۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸
توافق ایران و عربستان دکترین کارتر را در هم می شکند
گلوبال تایمز نوشت

توافق ایران و عربستان دکترین کارتر را در هم می شکند

توافق اخیر عربستان و ایران برای اکثر ناظران غافلگیرکننده بود، اما اعلام این خبر و افشای جزئیات آن از سوی پکن، غافلگیری بزرگتری بود.

بازار؛ گروه بین الملل: روابط نزدیک بین عربستان سعودی و ایران که توسط چین تسهیل شده است، به جهان نشان می دهد نظم تک قطبی وجود خارجی ندارد و ما در حال حاضر در یک نظم جهانی چندقطبی قرار داریم.

خاورمیانه و جهان نه تنها در نظم پس از آمریکا، بلکه در نظم پساغربی قرار دارند. چشم انداز سیاسی منطقه ای و جهانی که به سرعت در حال تغییر است، به طور فزاینده ای متفاوت از آنچه جهان در دو قرن اخیر تجربه کرده است، به نظر می رسد. کشورهای منفرد منطقه ای به طور پیوسته در حال بازیابی هویت خود هستند و به سرعت در حال ایجاد ظرفیت برای حفاظت از حاکمیت خود و عمل بر اساس منافع ملی خود هستند.

اخیرا عربستان سعودی سیگنال روشنی به جهان ارسال کرده است. این کشور به طور جدی در حال تنوع بخشیدن به مشارکت های استراتژیک خود و ایجاد روابط با جهان بر اساس اهداف ملی و منطقه ای خود است. ایران نشان داده است که نمی تواند منزوی شود و می تواند انعطاف و آمادگی برای ایجاد تفاهم مشترک با همسایگان خود برای مقابله با چالش های منطقه ای از خود نشان دهد.

اعلام توافق عربستان و ایران از پکن نشان داد هیچ کشور یا بلوکی از کشورها بر خاورمیانه و جهان تسلط ندارند

تمایل عربستان سعودی و ایران برای رفتن به پایتخت چین و اعلام آشتی از آنجا نه تنها برای منطقه، بلکه برای جهان پیامی است که هیچ کشور یا بلوکی از کشورها بر خاورمیانه و جهان تسلط ندارند. این امر نشان می‌دهد که چین، یک قدرت در حال ظهور مجدد، سهم زیادی در صلح و ثبات جهانی دارد. مشارکت چین در ثبات جهانی نه تنها از طریق پیشنهادات چین مانند ابتکار امنیت جهانی، بلکه همچنین در تلاش‌های واقعی آن آشکارتر می‌شود.

اعلام توافق ایران و عربستان از سوی پکن رسما و آشکارا دکترین کارتر ۱۹۸۰ که منطقه خلیج فارس را حوزه نفوذ انحصاری ایالات متحده می دانست، شکست

اعلام توافق از سوی پکن رسما و آشکارا دکترین کارتر ۱۹۸۰ که منطقه خلیج فارس را حوزه نفوذ انحصاری ایالات متحده می دانست، شکست. باید گفت این دکترین به طور ارگانیک به پایان رسیده است. این مهم نتیجه طبیعی تغییر سریع نظم منطقه ای و جهانی است و همچنین نتیجه اشتیاق بازیگران منطقه ای برای وارد کردن قدرت های جهانی که دارای سرمایه سیاسی و اهرم کافی با همه طرف ها هستند تا به عنوان ضامن های موثر ثبات منطقه ای عمل کنند.

استراتژی چین در منطقه تقابل‌ گرایانه نبوده، بلکه عمل‌گرایانه و واقع‌بینانه است. چینی ها نمی خواهند که این منطقه حوزه نفوذ انحصاری آنها باشد. آنها مدل و ایدئولوژی توسعه چین را بر مردم منطقه تحمیل نمی کنند. چین اهداف استراتژیک اقتصادی، تجاری و دیپلماتیک خود را مشخص کرده و اکنون با آرامش و با اجماع کشورهای منطقه به دنبال آن است. این مهم یکی از دلایل اصلی رفتار رهبران منطقه با رهبران چین است که به چین اجازه می دهد نقش بیشتری در منطقه داشته باشد، به ویژه اکنون که معماری اقتصادی، سیاسی و امنیتی منطقه و جهان در حال تغییر است.

توافق با ایران یک پیروزی برای عربستان سعودی است زیرا به اجرای چشم انداز ۲۰۳۰ که هدف آن متحول کردن اقتصاد این کشور و قرار دادن آن در بین ۱۰ کشور برتر جهان است، کمک می کند

توافق ایران و عربستان پس از اقدامات جدی کشورهای منطقه جهت مقابله فعالانه با چالش‌های خود با حداقل مشارکت قدرت‌های غیرمنطقه‌ای امضا شد. به همین دلیل است که پنج دور اولیه مذاکرات عربستان و ایران در کشورهای بی طرف منطقه یعنی عراق و عمان انجام شد. مذاکرات مقدماتی زمینه را برای دور نهایی آماده کرد – مرحله ای که بسیار جدی بود و نیاز به یک حامی معتبر جهانی نزد کشورهای مختلف منطقه داشت.

توافق عربستان و ایران یک توافق برد-برد است. این توافق در واقع یک پیروزی برای عربستان سعودی است زیرا چشم انداز ۲۰۳۰ را دارد که هدف آن متحول کردن اقتصاد این کشور و قرار دادن آن در بین ۱۰ کشور برتر جهان است. سعودی‌ها ابتکارات منطقه‌ای بسیاری مانند طرح سبز عربستان را ارائه کرده‌اند که بدون ثبات و همکاری منطقه‌ای نمی‌توان به طور موثر آن ها را اجرا کرد.

توافق با عربستان یک برد برای ایران است زیرا به ایده «خاورمیانه ناتو» که توسط ایالات متحده و اسرائیل ترویج می شود، پایان می دهد

این توافق همچنین یک برد برای ایران است زیرا از مزیت عادی سازی روابط با اعراب و پایان دادن به انزوای منطقه ای و جهانی خود بهره مند خواهد شد. این توافق به نوبه خود اقتصاد و تجارت تهران را در زمانی که ایالات متحده و اسرائیل آشکارا تهدید به استفاده از نیروی نظامی علیه آن کرده اند، تقویت می کند. علاوه بر این، این توافق به ایده « ناتوی خاورمیانه» که توسط ایالات متحده و اسرائیل برای وارد کردن اعراب به یک بلوک متخاصم ضدایرانی - و شاید حمله نظامی مشترک به ایران - معرفی و ترویج شده بود، پایان داد. ایرانی ها اکنون می دانند که اعراب به هیچ بلوک نظامی آینده علیه آن نخواهند پیوست. علاوه بر این، چین به عنوان ضامن توافق عربستان سعودی و ایران، مسئولیت و تعهد اخلاقی برای مقابله با چنین احتمالی را خواهد داشت.

توافق عربستان و ایران یک برد برای منطقه است زیرا روند تنش زدایی و در نهایت حل مسائل منطقه ای را در مناطقی مانند یمن، سوریه، عراق و لبنان سرعت می بخشد

این توافق یک برد برای منطقه است زیرا روند تنش زدایی و در نهایت حل مسائل منطقه ای را در مناطقی مانند یمن، سوریه، عراق و لبنان سرعت می بخشد. این به نوبه خود به منطقه امکان می دهد تا فضای مناسبی برای یکپارچگی و توسعه اقتصادی داشته باشد. این توافق همچنین به ایجاد اعتماد بین بازیگران کلیدی منطقه ای کمک می کند و آنها را قادر می سازد تا در سطح بالایی در چشم انداز خود برای منطقه هماهنگی داشته باشند و به آنها کمک می کند تا رشد منطقه ای را تقویت کنند.

این توافق راه را برای مردم در کل منطقه هموار می کند تا پتانسیل های خود را باز کنند و به رفاه دست یابند. از شروط اعلام شده توافق، آشکار است که تصمیم گیرندگان سعودی و ایران متقاعد شده اند که برای شکوفایی منطقه خود، ابتدا باید مسائل دیرینه در سراسر منطقه را از بین ببرند.

توافق ایران و عربستان یک پیروزی برای چین است زیرا در نهایت ثبات را در منطقه ای به ارمغان می آورد که درصد قابل توجهی از انرژی خود را از آنجا وارد می کند

این توافق یک پیروزی برای چین است زیرا در نهایت ثبات را در منطقه ای به ارمغان می آورد که درصد قابل توجهی از انرژی خود را از آنجا وارد می کند. عربستان سعودی بزرگترین صادرکننده نفت به چین است. از هر شش کشور عربی خلیج فارس، پنج کشور به طور منظم در میان تامین کنندگان بزرگ نفت و گاز چین قرار دارند. چین بزرگترین واردکننده نفت از منطقه خلیج فارس و بزرگترین شریک تجاری همه بازیگران منطقه از جمله عربستان سعودی و ایران است. چین قراردادی ۲۵ ساله با وعده سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری در ایران در سال ۲۰۲۱ امضا کرد.

همچنین، این منطقه دارای جمعیت جوان با پتانسیل بازار رو به رشد برای صادرات چین است. این موضوع اکنون اهمیت بیشتری پیدا کرده است زیرا بازارهای غربی به تجارت و واردات محصولات چینی روی خوش نشان نمی دهند. بنابراین، چین می‌تواند بازارهای خود را به دور از بازارهای غربی که به طور فزاینده غیرقابل اعتماد و از نظر سیاسی حساس هستند متنوع کند، به‌ویژه اکنون که رقابت قدرت‌های بزرگ آمریکا و چین در سطح جهانی تشدید شده است.

امنیت منطقه خلیج فارس نه تنها به دلیل اینکه یکی از بزرگترین مناطق صادرکننده نفت و گاز است، بلکه به دلیل موقعیت جغرافیایی استراتژیک در قلب تجارت جهانی و مشرف به آبراه های مهم دریایی برای چین موضوع مهمی است. خلیج فارس منطقه ای است که بخش های قابل توجهی از طرح «یک کمربند یک جاده» چین (BRI) در آن اجرا می شود.

این توافق در صورت پیگیری موثر و رضایت بخش، به دوران توطئه استراتژیک علیه منطقه پایان داده و دوران جدیدی از شکوفایی استراتژیک را برای منطقه آغاز خواهد کرد. توافق ایران و عربستان یک پیشرفت برای ثبات منطقه و دیپلماسی چین با پیامدهایی است که فراتر از مرزهای منطقه است.

کد خبر: ۲۱۱٬۸۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha