۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۷
کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی

کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی

بهای نفت خام به پایین‌ترین سطح از دسامبر ۲۰۲۱ رسید.

به گزارش بازار، بهای نفت خام تحت تاثیر نوساناتی که بخش بانکی و مالی را در اروپا و امریکا متزلزل کرده است، در پایان معاملات روز چهارشنبه به پایین ترین سطح خود از ماه دسامبر ۲۰۲۱ رسید.

در پایان معاملات روز چهارشنبه، بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال (نفت پایه اروپا) برای تحویل در ماه مه با چهار و ۸۰ صدم درصد کاهش، ۷۳ دلار و ۶۹ سنت معامله شد و بهای هر بشکه نفت خام سبک شیرین آمریکا (وست تگزاس اینترمدییت-نفت پایه آمریکا) برای تحویل در ماه آوریل با پنج و ۲۱ صدم درصد کاهش، به ۶۷ دلار و ۶۱ سنت رسید.

در اواسط معاملات روز چهارشنبه در بازار نیویورک (نایمکس)، بهای نفت وست تگزاس اینترمدییت برای نخستین بار در بیش از ۱۵ ماه گذشته به ۶۵ دلار و ۶۵ سنت رسید. از روز جمعه، قیمت نفت پایه آمریکا تقریباً ۱۲ درصد کاهش داشته است.

پس از یک روز استراحت در روز سه‌شنبه، نگرانی‌های مربوط به بخش بانکی بار دیگر بازار طلای سیاه را تحت فشار قرار داد.

این بار نگرانی‌ها از سوی بانک کردیت سوئیس و تردیدها درخصوص استحکام مالی آن، بازار سهام را متشنج کرد. ادوارد مویا، تحلیلگر موسسه اوآندا (Oanda) در یادداشتی اعلام کرد: «کردیت سوئیس، بانکی مهم است و خطر سرایت (برای کل بخش مالی) به این زودی‌ها از بین نخواهد رفت.»

بارت ملک، از موسسه «TD Securities» گفت: «افزایش ریسک مرتبط با بانک‌ها، ریسک‌های مرتبط با اعتبار را افزایش داده است که ممکن است اعطای اعتبار را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و این امر در ذهن معامله‌گران، به معنای افزایش احتمال رکود اقتصادی بیشتر و زودتر از حد انتظار است.»

مت اسمیت تحلیلگر موسسه Kpler گفت: «مواد اولیه غالبا اعلام کننده نگرانی‌های مربوط به رکود هستند. ما بیش از پیش نگران اقتصاد هستیم و ناگهان نفت سقوط می‌کند.»

به گفته استفان اینس، تحلیلگر موسسه «SPI AM»، «سرمایه گذاران با رکودهای گذشته ناشی از بخش بانکی به ویژه بحران مالی سال ۲۰۰۸ مقایسه مستقیم می‌کنند که مشابه آشفتگی مالی کنونی است، دوره‌ای که نفت در آن سقوط می‌کند.»

جیووانی استاونوو، تحلیلگر موسسه UBS می‌گوید: «در دوره‌های بی ثباتی و نوسان بالا، سرمایه‌گذاران تمایل دارند از دارایی‌های پرخطر مانند نفت خارج شوند و در بخش‌های امن‌تر سرمایه‌گذاری کنند، بنابراین به پناهگاه‌های امن مانند اوراق قرضه یا فلزات گرانبها روی می‌آورند.»

از نظر فیل فلین، تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز، «در این شرایط، نفت خام بیشترین آسیب را می‌بیند، زیرا بسیاری از بانک‌ها با سرمایه گذاری در صنعت نفت و همچنین فعالیت‌های تجاری طلای سیاه در بازار، در معرض نفت قرار دارند.»

این تحلیلگر افزود افزایش جزئی بهای نفت در پایان معاملات که موجب شد قیمت نفت از پایین‌ترین سطح بازگردد، پس از انتشار اخباری مبنی بر مذاکره دولت سوئیس با بانک کردیت سوئیس برای یافتن راه حلی برای این بحران، روی داد.

در ماه اکتبر، جو بایدن، رئیس جمهور امریکا متعهد شد که اگر قیمت نفت بین ۶۷ تا ۷۲ دلار کاهش یابد، این کشور خرید نفت از بازار را برای تکمیل ذخایر راهبردی کشور (SPR) آغاز خواهد کرد.
وزارت انرژی آمریکا به سوال خبرگزاری فرانسه در این زمینه، هنوز پاسخی نداده است.

مت اسمیت یادآور شد: «یک قانون مصوب در کنگره، آمریکا را مجبور می‌کند بین ماه‌های آوریل تا ژوئن، حدود ۲۶ میلیون بشکه نفت استخراج شده از ذخایر راهبردی کشور را در بازار بفروشد.

بنابراین، من فکر نمی‌کنم که آن‌ها بخواهند نفت بخرند، در حالی که همه خود را آماده می‌کنند تا آن‌ها نفت خود را بفروشند. آن‌ها برای اعلام هرگونه بازخریدی منتظر پایان این فروش خواهند بود که مهلت را تا تابستان می‌کشاند.»

آخرین نکته تاریکی که در این شرایط سایه می‌افکند، گزارش هفتگی آژانس اطلاعات انرژی آمریکا است که روز چهارشنبه منتشر شد و از افزایش یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه‌ای ذخایر تجاری نفت خام آمریکا حکایت دارد.

در یازده هفته گذشته، این دهمین افزایش ذخایر است که اعلام می‌شود.

در همین شرایط، تقاضا برای محصولات پالایشی همچنان در سطحی ضعیف است. طی چهار هفته، این شاخص مورد علاقه تحلیلگران به ۱۹.۶ میلیون بشکه در روز رسید که شش درصد کمتر از سال گذشته در همین دوره زمانی است.

عمدتاً فراورده‌های تقطیری زیر سوال هستند از جمله گازوئیل که تقاضای آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد کاهش دارد و تقاضای پروپان نیز ۲۴ درصد کمتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۲ است.

کد خبر: ۲۱۲٬۱۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha