۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
استان سمنان از توسعه صادرات کشمش عقب ماند | خواب بر چهره انجمن انگور
بازار گزارش می‌دهد؛

استان سمنان از توسعه صادرات کشمش عقب ماند | خواب بر چهره انجمن انگور

شاهرود- استان سمنان یکی از تولید کنندگان خوب کشور در زمینه انگور است اما مشکل فقدان واحد های فرآوری سبب شده تا جایگاهی در توسعه صادرات محصولاتی مانند کشمش نداشته باشد.

بازار، گروه استان‌ها: کارشناسان اعتقاد دارند که ایران علی رغم توان بالایی که در زمینه تولید کشمش دارد، نتوانسته آنطور که باید و شاید از این محصول بهره اقتصادی ببرد و یکی از دلایل آن هم تلاطم های بازار ارز است. میزملی توسعه صادرات محصول کشمش در تهران تشکیل جلسه داد محصولی که یکی از قطب های تولید آن در کشور شهرستان شاهرود در استان سمنان است.

شهرستانی که به تولید انگور معروف است و سالانه میلیارد ها تومان تولید این محصول را در ارقام مختلف به خصوص کشمشی دارد. مشکل اما اینجا است که از ظرفیت های فرآوری انگور آنطور که باید و شاید در استان سمنان استفاده نمی شود.

برای مثال از شیره انگور یکی از بهترین جایگزین های قند و شکر برای شیرین کردن غذا ها، دسرها و شیرینی ها است و به خصوص می تواند جایگزین خوبی برای شکر سفید با تمام مضراتش باشد از سوی دیگر غوره و آبغوره و گرد غوره بهترین طعم دهنده گوشت و غذاهای گوشتی است که در شیرین ترین و ترش ترین حالت آن، از یگ گیاه و یک درخت عمل می آیند.

استفاده از انگور برای توسعه اقتصادی

حتی برگ انگور در پخت غذاهای بومی شهرستان شاهرود به کار می آید اما به واقع این میزان تولید محصول انگور در شاهرود، چرا نتوانسته واحدهای فرآوری ما را به نان و نوایی برساند و در مقطعی کلان تر باید این سوال را کرد که آیا محصولاتی مانند انگور، توانسته شهرستان هایی مانند شاهرود که از قطب های تولید آن هستند را توسعه دهد و بیکاری را در آنها کاهش دهد؟

میزملی توسعه صادرات محصول کشمش سالانه جلساتی را برگزار و درباره صادرات این محصول تصمیماتی می گیرد و امسال نیز اصلاح نرخ صادرات این محصول از ۱.۶دلار در هر کیلوگرم به ۱.۳۵دلار در هر کیلوگرم، یکی از مصوبات بود که قرار است با سازمان توسعه صادرات و سازمان صمت اجرا شود.

مشکل ما در استان سمنان این است که همواره خام فروشی کرده ایم

در این بین اما همه توجهات در میز کشمش به استان هایی مانند قزوین و خراسان شمالی است استان هایی که بیشترین میزان تولید این محصول را دارند و علی رغم تولید بسیار خوب در تناژ و ارقام عالی در شهرستان شاهرود و استان سمنان، نام این استان حتی در بین پنج استان برتر تولیدکننده کشمش نیز وجود ندارد و دلیل آن اتفاقاً همین عدم توجه به فرآوری است. از سویی کشاورزان اصلا درباره مسائل اتفاق افتاده در زمینه کشمش و انگور در کشور بی اطلاع هستند و از سوی دیگر خواب بر چهره انجمن انگور و مدیران نشسته است.

استان سمنان از توسعه صادرات کشمش عقب ماند | خواب بر چهره انجمن انگور

معضلی به نام خام فروشی

یک کارشناس اقتصاد کشاورزی در گفتگو با بازار، ضمن بیان اینکه سمنان علی رغم داشتن ظرفیت های تولیدی بسیار خوب کشاورزی به دلیل فقر واحدهای فرآوری هرگز در هیچ محصولی بجز مواردی اندک و نادر مانند پسته، نامی در بین استان های کشور ندارد، بیان کرد: توجه به فرآوری مهمترین نقص در تولیدات کشاورزی استان سمنان است.

محمد اسماعیل صفدری با بیان اینکه بهترین تولیدات در استان سمنان وجود دارد اما کمترین بهره از فرآوری آنها صورت می گیرد، گفت: شاهرود با دارا بودن نیمی از باغات و محصولات باغی استان سمنان تنها یک واحد فرآوری کنستانتره آب میوه دارد که آن هم به دلیل مشکلات عدیده دولتی بودن، بدهکاری بانکی، مسائل کارگری و ... ۹ ماه از سال تعطیل است.

وی با بیان اینکه مشکل ما در استان سمنان این است که همواره خام فروشی کرده ایم، بیان داشت: کشاورز اصلا بدش نمی آید که محصولش با ارزش افزوده بالاتری فروخته شود اما وقتی هیچ آلترناتیوی وجود ندارد مجبور است محصولاتش را در جعبه گذاشته و به اولین مشتری که پول خوبی می دهد، بفروشد لذا این رسالت مسئولان و اتحادیه ها و سرمایه گذاران و ... است که به میدان عمل آمده و فرآوری را ترویج دهند تا ارزش افزوده محصولات بالا برود.

این کارشناس اقتصادی با طرح این سوال که چند کارخانه تولید کشمش در استان سمنان وجود دارد، گفت: شما حتی یک کارگاه فرآوری در زمینه انگور در استان سمنان شاهد نیستید که در اشل متوسط و حتی کوچک کار کند و ارزش افزوده به محصول تولیدی استان بدهد لذا نباید هم انتظار داشت که در میز کشمش ایران، جایگاهی برای استان سمنان قائل شویم.

خام فروشی رکن همیشگی محصولات تولیدی استان سمنان

یکی از فعالان بازار سرمایه گذاری در استان سمنان نیز در گفتگو با بازار می گوید: خام فروشی موضوعی است که بارها و بارها بر آن تاکید شده است. خراسان شمالی با اندک داشته خود در زمینه انگور، بیشترین میزان فرآوری را در زمینه کشمش دارد در صورتی که ارقام تولیدی در شهرستان شاهرود به لحاظ کیفی، به مراتب وضعیت بهتری از انگور تولیدی خراسان شمالی دارند اما آنها به خوبی می دانند که انگور باید به کشمش بدل شود تا بازار داشته باشد اما ما بدون توجه به این موضوع فقط یک مقصد را برای تولیدات کشاورزی و باغی می شناسیم و آن هم میدان بار است.

یکی از مصوبات میز توسعه صادرات کشمش ایران حضور کشورمان با محوریت استان قزوین در نمایشگاه های بین المللی است

سید هادی ابوالفضلی با بیان اینکه هیچ امکان دومی برای کشاورز و باغدار مثلا شاهرودی وجود ندارد که بتواند محصولش را از خام فروشی نجات دهد، بیان کرد: در فقدان زیرساخت های فرآوری، کم کم این تفکر نیز بر تولیدگر ما غالب شده که چاره و هیچ جایگزینی جز فروش محصول آن هم زمانی که هنوز روی درخت است، وجود ندارد و لذا هر ساله خام فروشی، محصولات استان را در واقع به درون خود، فرو بلعد.

برگزاری استارتاپ‌ها بدون خبردار شدن کشاورزان استان سمنان

یکی از مصوبات میز توسعه صادرات کشمش ایران حضور کشورمان با محوریت استان قزوین در نمایشگاه های بین المللی است. فرصتی که می تواند ظرفیت های کشورمان را به نمایش بگذارد و مانند همیشه، استان سمنان از این غافله دور است چرا که فرآوری در این استان اصلاً وجود ندارد و شگفت اینکه اصلا تولید کنندگان انگور استان سمنان در واقع اطلاع هم ندارند که چه رویدادهایی در زمینه کشمش در کشورمان در حال رخ دادن است.

ایجاد شتاب دهنده‌ها و یا همان استارتاپ های حوزه انگور و کشمش برای ایجاد فرصت های صادراتی از دیگر مصوبات میز توسعه صادرات کشمش در تهران است که از این کلاه هم نمدی برای استان سمنان ایجاد نمی شود. اینکه انجمن انگور استان سمنان و شاهرود در واقع چه می کند، سوالی است که همه کشاورزان و خبرنگاران و فعالان اقتصادی و ... از خودشان می پرسند اما پاسخی نمی یابند و فرصت های تولید ثروت و اشتغال برای این استان روز به روز هدر می رود.

کد خبر: ۲۱۱٬۸۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha