۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۳
نقش بورس در کنترل تورم و رشد اقتصادی 
بازار گزارش می دهد

نقش بورس در کنترل تورم و رشد اقتصادی 

کارشناسان اقتصادی معتقدند دولت باید بازار بدهی را تعمیق ببخشد تا از این طریق جذب نقدینگی پایدارتری داشته باشد زیرا در بازارسهام همواره معاملاتی انجام می شود که نقدینگی بین طرف های معامله تغییر می کند.

بازار؛ گروه بورس: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی تحویل سال اعلام کردند که شعار سال مهار تورم و رشد اقتصادی است و برای تحقق این هدف باید راهکاری کنترل نقدینگی در اقتصاد کشور اجرایی شود که بخشی از این اتفاق با ثبات روند صعودی بورس ممکن است. در یک سال اخیر بازدهی بورس نسبت به سایر بازارها بازدهی کمتری داشته به همین دلیل حفظ روند صعودی آن خیلی دشوار نیست. بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند رشد پایه پولی در کشور در سال های اخیر خیلی زیاد بوده و این حکایت از این دارد که رشد نقدینگی بدون پشتوانه به عنوان عامل تورمی در اقتصاد کشور ادامه دار است و باید سیاست های اقتصادی کشور در مسیر جذب نقدینگی در بخش های مولد کشور تقویت شود تا از این طریق رشد تولید هم اتفاق بیفتد.

سرمایه گذاران باید به بخش تولید اعتماد کنند و با افزایش حاشیه سود شرکت ها وارد بازار سهام شرکت ها شوند تا علاوه بر کنترل نقدینگی، رشد تولید هم محقق شود

یک اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در سال های اخیر کسری بودجه مهمترین عامل استقراض دولت از سیستم بانکی یا چاپ اسکناس بوده که محرک اصلی تورم در اقتصاد کشور است، گفت: به همین دلیل سیاست های دولت در اقتصاد می تواند در مهار تورم موثر باشد که بخشی از این موضوع از طریق حمایت از تولید و جذب نقدینگی در اقتصاد مولد میسر می شود در واقع سرمایه گذاران باید به بخش تولید اعتماد کنند و وارد این بازار شوند تا علاوه بر کنترل نقدینگی، رشد تولید هم محقق شود.

علی اکبر نیکو اقبال با بیان اینکه بازار سرمایه از این طریق می تواند به کنترل تورم کمک کند که بخشی از سرمایه های سرگردان وارد آن شود، اظهار کرد: در شرایط کنونی تورم باعث افزایش هزینه های تولید شده و بسیاری از بنگاه های اقتصادی با مشکل سرمایه در گردش مواجه هستند و اعتماد سرمایه گذاران به بورس منجر می شود آنها بتوانند بخشی از نیاز خود را از طریق بورس تامین کنند و از طرف زیان سهامدارانی که از سال های قبل وارد بورس شده اند جبران می شود.

با توجه به تجربه گذشته بیشترین نوسان در بورس زمانی اتفاق افتاده که تورم منجر به رشد قیمت ها در بازارهایی همان مسکن، خودرو و... شده و نقدینگی از بورس هم خارج می شد، به همین دلیل رمز کنترل تورم در اقتصاد می تواند ثبات در بازار های مالی مختلف است

او با تاکید بر اینکه هرچقدر بازار سرمایه از نوسانات هیجانی به دور باشد کمتر شاهد خروج سرمایه خواهد بود، تصریح کرد: در سال های اخیر بیشترین نوسان در بورس زمانی اتفاق افتاده که تورم منجر به رشد قیمت ها در بازارهایی همان مسکن، خودرو و... شده و نقدینگی از بورس هم خارج می شد، به همین دلیل رمز کنترل تورم در اقتصاد می تواند ثبات در بازار های مالی مختلف است.

نقش کسری بودجه در التهابات اقتصادی

در سال های اخیر دولت با کسری بودجه مواجه بوده و بخشی از آن را از طریق انتشار اوراق جبران کنند و همین موضوع روی نقدینگی بازار سرمایه تاثیر گذاشته است.

به گفته برخی کارشناسان اقتصادی در سال های گذشته دولت بیشتر بر روی بازار سهام تاکید کرد و بازار بدهی عمق چندانی پیدا نکرده در حالی که این بازار نقش مهمی در تامین مالی واحدهای تولیدی می تواند ایفا کند

یک اقتصاددان نیز با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای ایجاد ثبات در اقتصاد کشور کمک به توسعه بازار بدهی در تامین مالی است، گفت: در سال های گذشته دولت بیشتر بر روی بازار سهام تاکید کرد و بازار بدهی عمق چندانی پیدا نکرده در حالی که این بازار نقش مهمی در تامین مالی واحدهای تولیدی می تواند ایفا کند.

کامران ندری با بیان اینکه معاملات بازار سهام خیلی در جریان نقدینگی پایدار موثر نیست، اظهار کرد: با توجه به اینکه در معاملات یک طرف فروشنده و یک طرف خریدار هستند همواره نقدینگی در بازار سرمایه جریان دارد به همین دلیل نمی تواند به صورت پایدار بماند، به همین دلیل بازار بدهی نقش موثرتری در کنترل نقدینگی و تورم دارد و از این طریق تولید هم بهتر می تواند تامین مالی کند.

به گزارش خبرنگار بازار، در حال حاضر دولت باید بیشتر به سیاست های ضد تورمی بپردازد که برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند جلوگیری از نوسان منفی در بورس می تواند در خروج نقدینگی از بازارهای مولد کمک کند که هدف نهایی آن چیزی جز تولید نیست، اما برخی دیگر از کارشناسان اقتصادی معتقدند دولت باید بازار بدهی را تعمیق ببخشد تا از این طریق جذب نقدینگی پایدارتری داشته باشد زیرا در بازار سهام همواره معاملاتی انجام می شود که نقدینگی بین طرف های معامله تغییر می کند.

کد خبر: ۲۱۲٬۸۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha