۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۴
توافق ایران و عربستان؛ چشم انداز مثبت صلح در خاورمیانه
بازار گزارش می‌دهد؛

توافق ایران و عربستان؛ چشم انداز مثبت صلح در خاورمیانه

گفت‌وگوی عربستان سعودی و ایران باید به‌عنوان هشداری برای سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا باشد که رویکرد ایجاد بحران‌ها و درگیری‌ها و متحد کردن یک کشور علیه کشور دیگر را دنبال می کند.

بازار؛ گروه بین الملل: مذاکرات بین عربستان سعودی و ایران در پکن به موفقیت چشمگیری دست یافت و شور و هیجانی را در سراسر جهان ایجاد کرد. جامعه بین المللی از جمله کشورهای عربی، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و دیگران از این نتیجه استقبال کرده و انتظارات آنها برای چشم انداز صلح در خاورمیانه دو چندان شده است.

در سال‌های اخیر رویدادهای تکان دهنده بسیاری رخ داده است، اما بیشتر آنها اخبار غم انگیزی در مورد جنگ، درگیری‌ها و بلایا بوده است و نگرش جامعه بین‌المللی نسبت به آنها به طور فزاینده‌ای دو قطبی شده است. موفقیت مذاکرات ایران و عربستان سعودی در پکن با تشویق شدید جامعه بین‌الملل روبرو شده است. این هیجان واقعی منعکس کننده آرزوهای رایج کنونی مردم جهان است.

در طی سالهای گذشته تاکنون خصومت بین عربستان سعودی و ایران از سوی بیگانگان به عنوان جنگ سرد در خاورمیانه تلقی می شود و امنیت منطقه را عمیقا تحت تاثیر قرار داده است. بسیاری از کشورها تلاش کرده اند میانجیگری کنند اما موفق نشده اند. از آنجایی که دو کشور به شاخه سنی و شیعه دین اسلام و در دو سوی خلیج فارس تعلق دارند، «گره» بین عربستان سعودی و ایران با عوامل پیچیده بسیار زیادی مانند تاریخ، مذهب و ژئوپلیتیک در هم پیچیده شده و کاهش درگیری بین دو کشور زمانی به یک ماموریت غیرممکن تبدیل شده بود. اغراق نیست اگر بگوییم شاید بیشتر مردم باور نداشتند که این گره یک روز قبل از نتیجه مذاکرات پکن باز شود. دقیقاً به همین دلیل است که هر دو کشور از نقش مهم چین در میانجیگری مذاکرات قدردانی کردند و آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل نیز از تلاش های چین قدردانی کرد.

چین به عنوان یک قدرت بزرگ مسئول، همواره با کشورهای خاورمیانه به شیوه ای دوستانه و محترمانه برخورد کرده و همواره نیروی سازنده مهمی در ترویج صلح و حمایت از توسعه در خاورمیانه بوده است

چین چگونه می تواند به این موفقیت دست یابد؟ قبل از هر چیز به این دلیل است که صلح و توسعه از دیرباز در خاورمیانه مد نظر کشورهای منطقه بوده است. مردم این منطقه هرچه بیشتر از جنگ رنج ببرند، این میل قوی‌تر می‌شود و بذر صلح برای غلبه بر انواع موانع قدرتمندتر می‌شود. این مهم دقیقاً مطابق با ابتکار عمل امنیت جهانی و ابتکار توسعه جهانی چین است.

چین به عنوان یک قدرت بزرگ مسئول، همواره با کشورهای خاورمیانه به شیوه ای دوستانه و محترمانه برخورد کرده و همواره نیروی سازنده مهمی در ترویج صلح و حمایت از توسعه در خاورمیانه بوده است. در طول سال‌ها، چین تلاش‌های مستمری برای صلح و امنیت منطقه انجام داده و در مورد مسائل سیاسی منطقه‌ای صحبت کرده است. گفتگوهای عربستان سعودی و ایران در پکن یک رویه موفق ابتکار امنیت جهانی چین است.

حسن نیت و صداقت چین اعتماد همه طرف های ذینفع را جلب کرده است. رویکرد چین برای حل این موضوع نیز به رسمیت شناخته شده و جذابیت بالایی از خود نشان داده است. این مهم نشان می دهد که مهم نیست مشکل چقدر پیچیده یا چالش ترسناک باشد، تا زمانی که گفت و گو بر اساس یک موقعیت برابر و با روحیه احترام متقابل انجام شود، مطمئناً می توان راه حلی یافت که هر دو طرف بتوانند آن را بپذیرند.

با توافق بین عربستان و ایران، مردم مناطقی که از جنگ آسیب دیده اند، می توانند امید به گفتگو و طلوع صلح را ببینند

از هر منظری که باشد، مصافحه و آشتی بین عربستان سعودی و ایران در پکن نقطه عطفی است و همچنین الگویی برای حل و فصل اختلافات پیچیده ارائه می دهد. مردم مناطقی که از جنگ آسیب دیده اند، مانند یمن، سوریه، اوکراین و سایر نقاط جهان می توانند امید به گفتگو و طلوع صلح را ببینند.

قابل توجه است اگرچه دولت ایالات متحده با اکراه از این نتیجه استقبال کرده است، اما صداهای مخالف زیادی در واشنگتن شنیده می شود. آنها حتی در مورد نقش چین به عنوان یک میانجی صلح عمیقاً ناآرام بودند. باید تاکید کرد که چین از کشورهای خاورمیانه در پایبندی به خودمختاری راهبردی، تقویت وحدت و همکاری، دفع مداخلات خارجی و در دست گرفتن واقعی آینده و سرنوشت منطقه حمایت می کند.

گفت‌وگوی عربستان سعودی و ایران باید به‌عنوان هشداری برای سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا باشد که رویکرد ایجاد بحران‌ها و درگیری‌ها و متحد کردن یک کشور علیه کشور دیگر را دنبال می کند. اگر واشنگتن این مسیر را ادامه دهد، نه تنها در خاورمیانه بلکه در سایر نقاط جهان نیز با ناامیدی بیشتری مواجه خواهد شد.

چین هیچ منافع خصوصی در میانجیگری برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک عربستان سعودی و ایران ندارد. این کشور واقعاً از پیشرفت روابط عربستان سعودی و ایران خوشحال بوده و همچنین امیدوار است شاهد همکاری قدرت‌های جهانی از جمله ایالات متحده با چین باشد تا به طور کامل درخواست‌های صلح و توسعه در منطقه خاورمیانه را به رسمیت بشناسند و به آنها احترام بگذارند و بدانند تلاش برای حل و فصل اختلافات از طریق ابزارهای سیاسی در این منطقه و حتی در سایر نقاط جهان سازنده خواهد بود.

دستیابی به آشتی از طریق گفتگو و توسعه از طریق صلح، تأثیر عمیقی خواهد داشت و محبوبیت زیادی در این دوران خواهد داشت و تنها پیروزی برای صلح یک پیروزی واقعی است.

کد خبر: ۲۱۱٬۸۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha