۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
کاهش سرمایه گذاری جهانی در بخش انرژی
آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد

کاهش سرمایه گذاری جهانی در بخش انرژی

در پی وقوع بحران کووید ۱۹، انتظار می‌رود سرمایه گذاری در بخش انرژی در جهان در سال جاری حدود ۲۰ درصد (معادل ۴۰۰ میلیارد دلار) کاهش یابد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، آژانس بین المللی انرژی که مقر آن در پاریس قرار دارد، اعلام کرد درحالی که اقتصاد جهانی درحال بازیابی خود پس از شیوع همه گیری است، این روند احتمالا تاثیرات زیادی بر امنیت انرژی و تلاش برای جایگزین کردن انرژی‌های پاک خواهد گذاشت. پس از آنکه قرنطینه حدود ۳ میلیون نفر در سراسر جهان، اقتصاد جهانی را تقریبا با بن بست مواجه کرد، دولت‌ها در حال کاستن از محدودیت‌هایی هستند که برای مهار شیوع ویروس کرونا وضع شده بود.

کاهش سرمایه گذاری جهانی در بخش انرژیبه گزارش این آژانس در آغاز سال [میلادی] پیش بینی می‌شد سرمایه گذاری در بخش انرژی در جهان در سال ۲۰۲۰ شاهد افزایش ۲ درصدی باشد که بیشترین رشد در ۶ سال اخیر محسوب می‌شد. در سال ۲۰۱۹ در مجموع ۸/۱ تریلیون دلار در این بخش سرمایه گذاری شده بود.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی گفت: کاهش بی سابقه سرمایه گذاری در بخش انرژی به دلایل متعدد بسیار دردسرساز خواهد بود؛ این کاهش سرمایه گذاری به معنی حذف مشاغل و فرصت‌های اقتصادی زیادی خواهد بود، علاوه بر آنکه عرضه انرژی را که پس از احیای اوضاع اقتصادی جهان به شدت به آن نیاز خواهد بود، کاهش خواهد داد.
وی تاکید کرد که کاهش سرمایه گذاری در بخش انرژی به روند حرکت به سمت بهره گیری از انرژی‌های پاک نیز آسیب خواهد رساند.

آژانس بین المللی انرژی همچنین اعلام کرد که کاهش تقاضا برای انرژی و افت قیمت ها، درآمد دولت‌ها و صنایع را در سال ۲۰۲۰ تا بیش از یک تریلیون دلار کاهش خواهد داد. در پی وقوع بحران، شرکت‌های انرژی در سراسر جهان سرمایه گذاری‌های خود را کاهش داده و طرح‌های خود را بایگانی کرده اند تا بتوانند منابع مالیشان را حفظ کنند.

آژانس بین المللی انرژی افزود افزایش بدهی‌ها پس از بحران، تاثیرات منفی پایداری بر سرمایه گذاری‌ها خواهد داشت.

پیش بینی می‌شود میزان سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز تا حدود یک سوم کاهش یابد. اگر سرمایه گذاری در بخش نفت در سطح سال ۲۰۲۰ باقی بماند، سطح تولید جهانی را در سال ۲۰۲۵ حدود ۹ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داد که اگر سطح تقاضا به میزان قبل از بحران برگردد، این خطر جدی برای بازارها محسوب می‌شود.

کد خبر: ۲۱٬۲۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha