۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
ادامه کمبود نقدینگی در ۱۴۰۲ به کمبود دارو دامن می زند| داروسازان گرفتار پرداخت دیرهنگام بیمه ها
مدیرعامل یک شرکت داروسازی مطرح کرد

ادامه کمبود نقدینگی در ۱۴۰۲ به کمبود دارو دامن می زند| داروسازان گرفتار پرداخت دیرهنگام بیمه ها

کردی مدیرعامل یک شرکت داروسازی به بازار گفت: در صورتی که خلا نقدینگی ایجاد شده با سیاست گذاری های مسئولان در ۱۴۰۱ برطرف نشود، چالش کمبود دارو به ۱۴۰۲ می رسد.

بازار؛ گروه صنعت: در شرایطی شرکت های داروسازی بعد از حذف ارز ترجیحی از صنعت دارو با چالش کمبود نقدینگی مواجه شدند که وعده شده بود ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک ها به آن ها اهدا شود. با این حال هنوز که هنوز است بیشتر بانک های عاملی که برای این طرح در نظر گرفته شده بودند به وعده های خود عمل نکردند و داروسازان را در مرداب کمبود نقدینگی رها کردند.

اجرای نصفه و نیمه طرح دارویار، عدم پیش بینی و توجه به چالش های پیش روی فعالان صنعت داروسازی همگی منجر به این شده است که کارشناسان نتوانند برای این صنعت وضعیت با ثباتی را پیش بینی کنند. از این رو عجیب نیست برخی نگران این باشند که موج دیگری از کمبودهای دارویی در ۱۴۰۲ به وجود بیاید. پیش بینی ای که انتظار می رود برخلاف پاییز ۱۴۰۱ مورد توجه متولیان قرار گیرد و سریع تر نسبت به رفع مشکلات این حوزه عمل کنند. در این رابطه محسن کردی مدیرعامل شرکت داروسازی روز دارو در گفت و گو با بازار توضیح می دهد:

* در آخرین لحضات سال ۱۴۰۱ قرار داریم؛ سالی که چندان برای صنعت دارو خوب شروع نشد و پایان آن هم با چالش های عدیده ای برای تولیدکنندگان همراه بود. بفرمایید به عنوان مدیرعامل یک شرکت داروسازی چه شرایطی را در این سال تجربه کردید؟

مهمترین چالش صنعت داروسازی همان نقدینگی است که از ابتدای اجرای طرح دارویار با آن مواجه شده ایم؛ چرا که ارز ترجیحی از این صنعت حذف شده و مبنای تامین مواد اولیه از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی تغییر یافته است. در کنار این موضوع همواره شاهد رشد نرخ ارز هم هستیم و هرچند بعضی از مواد اولیه با ارز نیمایی تامین می شود اما بخش قابل توجه دیگری در بحث بسته بندی کالا با ارز آزاد خریداری می شود.

داروسازان همچنان تسهیلات وعده شده را از طریق بانک های عامل برای جبران خلا نقدینگی ایجاد شده از اجرای طرح دارویار را دریافت نکرده اند

از طرفی در شرایطی که انتظار می رود مسئولان با سیاست گذاری هایشان قدری از مشکلات این صنعت بکاهند اما هنوز که هنوز است تسهیلات وعده شده نیز از طریق بانک های عامل برای جبران خلا نقدینگی ایجاد شده با طرح دارویار را دریافت نکرده ایم. در این راستا نامه نگاری های زیادی از سوی وزارت بهداشت، بانک مرکزی و معاون اول رئیس جمهور برای تخصیص تسهیلات به صنعت دارو از طریق بانک ها انجام شده ولی متاسفانه هنوز تسهیلاتی تخصیص داده نشده است.

بنابراین داروسازان نتوانستند وامی از بانک ها دریافت کنند و الان شرایط بسیاری دشواری را متحمل شده ایم؛ چرا که در خرید مواد اولیه دچار مشکلات جدی هستیم. بنابراین امید است تمهیداتی از سوی متولیان در نظر گرفته شود تا بتوانیم این خلا نقدینگی را پر کنیم؛ در غیر این صورت به طور حتم در آینده نزدیک ممکن است تامین برخی از داروها با مشکل همراه شود.

* بر اساس آنچه گفتید ممکن است در سال جدید کمبودهای دارویی دوباره تکرار شود، درست است؟ نقش داروسازان برای جلوگیری از این اتفاق چیست؟

هرچند امیدواریم ماجرای کمبودهای دارویی دوباره تکرار نشود و مسئولان هر چه سریع تر تمهیداتی نسبت به رفع موانع تولید بیندیشند اما اگر آن ها برای این موضوع برنامه ای نداشته باشد تکرار کمبودهای دارویی دور از انتظار نیست.

البته داروسازان تمام توان خود را به کار می گیرند تا بتوانند داروی مورد نیاز مردم را بر اساس وظیفه ذاتی شان تامین کنند اما تولید با خلا نقدینگی ایجاد شده چندان امکان پذیر نیست.

* بر اساس مطالبه شرکت های داروسازی، بعد از تغییر نرخ ارز از ترجیحی به نیمایی قیمت گذاری دارو اصلاح شد یا هنوز در این بخش هم کم و کاستی هایی وجود دارد؟

در تیر ماه یک اصلاح قیمت برای همه صنعت انجام شد و بعد از آن اصلاح قیمت گذاری به صورت جسته گریخته برای برخی از محصولاتی که زیان ده شده بودند انجام شد.

با این حال با توجه به شرایط کشور که تورم و نرخ دلار به صورت مستمر افزایش می یابد همچنان داروسازان به لحاظ قیمت محصولات دچار مشکل می شوند که باید تمهیداتی برای این موضوع نیز در نظر گرفته شود که مشکل آن ها حل شود.

* به بحث کمبود نقدینگی و تورم اشاره کردید، بفرمایید در بازگشت سرمایه از شرکت های پخش و داروخانه ها چالشی ندارید؟ آیا همچون سنوات گذشته این مساله انجام می شود؟

در حال حاضر شرکت های پخش کننده دارو هم با عدیده ای از مشکلات مواجه هستند و شرکت های بیمه بدهی های سنگینی به این مجموعه های واسطه دارند و روز به روز هم بر عدد این بدهی افزوده می شود.

افزایش بدهی ای که به طور قطع بر روی صنعت دارو هم به صورت زنجیره ای تاثیر می گذارد و دوره وصول مطالبات و بازگشت سرمایه را طولانی تر می کند. بنابراین این مساله هم چالش جدیدی است که رفع آن را هم باید در برنامه مسئولان قرار بگیرد؛ چرا که بازگشت سرمایه در عمل از بخش های دولتی به بخش خصوصی دیر انجام می شود.

* برخی معتقد هستند که به خاطر کمبود های دارویی که در داخل کشور ایجاد شد ایران بازار خود را در منطقه تا حدود زیادی از دست داده است، از لحاظ صادراتی چقدر امسال پست رفت داشتیم؟

قطعا عدد و رقم خیلی خوب نشان می دهد که وضعیت صادرات به کدام سمت می رود؟ چالش های جدید صنعت داروسازی به خصوص در حوزه تامین دارو برای داخل کشور تاثیر مستقیمی بر روی حوزه صادرات گذاشته است. از این رو طی سالی که گذشت متاسفانه صادرات رو به رشدی را شاهد نبودیم.

عدم حضور قدرتمند داروسازان در بازارهای خارجی روز به روز سهم آن ها از ارز آوری را کمتر می کند

بنابراین در صورتی که با قدرت در بازارهای خارجی حضور نداشته باشیم قطعا صادراتمان هم روز به روز کمتر می شود که برای آن هم باید فکری شود. پیشنهاد بنده این است که مسئولان برای رشد در این حوزه باید نسبت به اهدای مجوز های صادراتی و تسهیل صادرات دارو سیاست گذاری بهتری داشته باشند.

* به عنوان پرسش آخر بفرمایید به نظر شما اولین گامی که دولت باید برای بهبود شرایط صنعت دارو بردارد چیست؟

باید فضای کسب و کار صادراتی را مهیا کرد و مسئولان در بحث مجوز های صادراتی و تسهیلاتی که برای صادرکنندگان در نظر گرفته می شود رویه بهتری را نسبت به سال های قبل برای ۱۴۰۲ در نظر بگیرند.

کد خبر: ۲۱۲٬۶۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha