۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۳
گام بعدی، رونمایی از قراردادهای آتی و اختیار معامله نفت
مدیرعامل بورس انرژی ایران عنوان کرد

گام بعدی، رونمایی از قراردادهای آتی و اختیار معامله نفت

مدیرعامل بورس انرژی ایران گفت: با توجه به پذیرش قراردادهای آتی نفت خام و میعانات گازی در بورس، در گام بعدی از قراردادهای اختیار معامله این معاملات رونمایی خواهد شد.

به گزارش بازار، علی نقوی گفت: در نظر داریم تا افزون بر عمق بخشی و افزایش سهم معاملات گواهی سپرده نفت خام با همکاری شرکت ملی نفت ایران و با توجه به پذیرش قراردادهای آتی نفت خام و میعانات گازی در بورس، معاملات این قراردادها را برای فعالان برقرار و در گام بعدی از قراردادهای اختیار معامله رونمایی خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، علی نقوی مدیرعامل بورس انرژی ایران درباره برنامه‌های آینده بورس مذکور به بورسان گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در نظر داریم تا افزون بر عمق بخشی و افزایش سهم معاملات گواهی سپرده نفت خام با همکاری شرکت ملی نفت ایران و با توجه به پذیرش قراردادهای آتی نفت خام و میعانات گازی در بورس، معاملات این قراردادها را برای فعالان برقرار و در گام بعدی از قراردادهای اختیار معامله رونمایی خواهیم کرد.

وی در پاسخ به دغدغه‌ فعالان بورسی مبنی بر تاثیر گواهی سپرده نفت بر بازار سهام که می‌تواند موجب خروج نقدینگی به سمت این گواهی‌ها شود، عنوان کرد: اساسا نوع جنس بازیگران و خود این ابزار متفاوت از سهام است و گواهی سپرده نفتی نه تنها ریسکی برای بازار سهام نیست بلکه با توجه به ارزش بازار بالای شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی که بالغ بر ۳۰ درصد ارزش کل بورس تهران را تشکیل می‌دهند و قیمت نفت خام، در سودآوری و تحلیل این شرکت‌ها حائز اهمیت است؛‌ پس این ابزار می‌تواند به تحلیلگران کمک شایانی در جهت تحلیل درست این شرکت‌ها کند.

مدیرعامل بورس انرژی ایران در پاسخ به این پرسش که چه اهدافی از ایجاد گواهی سپرده کالایی نفت خام و میعانات گازی به عنوان یک ابزار ارزی بازار سرمایه دنبال می‌شود، اظهار کرد: اگر از منظر سرمایه‌گذاران بازار سرمایه به این موضوع نگاه شود، متاسفانه در بازار سرمایه ابزاری که می‌توانست بر روی نفت خام مبادلات انجام داده و سرمایه گذاری شود، وجود نداشت.

وی افزود: وجود قراردادهای آتی و اختیار معامله نفت خام در بورس‌های دنیا، این امکان را فراهم می‌کرد بر مبنای آن‌ها، قیمت‌ها مشاهده و تحلیل انجام شود، اما در کشور ایران که نفت مهم ترین کالای کشور است و نقش بسیار حیاتی در اقتصاد ایران دارد، در بورس جایگاه خاصی را نداشته است. از این رو، گواهی سپرده نفت خام یک ابزار جدید مالی است که بر مبنای تغییرات قیمت‌های جهانی نفت خام این امکان را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند که نسبت به خرید و فروش این گواهی‌ها اقدام کنند.

نقوی عنوان کرد: این گواهی به این دلیل ابزار ارزی است که در رینگ صادراتی بورس انرژی عرضه می‌شود و سفارش گذاری و قیمت‌گذاری آن به صورت ارزی خواهد بود اما تسویه به صورت ریالی است.

وی اضافه کرد: هر فردی که وارد سرمایه‌گذاری در این ابزار شود باید روی ۲ متغیر تغییرات قیمت نفت و تغییرات قیمت ارز تحلیل داشته باشد.

مدیرعامل بورس انرژی ایران خاطرنشان کرد: از جنبه فعالان حوزه نفت مساله بسیار مهمی که وجود دارد، شفافیت و تنوع بخشی به شیوه فروش است. اگر اشخاص جدیدی می‌خواهند وارد حوزه تجارت نفت شوند که یک مسیر شفاف و قانونمند برای آنها وجود داشته باشد، با گواهی سپرده کالایی، فرصتی برای فعالان حرفه‌ای بازار نفت ایجاد می‌شود که با خرید این گواهی‌ها و تحویل آن در حوزه تجارت نفت، ورود کنند.

کد خبر: ۲۱۲٬۲۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha