۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹
رشد ۱۱.۸ درصدی صنعت در سال ۱۴۰۱
معاون صنایع عمومی وزارت صمت اعلام کرد

رشد ۱۱.۸ درصدی صنعت در سال ۱۴۰۱

­معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفت: بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی و تحقیقات وزارت صمت میزان تولید در صنایع مختلف درمقایسه با سال گذشته رشد ۱۱.۸ درصدی داشت.

به گزارش بازار، مهدی برادران در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: در سه ماهه سوم سال جاری تولید ناخالص ملی به ۵.۳ رسیده که ۸ درصد آن سهم صنعت بوده است.

وی اضافه کرد: در حوزه قطعات یدکی خودور، رشد ۳۸ درصدی تولید را در ۱۰ ماه نخست سال داشتیم.

برادران در خصوص رشد صنایع مختلف در سال ۱۴۰۱ افزود: ما در حوزه تولید نخ آکریلیک امسال رشد ۳۰۰ درصدی، در تولید ماشین ظرفشویی رشد ۴۰ درصدی، تولید تلوزیون رشد ۵۰ درصدی، تولید یخچال رشد ۲۱ درصدی، پوشک بچه ۲۰ درصدی، کاغذ تحریر رشد ۱۸۰ درصدی، نوشت افزار رشد ۲۰ درصدی، مصنوعات و فلزات گرانبها رشد ۳۵ دردصی و در صنعت اسباب بازی رشد ۲۱ درصدی را شاهد بودیم.

وی گفت: امسال تولید مواد اولیه را با کمک پتروشیمی‌ها افزایش دادیم، اما متأسفانه افزایش قیمت مواد اولیه باعث بروز مشکلاتی شده است، درخواست ما از صنایع بالادستی این است که نگاهشان به تولید داخل باشد و بدنبال صادرات مواد خام نباشند، اخیرا ابلاغیه‌ای برای صنایع پتروشیمی و فولاد صادر شده که اولویت عرضه مواد باید داخلی باشد و حتما ابتدا در تالار داخلی مواد اولیه را باید عرضه کنند، چنانچه مشتری نداشت می‌توانند صادر کنند.

برادران تاکید کرد: یکی از دلایل رشد امسال، تعامل مجموعه دولت با فعالان صنعتی است و کارگروه‌هایی در صنایع مختلف ایجاد شده که ارتباط مستقیم با مسیولین ذی‌ربط دارند.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفت: تسهیل واردات مواد اولیه، مبارزه جدی با کالاهای قاچاق، تسهیل صادرات محصول نهایی از دیگر دلایل رشد تولید هستند.

وی افزود: بررسی‌های مختلف در خصوص موانع تولید حاکی از آن است که تکانه‌های ناشی از نرخ رشد ارز، موضوع تورم و مشکلات زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی نیز از جمله موانعی هستند که رشد صنعت را کُند کرده اند.

کد خبر: ۲۱۲٬۳۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha