۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳
ورود بازار نفت به دوران کاهش تقاضا
جان کیلداف، تحلیلگر نفتی مطرح کرد

ورود بازار نفت به دوران کاهش تقاضا

جان کیلداف، تحلیلگر بازار نفت معتقد است ما در حال ورود به یک دوره کاهش تقاضا برای نفت هستیم و کاهش میزان ذخایر به ما یادآوری می کند که بازار در طی ماه های آینده با مازاد عرضه مواجه خواهد بود با این وجود، بازارهای نفت همچنان از افزایش ریسک رویارویی نظامی در بلندمدت نگران اند.

بازار - رضا اسم خانی: همزمان با تمرکز سرمایه گذاران بر افزایش میزان ذخایر نفت خام آمریکا و سایر شواهد حاکی از مازاد عرضه، قیمت نفت روز جمعه در رقم پایین تر از ۶۵ دلار به کار خود پایان داد و اولین کاهش هفتگی از اواخر ماه نوامبر را به ثبت رساند. این در حالی بود که در اوایل هفته قیمت نفت به دلیل حمله تروریستی آمریکا به خودروی حامل سردار سلیمانی در فرودگاه بغداد به شدت افزایش یافته بود. با کاهش تدریجی سطح تنش در منطقه طی روزهای گذشته قیمت نفت به سمت کاهش پیش رفته است.

با این وجود، بازارهای نفت همچنان از افزایش ریسک رویارویی نظامی در بلندمدت نگران اند. روز جمعه و پس از وضع تحریم های جدید دولت آمریکا علیه ایران قیمت نفت برای مدت کوتاهی روند افزایش به خود گرفت اما در نهایت در پایان معاملات روزانه نفت برنت با ۳۹ سنت افت به ۶۴ دلار و ۹۸ سنت رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم معاملات روز جمعه را با افت ۵۲ سنتی در رقم ۵۹ دلار و ۴ سنت به پایان برد.

بدین ترتیب در پایان معاملات هفتگی نفت برنت و نفت خام آمریکا به ترتیب ۵.۳ و ۶.۴ درصد افت هفتگی را شاهد بودند. سطح قیمت ها در پایان معاملات این هفته به پایین تر از سطحی رسید که قبل از ترور سردار سلیمانی توسط پهپاد متجاوز آمریکایی قرار داشت.

به گفته برخی تحلیلگران، تحقیقات صنعتی و از جمله تحقیق جدید رویترز نشان می دهد که تولید نفت اوپک در ماه دسامبر و در آستانه اجرای قدرتمندتر توافق کاهش تولید در سال جدید، کاهش داشته است. با این حال، سطح تولید همچنان بالاتر از رقم پیش بینی شده برای تقاضای نفت در اوایل سال ۲۰۲۰ است.

در همین حال آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می دهد که میزان ذخایر نفت خام این کشور در هفته گذشته رشد غیرمنتظره ای را شاهد بوده و میزان ذخایر بنزین بیشترین رشد هفتگی را در طی ۴ سال گذشته داشته است.

جان کیلداف، تحلیلگر بازار نفت گفت: «ما در حال ورود به یک دوره کاهش تقاضا برای نفت هستیم و کاهش میزان ذخایر به ما یادآوری می کند که بازار در طی ماه های آینده با مازاد عرضه مواجه خواهد بود.»

کد خبر: ۲٬۱۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha