصاد را منجر می شود.

وی گفت: تا نرخ ارز افزایش می یابد، انتظارات تورمی شکل می گیرد نقدینگی از سیستم بانک خارج می شود و به سمت بازارهای سکه، طلا، دلار، خودرو و مسکن می رود. از این رو افزایش تقاضای سفته بازی باعث ایجاد تلاطم ها در اقتصادی می شود که عملا بخش های تولیدی در شرایط نابرابر ضرر می کنند. به دنبال این امر تولید کنندگانی که منابعشان در بخش های تولیدی به کار گرفته اند تصور می کنند اگر منابع شان را نقد کنند و به بازارهای سکه و دلار و مسکن بروند به نفع شان است چرا که هنوز قانون مالیات بر سوداگری نداریم که جلوی انگیزه سفته بازی در بخش مسکن، خودرو، زمین و ارز را بگیرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: وقتی چنین قوانینی نداریم بلافاصله با افزایش نرخ ارز تلاطم ها در بازار ایجاد می شود نقدینگی به سمت خرید کالاهای حقیقی سرازیر می شود و قیمت اقلام را اضافه می کند. به تبع این افزایش قیمت کالای حقیقی شاهد افزایش نرخ تورم در باقی بخش ها از جمله بخش تولیدی هستیم

قادری یادآور شد:با توجه به مسائل مذکور باید با مدیریت صحیح و هماهنگ اقتصادی و استفاده از قوانینی مانند قانون مالیات بر سوداگری زمینه ایجاد ثبات در بازار ارز و مهار نرخ تورم را فراهم کنیم و از طرفی با تسهیل فضای کسب و کار و تقویت تولید زمینه پیشرفت بیشتر ایجاد شود.

کد خبر: ۲۱۲٬۹۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha